BMW:n Motorsport-divisioonan historiaan kuuluu monia unohtumattomia malleja, kuten keskimoottorinen M1-superauto ja monissa kilpasarjoissakin menestynyt E30-korinen M3. Myös M3:n kolmas sukupolvi, eli E46-korimalli on nostanut viime vuosina kovasti arvostustaan. Tässä M3:ssa käytettiin vielä Bemarin tavaramerkkeihin kuuluvaa vapaasti hengittävää suoraa kuutosta, jonka pariksi sai myös manuaalivaihteiston. Räpeltämättömät ja manuaalilaatikolla varustetut E46 M3:t ovat nykyään kovaa valuuttaa, joita ei tahdo saada Saksastakaan enää alle 30 000 eurolla.
Nyt Saksan Anzingissa sijaitsevassa autoliikkeessä olisi tarjolla eksoottisempi vaihtoehto E46-koppaiselle M3:lle. Tämäkin auto on E46-korimallin 3-sarjan coupé, jonka pellin alla on alun perin todennäköisesti hyrissyt suora kuutonen. Vuoden 2000 BMW:n tekniikka on kuitenkin vaihdettu saman ajan M5:stä lainattuun viisilitraiseen kasiin, joka tunnetaan S62-koodilla. Pannusta irtoaa muhkeat 400 hevosvoimaa, ja sillä on myyjän mukaan ajettu vasta hitusen yli 30 000 kilometriä.
Veekasin parina käytetään myöskin E39 M5:stä napattua kuusipykäläistä manuaalia, jonka vaihdevälejä on lyhennetty sporttisemman tuntuman nimissä. V8 näyttää sopivan 3-sarjan konehuoneeseen hämmästyttävän hyvin, ja autolla on ajettu tekniikkamuutoksen jälkeen vasta noin 7000 kilometriä. Etuakselisto on lainattu E46-koppaisesta M3:sta, kun taas taka-akselisto on peräisin kaksipaikkaisesta Z4:stä. Jarrut ja 19-tuumaiset vanteet ovat puolestaan M3 CSL:n alkuperäisiä osia, jotka ovat kaikkea muuta kuin halpoja.
Alustassa luotetaan H&R:n säädettävään sarjaan, ja projektissa on muutenkin ilmeisesti käytetty vain korkealuokkaisia osia. Niinpä esimerkiksi öljypohja on peräisin E36-korimallin Alpina B8:sta. Neljällä ulostulolla varustettu putkisto on Friedrich Motorsportin käsialaa, ja ankanpyrstömallinen takaluukku on kuulemma M3 CSL:n alkuperäisosa. Konepelti on peräisin tuning-puolelta, kun taas puskurit ja peilit on lainattu E46 M3:n perusmallista. Lokasuojiin ei ole kuitenkaan koskettu, eli niistä puuttuvat M3:n pullistukset ja etulokareiden kidukset.
Suosittelemme
Musta nahkasisustakin on lainattu lähes kokonaan M3:sta rattia ja vaihdekepinnuppia myöten. 300 km/h:n lukemaan asti ulottuva mittaristo on kuitenkin E39 M5:n peruja, ja varusteherkkuihin lukeutuvat mm. ksenonvalot, navigaattori ja Harman/Kardonin hifit. Klassisella Imolarot II -punaisella maalatun ”350i:n” hintalapussa lukee 39 500 euron summa, mikä ei kuulosta kovin pahalta autoon upotettujen osien hintoihin nähden. Toisaalta tällainen rakenneltu yksilö ei pidä arvoaan hyvin säilyneiden tehdas-Ämmien tavoin.