Oletko kuullut BMW 350i:stä – tätä E46-korista coupéa vauhdittaa M5:n veekasi

BMW:n Motorsport-divisioonan historiaan kuuluu monia unohtumattomia malleja, kuten keskimoottorinen M1-superauto ja monissa kilpasarjoissakin menestynyt E30-korinen M3. Myös M3:n kolmas sukupolvi, eli E46-korimalli on nostanut viime vuosina kovasti arvostustaan. Tässä M3:ssa käytettiin vielä Bemarin tavaramerkkeihin kuuluvaa vapaasti hengittävää suoraa kuutosta, jonka pariksi sai myös manuaalivaihteiston. Räpeltämättömät ja manuaalilaatikolla varustetut E46 M3:t ovat nykyään kovaa valuuttaa, joita ei tahdo saada Saksastakaan enää alle 30 000 eurolla.

Nyt Saksan Anzingissa sijaitsevassa autoliikkeessä olisi tarjolla eksoottisempi vaihtoehto E46-koppaiselle M3:lle. Tämäkin auto on E46-korimallin 3-sarjan coupé, jonka pellin alla on alun perin todennäköisesti hyrissyt suora kuutonen. Vuoden 2000 BMW:n tekniikka on kuitenkin vaihdettu saman ajan M5:stä lainattuun viisilitraiseen kasiin, joka tunnetaan S62-koodilla. Pannusta irtoaa muhkeat 400 hevosvoimaa, ja sillä on myyjän mukaan ajettu vasta hitusen yli 30 000 kilometriä.

Veekasin parina käytetään myöskin E39 M5:stä napattua kuusipykäläistä manuaalia, jonka vaihdevälejä on lyhennetty sporttisemman tuntuman nimissä. V8 näyttää sopivan 3-sarjan konehuoneeseen hämmästyttävän hyvin, ja autolla on ajettu tekniikkamuutoksen jälkeen vasta noin 7000 kilometriä. Etuakselisto on lainattu E46-koppaisesta M3:sta, kun taas taka-akselisto on peräisin kaksipaikkaisesta Z4:stä. Jarrut ja 19-tuumaiset vanteet ovat puolestaan M3 CSL:n alkuperäisiä osia, jotka ovat kaikkea muuta kuin halpoja.





Alustassa luotetaan H&R:n säädettävään sarjaan, ja projektissa on muutenkin ilmeisesti käytetty vain korkealuokkaisia osia. Niinpä esimerkiksi öljypohja on peräisin E36-korimallin Alpina B8:sta. Neljällä ulostulolla varustettu putkisto on Friedrich Motorsportin käsialaa, ja ankanpyrstömallinen takaluukku on kuulemma M3 CSL:n alkuperäisosa. Konepelti on peräisin tuning-puolelta, kun taas puskurit ja peilit on lainattu E46 M3:n perusmallista. Lokasuojiin ei ole kuitenkaan koskettu, eli niistä puuttuvat M3:n pullistukset ja etulokareiden kidukset.

Musta nahkasisustakin on lainattu lähes kokonaan M3:sta rattia ja vaihdekepinnuppia myöten. 300 km/h:n lukemaan asti ulottuva mittaristo on kuitenkin E39 M5:n peruja, ja varusteherkkuihin lukeutuvat mm. ksenonvalot, navigaattori ja Harman/Kardonin hifit. Klassisella Imolarot II -punaisella maalatun ”350i:n” hintalapussa lukee 39 500 euron summa, mikä ei kuulosta kovin pahalta autoon upotettujen osien hintoihin nähden. Toisaalta tällainen rakenneltu yksilö ei pidä arvoaan hyvin säilyneiden tehdas-Ämmien tavoin.

- Advertisement -
LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...