Oletko kuullut Bertone Genesiksestä – 1980-luvun futuristista tila-autoa vauhditti Lamborghinin V12

Erilaiset autonomiset sukkulat ovat viime vuosina olleet lähes arkipäivää autoilun tulevaisuutta valottavia konsepteja esiteltäessä. Pariisissa parhaillaan käynnissä olevassa, massiivisiin mittasuhteisisin kasvaneessa Rétromobilessa keskitytään sen sijaan klassikkoautoihin näyttelyn teeman mukaisesti, mutta sieltäkin löytyy ainakin yksi futuristinen sukkula. Se on kuitenkin jo reilut 30 vuotta vanha, ja auton tekniikassa ei ole autonomisuudesta tietoakaan.

Tämä laite on nimeltään Bertone Genesis. Uutta alkua suomeksi tarkoittava Genesis näki päivänvalon vuonna 1988, jolloin Bertone vei yksittäiskappaleeksi jääneen luomuksensa Torinon autonäyttelyn suuren yleisön ihmeteltäväksi. Tuolloin Torinon autoshow oli vielä merkittävä kansainvälinen tapahtuma, kunnes se kuihtui vähitellen pois autonäyttelykartalta. Bertonen tutkielmaa vauhditti Lamborghinin V12, mikä ei tullut kenellekään suurena yllätyksenä. Firmat olivat nimittäin tehneet yhteistyötä jo vuosikymmenten ajan, mutta Genesiksen korimuoto sai monen leuan loksahtamaan.





Konsepti oli nimittäin tila-auto, johon Bertonen muotoilu- ja prototyyppiosastot olivat upottaneet peräti 30 000 työtuntia. Genesiksen linjat olivat huomiota herättävän pyöreät 1980-luvun tuotteeksi, ja lisäksi auton ovijärjestely oli vähintään erikoinen. Kuski ja etumatkustaja astuivat nimittäin sisään massiivisista perhosovista, kun taas takariveille kuljettiin liukuovien kautta. Voimanlähde lainattiin Countach Quattrovalvolesta, eli se oli 455 hevosvoiman huipputehon tuottanut 5,2-litrainen vapari-V12. Kaksitoistamukinen mylly asennettiin eräänlaiseksi etukeskimoottoriksi, ja voima välitettiin takapyörille.

Vaihteistona palveli kuitenkin kolmiportainen automaatti, joka laimensi suorituskykyä varmasti melkoisesti Countachin manuaaliaskiin nähden. Automaatin käytölle oli kuitenkin valmistuspoliittinen syynsä. Laatikko tuli nimittäin Chryslerilta, joka omisti Lamborghinin Genesiksen syntyhetkellä. Ovien ja moottorin lisäksi tilasukkulan istuinjärjestelykin oli hyvin poikkeuksellinen. Takimmaisella rivillä käytännössä takapyörien päällä oli kaksi kasvot eteenpäin -mallista erillispenkkiä, kun taas keskeltä sisustaa löytyi yksi toisin päin asennettu jakkara.

Kuskin ja etumatkustajan erillisistuimet olivat luonnollisesti naama eteenpäin -tyyppisiä, mutta auton ollessa paikallaan ne sai käännettyä toisinkin päin. Tällöin Genesiksessä olisi pystynyt pitämään vaikka pienen kokouksen takaosaston kanssa. Nykyään vastaavalla voimanlähteellä ryyditettyä tila-autoa olisi lähes mahdotonta kuvitella, mutta Lamborghinin mallistosta löytyy sentään 650-heppainen katumaasturi Urus. Sellaisen tulosta tuskin kovinkaan moni olisi lyönyt vetoa kultaisella 1980-luvulla.

- Advertisement -
LähdeAutoblog

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...