Oliko saksalaisilla autonvalmistajilla dieselkartelli – ainakin BMW kieltää osallisuutensa

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselautojen ympärillä ei ota laantuakseen. Monet suurkaupungit ovat jo ilmoittaneet ottavansa käyttöön dieseleitä koskevia rajoituksia, ja myös viranomaiset syynäävät nakuttajien todellisia päästöjä tarkemmin kuin koskaan ennen.

Nyt saksalaislehti Der Spiegel laittoi lisää vettä myllyyn. Julkaisu kertoi viime perjantaina varsin mielenkiintoisia tietoja, jotka asettavat saksalaisten autonvalmistajien toimet melkoisen kyseenalaiseen valoon. Lehti oli saanut nimittäin käsiinsä kirjeen, jonka Volkswagen oli lähettänyt Saksan kilpailuviranomaisille. VW-konsernin kirjeestä kävi ilmi, että Audi, VW, BMW, Mercedes-Benz ja Porsche olivat muodostaneet alun perin jo 1990-luvulla kartellin, joka sopi keskenään päästöjä kontrolloivien laitteiden ominaisuuksista ja hinnoista.





Saksalaislehti arvelee, että kyseessä saattaa olla jopa yksi suurimmista kartelleista maan taloushistoriassa. Lehden mukaan autonvalmistajat päättivät keskenään dieselmoottoreiden päästöjä puhdistavien AdBlue-tankkien koosta. Niistä tehtiin kustannusten säästämiseksi niin pieniä, että urealiuoksen määrä ei riittänyt pakokaasujen puhdistamiseksi tarpeeksi kattavasti.

BMW ehti ensimmäisenä autonvalmistajana kieltämään nämä syytökset. Baijerilaiset myöntävät kyllä, että automerkkien työntekijät keskustelivat aiheesta keskenään, mutta aiheena oli kuulemma Euroopassa tarvittava tankkausinfrastruktuuri eikä itse tankkien koko. Lisäksi BMW korostaa, että sen dieseleitä ei ole joistakin kilpailijoista poiketen manipuloitu ja että ne ovat täysin lakipykälien mukaisia SCR-teknologian sekä typen oksideja varastoivien katalysaattorien myötä.

BMW:n Euro 6 -päästömääräykset täyttävät dieselit eivät tarvitse softapäivitystä ja niiden AdBlue-tankit ovat kuulemma riittävän kokoiset. Baijerilaismerkki kutsuu kuitenkin takaisin kaikki Euro 5 -dieselinsä Euroopan markkinoilla. Niille tehdään vapaaehtoinen päivitys, jonka pitäisi kohentaa moottoreiden toimintaa. Myös pahimmat kilpailijat Mercedes-Benz ja Audi ovat jo ryhtyneet vastaaviin toimenpiteisiin. Mersu on kutsumassa takaisin yli kolme miljoonaa nakuttajaa, kun taas Ingolstadtin rinkulamerkki aikoo päivittää noin 850 000 dieselautoa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...