Oletko kuullut Bertone Genesiksestä – 1980-luvun futuristista tila-autoa vauhditti Lamborghinin V12

Erilaiset autonomiset sukkulat ovat viime vuosina olleet lähes arkipäivää autoilun tulevaisuutta valottavia konsepteja esiteltäessä. Pariisissa parhaillaan käynnissä olevassa, massiivisiin mittasuhteisisin kasvaneessa Rétromobilessa keskitytään sen sijaan klassikkoautoihin näyttelyn teeman mukaisesti, mutta sieltäkin löytyy ainakin yksi futuristinen sukkula. Se on kuitenkin jo reilut 30 vuotta vanha, ja auton tekniikassa ei ole autonomisuudesta tietoakaan.

Tämä laite on nimeltään Bertone Genesis. Uutta alkua suomeksi tarkoittava Genesis näki päivänvalon vuonna 1988, jolloin Bertone vei yksittäiskappaleeksi jääneen luomuksensa Torinon autonäyttelyn suuren yleisön ihmeteltäväksi. Tuolloin Torinon autoshow oli vielä merkittävä kansainvälinen tapahtuma, kunnes se kuihtui vähitellen pois autonäyttelykartalta. Bertonen tutkielmaa vauhditti Lamborghinin V12, mikä ei tullut kenellekään suurena yllätyksenä. Firmat olivat nimittäin tehneet yhteistyötä jo vuosikymmenten ajan, mutta Genesiksen korimuoto sai monen leuan loksahtamaan.

Konsepti oli nimittäin tila-auto, johon Bertonen muotoilu- ja prototyyppiosastot olivat upottaneet peräti 30 000 työtuntia. Genesiksen linjat olivat huomiota herättävän pyöreät 1980-luvun tuotteeksi, ja lisäksi auton ovijärjestely oli vähintään erikoinen. Kuski ja etumatkustaja astuivat nimittäin sisään massiivisista perhosovista, kun taas takariveille kuljettiin liukuovien kautta. Voimanlähde lainattiin Countach Quattrovalvolesta, eli se oli 455 hevosvoiman huipputehon tuottanut 5,2-litrainen vapari-V12. Kaksitoistamukinen mylly asennettiin eräänlaiseksi etukeskimoottoriksi, ja voima välitettiin takapyörille.

Vaihteistona palveli kuitenkin kolmiportainen automaatti, joka laimensi suorituskykyä varmasti melkoisesti Countachin manuaaliaskiin nähden. Automaatin käytölle oli kuitenkin valmistuspoliittinen syynsä. Laatikko tuli nimittäin Chryslerilta, joka omisti Lamborghinin Genesiksen syntyhetkellä. Ovien ja moottorin lisäksi tilasukkulan istuinjärjestelykin oli hyvin poikkeuksellinen. Takimmaisella rivillä käytännössä takapyörien päällä oli kaksi kasvot eteenpäin -mallista erillispenkkiä, kun taas keskeltä sisustaa löytyi yksi toisin päin asennettu jakkara.

Kuskin ja etumatkustajan erillisistuimet olivat luonnollisesti naama eteenpäin -tyyppisiä, mutta auton ollessa paikallaan ne sai käännettyä toisinkin päin. Tällöin Genesiksessä olisi pystynyt pitämään vaikka pienen kokouksen takaosaston kanssa. Nykyään vastaavalla voimanlähteellä ryyditettyä tila-autoa olisi lähes mahdotonta kuvitella, mutta Lamborghinin mallistosta löytyy sentään 650-heppainen katumaasturi Urus. Sellaisen tulosta tuskin kovinkaan moni olisi lyönyt vetoa kultaisella 1980-luvulla.

LähdeAutoblog
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...