Oletko kuullut Bertone Genesiksestä – 1980-luvun futuristista tila-autoa vauhditti Lamborghinin V12

Erilaiset autonomiset sukkulat ovat viime vuosina olleet lähes arkipäivää autoilun tulevaisuutta valottavia konsepteja esiteltäessä. Pariisissa parhaillaan käynnissä olevassa, massiivisiin mittasuhteisisin kasvaneessa Rétromobilessa keskitytään sen sijaan klassikkoautoihin näyttelyn teeman mukaisesti, mutta sieltäkin löytyy ainakin yksi futuristinen sukkula. Se on kuitenkin jo reilut 30 vuotta vanha, ja auton tekniikassa ei ole autonomisuudesta tietoakaan.

-- MAINOS --

Tämä laite on nimeltään Bertone Genesis. Uutta alkua suomeksi tarkoittava Genesis näki päivänvalon vuonna 1988, jolloin Bertone vei yksittäiskappaleeksi jääneen luomuksensa Torinon autonäyttelyn suuren yleisön ihmeteltäväksi. Tuolloin Torinon autoshow oli vielä merkittävä kansainvälinen tapahtuma, kunnes se kuihtui vähitellen pois autonäyttelykartalta. Bertonen tutkielmaa vauhditti Lamborghinin V12, mikä ei tullut kenellekään suurena yllätyksenä. Firmat olivat nimittäin tehneet yhteistyötä jo vuosikymmenten ajan, mutta Genesiksen korimuoto sai monen leuan loksahtamaan.

Konsepti oli nimittäin tila-auto, johon Bertonen muotoilu- ja prototyyppiosastot olivat upottaneet peräti 30 000 työtuntia. Genesiksen linjat olivat huomiota herättävän pyöreät 1980-luvun tuotteeksi, ja lisäksi auton ovijärjestely oli vähintään erikoinen. Kuski ja etumatkustaja astuivat nimittäin sisään massiivisista perhosovista, kun taas takariveille kuljettiin liukuovien kautta. Voimanlähde lainattiin Countach Quattrovalvolesta, eli se oli 455 hevosvoiman huipputehon tuottanut 5,2-litrainen vapari-V12. Kaksitoistamukinen mylly asennettiin eräänlaiseksi etukeskimoottoriksi, ja voima välitettiin takapyörille.

-- MAINOS --




Vaihteistona palveli kuitenkin kolmiportainen automaatti, joka laimensi suorituskykyä varmasti melkoisesti Countachin manuaaliaskiin nähden. Automaatin käytölle oli kuitenkin valmistuspoliittinen syynsä. Laatikko tuli nimittäin Chryslerilta, joka omisti Lamborghinin Genesiksen syntyhetkellä. Ovien ja moottorin lisäksi tilasukkulan istuinjärjestelykin oli hyvin poikkeuksellinen. Takimmaisella rivillä käytännössä takapyörien päällä oli kaksi kasvot eteenpäin -mallista erillispenkkiä, kun taas keskeltä sisustaa löytyi yksi toisin päin asennettu jakkara.

-- MAINOS --

Kuskin ja etumatkustajan erillisistuimet olivat luonnollisesti naama eteenpäin -tyyppisiä, mutta auton ollessa paikallaan ne sai käännettyä toisinkin päin. Tällöin Genesiksessä olisi pystynyt pitämään vaikka pienen kokouksen takaosaston kanssa. Nykyään vastaavalla voimanlähteellä ryyditettyä tila-autoa olisi lähes mahdotonta kuvitella, mutta Lamborghinin mallistosta löytyy sentään 650-heppainen katumaasturi Urus. Sellaisen tulosta tuskin kovinkaan moni olisi lyönyt vetoa kultaisella 1980-luvulla.

LähdeAutoblog
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Fordin täyssähköinen Mustang Mach-E ryminällä crossover SUV -markkinoille

Ensimmäinen eurooppalainen täyssähköinen Ford Mustang Mach-E -erä saapui Norjaan marraskuussa 2020. Autot toimitettiin aluksi jälleenmyyjille koeajettaviksi. Toimitusten kerrottiin tuolloin...

Jeepin pick-up tulee vihdoin myyntiin Euroopassakin – Gladiatoria vauhdittaa kolmilitrainen diesel

Jeepin pick-up Gladiator esiteltiin Atlantin toisella puolella jo yli kaksi vuotta sitten, mutta eurooppalaiset ovat jääneet tähän asti lehdellä...

Porschen pikku-roadster jäi vain haaveeksi – 55One olisi tuonut James Deanin 550 Spyderin nykyaikaan

Porsche 550 Spyder on yksi saksalaisvalmistajan legendaarisimpia malleja, koska James Dean koki sen ratissa matkansa pään vuonna 1955. Pieni...

Hyundailtakin on tulossa kuuma crossover – Kona N tarjoaa turbovoimaa perinteistä hot hatchia korkeammassa korissa

Moni ei olisi takavuosina uskonut, että yksi GTI-luokan hauskimmista autoista voi tulla Hyundailta. Nykyinen i30 N on kuitenkin onnistunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.