Oliko saksalaisilla autonvalmistajilla dieselkartelli – ainakin BMW kieltää osallisuutensa

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselautojen ympärillä ei ota laantuakseen. Monet suurkaupungit ovat jo ilmoittaneet ottavansa käyttöön dieseleitä koskevia rajoituksia, ja myös viranomaiset syynäävät nakuttajien todellisia päästöjä tarkemmin kuin koskaan ennen.

Nyt saksalaislehti Der Spiegel laittoi lisää vettä myllyyn. Julkaisu kertoi viime perjantaina varsin mielenkiintoisia tietoja, jotka asettavat saksalaisten autonvalmistajien toimet melkoisen kyseenalaiseen valoon. Lehti oli saanut nimittäin käsiinsä kirjeen, jonka Volkswagen oli lähettänyt Saksan kilpailuviranomaisille. VW-konsernin kirjeestä kävi ilmi, että Audi, VW, BMW, Mercedes-Benz ja Porsche olivat muodostaneet alun perin jo 1990-luvulla kartellin, joka sopi keskenään päästöjä kontrolloivien laitteiden ominaisuuksista ja hinnoista.

Saksalaislehti arvelee, että kyseessä saattaa olla jopa yksi suurimmista kartelleista maan taloushistoriassa. Lehden mukaan autonvalmistajat päättivät keskenään dieselmoottoreiden päästöjä puhdistavien AdBlue-tankkien koosta. Niistä tehtiin kustannusten säästämiseksi niin pieniä, että urealiuoksen määrä ei riittänyt pakokaasujen puhdistamiseksi tarpeeksi kattavasti.


BMW ehti ensimmäisenä autonvalmistajana kieltämään nämä syytökset. Baijerilaiset myöntävät kyllä, että automerkkien työntekijät keskustelivat aiheesta keskenään, mutta aiheena oli kuulemma Euroopassa tarvittava tankkausinfrastruktuuri eikä itse tankkien koko. Lisäksi BMW korostaa, että sen dieseleitä ei ole joistakin kilpailijoista poiketen manipuloitu ja että ne ovat täysin lakipykälien mukaisia SCR-teknologian sekä typen oksideja varastoivien katalysaattorien myötä.

BMW:n Euro 6 -päästömääräykset täyttävät dieselit eivät tarvitse softapäivitystä ja niiden AdBlue-tankit ovat kuulemma riittävän kokoiset. Baijerilaismerkki kutsuu kuitenkin takaisin kaikki Euro 5 -dieselinsä Euroopan markkinoilla. Niille tehdään vapaaehtoinen päivitys, jonka pitäisi kohentaa moottoreiden toimintaa. Myös pahimmat kilpailijat Mercedes-Benz ja Audi ovat jo ryhtyneet vastaaviin toimenpiteisiin. Mersu on kutsumassa takaisin yli kolme miljoonaa nakuttajaa, kun taas Ingolstadtin rinkulamerkki aikoo päivittää noin 850 000 dieselautoa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...