Oletko kuullut BMW 350i:stä – tätä E46-korista coupéa vauhdittaa M5:n veekasi

BMW:n Motorsport-divisioonan historiaan kuuluu monia unohtumattomia malleja, kuten keskimoottorinen M1-superauto ja monissa kilpasarjoissakin menestynyt E30-korinen M3. Myös M3:n kolmas sukupolvi, eli E46-korimalli on nostanut viime vuosina kovasti arvostustaan. Tässä M3:ssa käytettiin vielä Bemarin tavaramerkkeihin kuuluvaa vapaasti hengittävää suoraa kuutosta, jonka pariksi sai myös manuaalivaihteiston. Räpeltämättömät ja manuaalilaatikolla varustetut E46 M3:t ovat nykyään kovaa valuuttaa, joita ei tahdo saada Saksastakaan enää alle 30 000 eurolla.

Nyt Saksan Anzingissa sijaitsevassa autoliikkeessä olisi tarjolla eksoottisempi vaihtoehto E46-koppaiselle M3:lle. Tämäkin auto on E46-korimallin 3-sarjan coupé, jonka pellin alla on alun perin todennäköisesti hyrissyt suora kuutonen. Vuoden 2000 BMW:n tekniikka on kuitenkin vaihdettu saman ajan M5:stä lainattuun viisilitraiseen kasiin, joka tunnetaan S62-koodilla. Pannusta irtoaa muhkeat 400 hevosvoimaa, ja sillä on myyjän mukaan ajettu vasta hitusen yli 30 000 kilometriä.





Veekasin parina käytetään myöskin E39 M5:stä napattua kuusipykäläistä manuaalia, jonka vaihdevälejä on lyhennetty sporttisemman tuntuman nimissä. V8 näyttää sopivan 3-sarjan konehuoneeseen hämmästyttävän hyvin, ja autolla on ajettu tekniikkamuutoksen jälkeen vasta noin 7000 kilometriä. Etuakselisto on lainattu E46-koppaisesta M3:sta, kun taas taka-akselisto on peräisin kaksipaikkaisesta Z4:stä. Jarrut ja 19-tuumaiset vanteet ovat puolestaan M3 CSL:n alkuperäisiä osia, jotka ovat kaikkea muuta kuin halpoja.

Alustassa luotetaan H&R:n säädettävään sarjaan, ja projektissa on muutenkin ilmeisesti käytetty vain korkealuokkaisia osia. Niinpä esimerkiksi öljypohja on peräisin E36-korimallin Alpina B8:sta. Neljällä ulostulolla varustettu putkisto on Friedrich Motorsportin käsialaa, ja ankanpyrstömallinen takaluukku on kuulemma M3 CSL:n alkuperäisosa. Konepelti on peräisin tuning-puolelta, kun taas puskurit ja peilit on lainattu E46 M3:n perusmallista. Lokasuojiin ei ole kuitenkaan koskettu, eli niistä puuttuvat M3:n pullistukset ja etulokareiden kidukset.

Musta nahkasisustakin on lainattu lähes kokonaan M3:sta rattia ja vaihdekepinnuppia myöten. 300 km/h:n lukemaan asti ulottuva mittaristo on kuitenkin E39 M5:n peruja, ja varusteherkkuihin lukeutuvat mm. ksenonvalot, navigaattori ja Harman/Kardonin hifit. Klassisella Imolarot II -punaisella maalatun ”350i:n” hintalapussa lukee 39 500 euron summa, mikä ei kuulosta kovin pahalta autoon upotettujen osien hintoihin nähden. Toisaalta tällainen rakenneltu yksilö ei pidä arvoaan hyvin säilyneiden tehdas-Ämmien tavoin.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...