Oliko saksalaisilla autonvalmistajilla dieselkartelli – ainakin BMW kieltää osallisuutensa

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselautojen ympärillä ei ota laantuakseen. Monet suurkaupungit ovat jo ilmoittaneet ottavansa käyttöön dieseleitä koskevia rajoituksia, ja myös viranomaiset syynäävät nakuttajien todellisia päästöjä tarkemmin kuin koskaan ennen.

Nyt saksalaislehti Der Spiegel laittoi lisää vettä myllyyn. Julkaisu kertoi viime perjantaina varsin mielenkiintoisia tietoja, jotka asettavat saksalaisten autonvalmistajien toimet melkoisen kyseenalaiseen valoon. Lehti oli saanut nimittäin käsiinsä kirjeen, jonka Volkswagen oli lähettänyt Saksan kilpailuviranomaisille. VW-konsernin kirjeestä kävi ilmi, että Audi, VW, BMW, Mercedes-Benz ja Porsche olivat muodostaneet alun perin jo 1990-luvulla kartellin, joka sopi keskenään päästöjä kontrolloivien laitteiden ominaisuuksista ja hinnoista.

Saksalaislehti arvelee, että kyseessä saattaa olla jopa yksi suurimmista kartelleista maan taloushistoriassa. Lehden mukaan autonvalmistajat päättivät keskenään dieselmoottoreiden päästöjä puhdistavien AdBlue-tankkien koosta. Niistä tehtiin kustannusten säästämiseksi niin pieniä, että urealiuoksen määrä ei riittänyt pakokaasujen puhdistamiseksi tarpeeksi kattavasti.


BMW ehti ensimmäisenä autonvalmistajana kieltämään nämä syytökset. Baijerilaiset myöntävät kyllä, että automerkkien työntekijät keskustelivat aiheesta keskenään, mutta aiheena oli kuulemma Euroopassa tarvittava tankkausinfrastruktuuri eikä itse tankkien koko. Lisäksi BMW korostaa, että sen dieseleitä ei ole joistakin kilpailijoista poiketen manipuloitu ja että ne ovat täysin lakipykälien mukaisia SCR-teknologian sekä typen oksideja varastoivien katalysaattorien myötä.

BMW:n Euro 6 -päästömääräykset täyttävät dieselit eivät tarvitse softapäivitystä ja niiden AdBlue-tankit ovat kuulemma riittävän kokoiset. Baijerilaismerkki kutsuu kuitenkin takaisin kaikki Euro 5 -dieselinsä Euroopan markkinoilla. Niille tehdään vapaaehtoinen päivitys, jonka pitäisi kohentaa moottoreiden toimintaa. Myös pahimmat kilpailijat Mercedes-Benz ja Audi ovat jo ryhtyneet vastaaviin toimenpiteisiin. Mersu on kutsumassa takaisin yli kolme miljoonaa nakuttajaa, kun taas Ingolstadtin rinkulamerkki aikoo päivittää noin 850 000 dieselautoa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...