Oliko saksalaisilla autonvalmistajilla dieselkartelli – ainakin BMW kieltää osallisuutensa

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselautojen ympärillä ei ota laantuakseen. Monet suurkaupungit ovat jo ilmoittaneet ottavansa käyttöön dieseleitä koskevia rajoituksia, ja myös viranomaiset syynäävät nakuttajien todellisia päästöjä tarkemmin kuin koskaan ennen.

Nyt saksalaislehti Der Spiegel laittoi lisää vettä myllyyn. Julkaisu kertoi viime perjantaina varsin mielenkiintoisia tietoja, jotka asettavat saksalaisten autonvalmistajien toimet melkoisen kyseenalaiseen valoon. Lehti oli saanut nimittäin käsiinsä kirjeen, jonka Volkswagen oli lähettänyt Saksan kilpailuviranomaisille. VW-konsernin kirjeestä kävi ilmi, että Audi, VW, BMW, Mercedes-Benz ja Porsche olivat muodostaneet alun perin jo 1990-luvulla kartellin, joka sopi keskenään päästöjä kontrolloivien laitteiden ominaisuuksista ja hinnoista.

-- MAINOS --

Saksalaislehti arvelee, että kyseessä saattaa olla jopa yksi suurimmista kartelleista maan taloushistoriassa. Lehden mukaan autonvalmistajat päättivät keskenään dieselmoottoreiden päästöjä puhdistavien AdBlue-tankkien koosta. Niistä tehtiin kustannusten säästämiseksi niin pieniä, että urealiuoksen määrä ei riittänyt pakokaasujen puhdistamiseksi tarpeeksi kattavasti.

BMW ehti ensimmäisenä autonvalmistajana kieltämään nämä syytökset. Baijerilaiset myöntävät kyllä, että automerkkien työntekijät keskustelivat aiheesta keskenään, mutta aiheena oli kuulemma Euroopassa tarvittava tankkausinfrastruktuuri eikä itse tankkien koko. Lisäksi BMW korostaa, että sen dieseleitä ei ole joistakin kilpailijoista poiketen manipuloitu ja että ne ovat täysin lakipykälien mukaisia SCR-teknologian sekä typen oksideja varastoivien katalysaattorien myötä.

BMW:n Euro 6 -päästömääräykset täyttävät dieselit eivät tarvitse softapäivitystä ja niiden AdBlue-tankit ovat kuulemma riittävän kokoiset. Baijerilaismerkki kutsuu kuitenkin takaisin kaikki Euro 5 -dieselinsä Euroopan markkinoilla. Niille tehdään vapaaehtoinen päivitys, jonka pitäisi kohentaa moottoreiden toimintaa. Myös pahimmat kilpailijat Mercedes-Benz ja Audi ovat jo ryhtyneet vastaaviin toimenpiteisiin. Mersu on kutsumassa takaisin yli kolme miljoonaa nakuttajaa, kun taas Ingolstadtin rinkulamerkki aikoo päivittää noin 850 000 dieselautoa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.