Nyt se on varmaa – Audi TT:n taru päättyy muutaman vuoden päästä

Audi esitteli 1990-luvun puolessavälissä rohkeasti muotoillun konseptiauton, joka oli nimetty vanhojen NSU-aikojen kunniaksi TT:ksi. Umpikattoista coupéa seurasi kaksipaikkainen avotutkielma, joka oli yhtä futuristisen puhdaslinjainen ilmestys. Vielä suurempi yllätys koettiin muutamaa vuotta myöhemmin, kun Audi päätti ottaa TT:n tuotantoon lähes sellaisenaan. Auton puhdaslinjaisuus onnistuttiin valitettavasti hukkaamaan seuraavien sukupolvien aikana, ja nykyinen kolmannen sukupolven TT jää lajinsa viimeiseksi.

Kompaktien coupé- ja roadster-mallien myyntilukemat ovat olleet viime vuosina todella alavireisiä erilaisten katumaasturien ja crossoverien puristuksessa. Niinpä Audin ylimpänä pomona toimiva Bram Schot ilmoitti rinkulamerkin vuosittaisessa yhtiökokouksessa, että TT poistuu valikoimasta nykysukupolven jälkeen. Audi on kuulemma laajentanut mallistoaan jo liiaksikin usean vuoden ajan, ja nyt valikoimaa karsitaan ja keskitytään myynnillisesti tärkeimpiin malleihin.


Audi ei ole kuitenkaan heittämässä pyyhettä kokonaan kehään kompaktisporttien osalta. TT:n tilalle saatetaan nimittäin tuoda samassa hintaluokassa painiva tunteisiin vetoava malli, joka saa sähköisen voimalinjan tuotantoon päästessään. Myös Lamborghini Huracánin kanssa yhteiselle perusrakenteelle tehdyn R8-superauton jatko on vaakalaudalla. Schot heitti ilmoille kysymyksen, että onko polttomoottorilla varustetulle seuraajamallille enää tarvetta ja sopiiko se Audin tulevaisuudenvisioihin.

Bram Schot kertoi myös rinkulamerkin lähitulevaisuuden uusista autoista. Perusmallia viistommalla kattolinjalla varustettu Q3 Sportback esitellään jo heinäkuussa, ja muistakin A- ja Q-malleista on suunnitteilla vastaavia Sportback-versioita. SUV:t ovat muutenkin kovassa nosteessa, ja niinpä Audi on tuomassa markkinoille lisää Q-malleja. Schot totesi, että vuonna 2025 jo joka toinen Audi on katumaasturi. Suurta osaa uusista SUV:eista vauhdittaa sähkömoottori.

Ingolstadtin rinkulamerkki satsaa muutenkin voimakkaasti sähköön. Audi aikoo lanseerata ensi vuonna viisi uutta sähköautoa, ja vuoteen 2025 mennessä niitä pitäisi löytyä jo 20 Audin mallistosta. Saksalaiset saattavat mennä jopa niin pitkälle, että seuraavan sukupolven A8:aa tarjotaan enää täyssähköisillä voimanlähteillä.





LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...