Oletko kuullut BMW 350i:stä – tätä E46-korista coupéa vauhdittaa M5:n veekasi

BMW:n Motorsport-divisioonan historiaan kuuluu monia unohtumattomia malleja, kuten keskimoottorinen M1-superauto ja monissa kilpasarjoissakin menestynyt E30-korinen M3. Myös M3:n kolmas sukupolvi, eli E46-korimalli on nostanut viime vuosina kovasti arvostustaan. Tässä M3:ssa käytettiin vielä Bemarin tavaramerkkeihin kuuluvaa vapaasti hengittävää suoraa kuutosta, jonka pariksi sai myös manuaalivaihteiston. Räpeltämättömät ja manuaalilaatikolla varustetut E46 M3:t ovat nykyään kovaa valuuttaa, joita ei tahdo saada Saksastakaan enää alle 30 000 eurolla.

Nyt Saksan Anzingissa sijaitsevassa autoliikkeessä olisi tarjolla eksoottisempi vaihtoehto E46-koppaiselle M3:lle. Tämäkin auto on E46-korimallin 3-sarjan coupé, jonka pellin alla on alun perin todennäköisesti hyrissyt suora kuutonen. Vuoden 2000 BMW:n tekniikka on kuitenkin vaihdettu saman ajan M5:stä lainattuun viisilitraiseen kasiin, joka tunnetaan S62-koodilla. Pannusta irtoaa muhkeat 400 hevosvoimaa, ja sillä on myyjän mukaan ajettu vasta hitusen yli 30 000 kilometriä.


Veekasin parina käytetään myöskin E39 M5:stä napattua kuusipykäläistä manuaalia, jonka vaihdevälejä on lyhennetty sporttisemman tuntuman nimissä. V8 näyttää sopivan 3-sarjan konehuoneeseen hämmästyttävän hyvin, ja autolla on ajettu tekniikkamuutoksen jälkeen vasta noin 7000 kilometriä. Etuakselisto on lainattu E46-koppaisesta M3:sta, kun taas taka-akselisto on peräisin kaksipaikkaisesta Z4:stä. Jarrut ja 19-tuumaiset vanteet ovat puolestaan M3 CSL:n alkuperäisiä osia, jotka ovat kaikkea muuta kuin halpoja.

Alustassa luotetaan H&R:n säädettävään sarjaan, ja projektissa on muutenkin ilmeisesti käytetty vain korkealuokkaisia osia. Niinpä esimerkiksi öljypohja on peräisin E36-korimallin Alpina B8:sta. Neljällä ulostulolla varustettu putkisto on Friedrich Motorsportin käsialaa, ja ankanpyrstömallinen takaluukku on kuulemma M3 CSL:n alkuperäisosa. Konepelti on peräisin tuning-puolelta, kun taas puskurit ja peilit on lainattu E46 M3:n perusmallista. Lokasuojiin ei ole kuitenkaan koskettu, eli niistä puuttuvat M3:n pullistukset ja etulokareiden kidukset.





Musta nahkasisustakin on lainattu lähes kokonaan M3:sta rattia ja vaihdekepinnuppia myöten. 300 km/h:n lukemaan asti ulottuva mittaristo on kuitenkin E39 M5:n peruja, ja varusteherkkuihin lukeutuvat mm. ksenonvalot, navigaattori ja Harman/Kardonin hifit. Klassisella Imolarot II -punaisella maalatun ”350i:n” hintalapussa lukee 39 500 euron summa, mikä ei kuulosta kovin pahalta autoon upotettujen osien hintoihin nähden. Toisaalta tällainen rakenneltu yksilö ei pidä arvoaan hyvin säilyneiden tehdas-Ämmien tavoin.

>
LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...