Oletko kuullut Bertone Genesiksestä – 1980-luvun futuristista tila-autoa vauhditti Lamborghinin V12

Erilaiset autonomiset sukkulat ovat viime vuosina olleet lähes arkipäivää autoilun tulevaisuutta valottavia konsepteja esiteltäessä. Pariisissa parhaillaan käynnissä olevassa, massiivisiin mittasuhteisisin kasvaneessa Rétromobilessa keskitytään sen sijaan klassikkoautoihin näyttelyn teeman mukaisesti, mutta sieltäkin löytyy ainakin yksi futuristinen sukkula. Se on kuitenkin jo reilut 30 vuotta vanha, ja auton tekniikassa ei ole autonomisuudesta tietoakaan.





Tämä laite on nimeltään Bertone Genesis. Uutta alkua suomeksi tarkoittava Genesis näki päivänvalon vuonna 1988, jolloin Bertone vei yksittäiskappaleeksi jääneen luomuksensa Torinon autonäyttelyn suuren yleisön ihmeteltäväksi. Tuolloin Torinon autoshow oli vielä merkittävä kansainvälinen tapahtuma, kunnes se kuihtui vähitellen pois autonäyttelykartalta. Bertonen tutkielmaa vauhditti Lamborghinin V12, mikä ei tullut kenellekään suurena yllätyksenä. Firmat olivat nimittäin tehneet yhteistyötä jo vuosikymmenten ajan, mutta Genesiksen korimuoto sai monen leuan loksahtamaan.

Konsepti oli nimittäin tila-auto, johon Bertonen muotoilu- ja prototyyppiosastot olivat upottaneet peräti 30 000 työtuntia. Genesiksen linjat olivat huomiota herättävän pyöreät 1980-luvun tuotteeksi, ja lisäksi auton ovijärjestely oli vähintään erikoinen. Kuski ja etumatkustaja astuivat nimittäin sisään massiivisista perhosovista, kun taas takariveille kuljettiin liukuovien kautta. Voimanlähde lainattiin Countach Quattrovalvolesta, eli se oli 455 hevosvoiman huipputehon tuottanut 5,2-litrainen vapari-V12. Kaksitoistamukinen mylly asennettiin eräänlaiseksi etukeskimoottoriksi, ja voima välitettiin takapyörille.

Vaihteistona palveli kuitenkin kolmiportainen automaatti, joka laimensi suorituskykyä varmasti melkoisesti Countachin manuaaliaskiin nähden. Automaatin käytölle oli kuitenkin valmistuspoliittinen syynsä. Laatikko tuli nimittäin Chryslerilta, joka omisti Lamborghinin Genesiksen syntyhetkellä. Ovien ja moottorin lisäksi tilasukkulan istuinjärjestelykin oli hyvin poikkeuksellinen. Takimmaisella rivillä käytännössä takapyörien päällä oli kaksi kasvot eteenpäin -mallista erillispenkkiä, kun taas keskeltä sisustaa löytyi yksi toisin päin asennettu jakkara.

Kuskin ja etumatkustajan erillisistuimet olivat luonnollisesti naama eteenpäin -tyyppisiä, mutta auton ollessa paikallaan ne sai käännettyä toisinkin päin. Tällöin Genesiksessä olisi pystynyt pitämään vaikka pienen kokouksen takaosaston kanssa. Nykyään vastaavalla voimanlähteellä ryyditettyä tila-autoa olisi lähes mahdotonta kuvitella, mutta Lamborghinin mallistosta löytyy sentään 650-heppainen katumaasturi Urus. Sellaisen tulosta tuskin kovinkaan moni olisi lyönyt vetoa kultaisella 1980-luvulla.

LähdeAutoblog
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...