Teslan muoviset kaasu- tai voimapolkimet ovat pettäneet aiemminkin Model S:n kohdalla, ja nyt vuorossa on Model 3.
Videopeleissä käytetyt ratti- ja poljin-ohjaimet ovat hauska lisä autopeleihin, mutta moni sunnuntaipelaajakin on saanut niistä muovisen polkimen tai sen varren halki kovissa rallirytinöissä. Oikeissa ajoneuvoissa kaasupoljin on yksi yleisimmin käytetyistä osista, joten useimmat ihmiset olettavat sen toimivan aina oikein. Eräs Tesla Model 3 -mallin omistaja kuitenkin huomasi, että hänen pedaalinsa varsi oli melkein katkennut!
Kyseinen ajoneuvo on tarkalleen ottaen vuosimallin 2021 Tesla Model 3 Long Range. Omistajan jakamat valokuvatodisteet paljastavat, että kaasupolkimen varsi on haljennut, ja näyttää valmiilta napsahtamaan irti milloin tahansa. Omistaja on jo ehtinyt vakuutella, ettei ole painanut poljinta tahallaan liian lujaa, sekä myös kysellyt muilta Model 3:n omistajilta, onko heillä ollut kenties vastaavanlaisia kokemuksia.
Teslan sähköautojen kaasupoljin ei perinteiseen tapaan ole metallirunkoinen, vaan se on valmistettu eräänlaisesta ontosta polymeerimuovista. Tämä luonnollisesti tekee varren murtumisesta rasituksessa paljon helpompaa verrattuna kiinteään teräksestä valmistettuun jarrupolkimeen.
Suosittelemme
Internetistä löytyvien tietojen perusteella kyseessä ei siis näyttäisi olevan yksittäistapaus. Vuodesta 2017 lähtien myös useat Model S -mallin omistajat ovat jakaneet kuvia rikkoutuneista muovipolkimista keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa. Jotkut näistä tapauksista on raportoitu yhdysvaltalaisen talouslehti Forbesin aihetta käsitelleessä vuoden 2019 artikkelissa.
Osa Teslan omistajista onkin ehtinyt jo julkisesti pyytää autonvalmistajaa lisäämään metallisen varren, sekä kumipinnoitteen polkimeen, jotka huomattavasti parantaisivat tuntumaa ja rakennelman tukevuutta. On merkillepantavaa, että Tesla korjaa sähköautojaan niille omistetuissa huoltokeskuksissa, joten käytettävissä ei ole julkisia tietoja siitä, kuinka usein tämänkaltainen vika autoissa ilmenee.
Vaikka ratin takana jarruttaminen onkin paljon tärkeämpää kuin kiihdyttäminen, tarvitaan silti molempia pedaaleja käyttämään ajoneuvoa turvallisesti. Tämän vuoksi olisikin tärkeää, että kaikki autonvalmistajat käyttäisivät samoja kestäviksi todettuja materiaaleja kaikissa autoissaan, tai edes varmistaisivat riittävällä ammattitaidolla käytetyn muovin lujuuden. Lopuksi todettakoon, että Tesla ei suinkaan ole ainoa autonvalmistaja, joka käyttää muovisia polkimia, sillä tämä on jo melko yleinen käytäntö osatoimittajien keskuudessa.