Audi esitteli 1990-luvun puolessavälissä rohkeasti muotoillun konseptiauton, joka oli nimetty vanhojen NSU-aikojen kunniaksi TT:ksi. Umpikattoista coupéa seurasi kaksipaikkainen avotutkielma, joka oli yhtä futuristisen puhdaslinjainen ilmestys. Vielä suurempi yllätys koettiin muutamaa vuotta myöhemmin, kun Audi päätti ottaa TT:n tuotantoon lähes sellaisenaan. Auton puhdaslinjaisuus onnistuttiin valitettavasti hukkaamaan seuraavien sukupolvien aikana, ja nykyinen kolmannen sukupolven TT jää lajinsa viimeiseksi.
Kompaktien coupé- ja roadster-mallien myyntilukemat ovat olleet viime vuosina todella alavireisiä erilaisten katumaasturien ja crossoverien puristuksessa. Niinpä Audin ylimpänä pomona toimiva Bram Schot ilmoitti rinkulamerkin vuosittaisessa yhtiökokouksessa, että TT poistuu valikoimasta nykysukupolven jälkeen. Audi on kuulemma laajentanut mallistoaan jo liiaksikin usean vuoden ajan, ja nyt valikoimaa karsitaan ja keskitytään myynnillisesti tärkeimpiin malleihin.
Audi ei ole kuitenkaan heittämässä pyyhettä kokonaan kehään kompaktisporttien osalta. TT:n tilalle saatetaan nimittäin tuoda samassa hintaluokassa painiva tunteisiin vetoava malli, joka saa sähköisen voimalinjan tuotantoon päästessään. Myös Lamborghini Huracánin kanssa yhteiselle perusrakenteelle tehdyn R8-superauton jatko on vaakalaudalla. Schot heitti ilmoille kysymyksen, että onko polttomoottorilla varustetulle seuraajamallille enää tarvetta ja sopiiko se Audin tulevaisuudenvisioihin.
Bram Schot kertoi myös rinkulamerkin lähitulevaisuuden uusista autoista. Perusmallia viistommalla kattolinjalla varustettu Q3 Sportback esitellään jo heinäkuussa, ja muistakin A- ja Q-malleista on suunnitteilla vastaavia Sportback-versioita. SUV:t ovat muutenkin kovassa nosteessa, ja niinpä Audi on tuomassa markkinoille lisää Q-malleja. Schot totesi, että vuonna 2025 jo joka toinen Audi on katumaasturi. Suurta osaa uusista SUV:eista vauhdittaa sähkömoottori.
Suosittelemme
Ingolstadtin rinkulamerkki satsaa muutenkin voimakkaasti sähköön. Audi aikoo lanseerata ensi vuonna viisi uutta sähköautoa, ja vuoteen 2025 mennessä niitä pitäisi löytyä jo 20 Audin mallistosta. Saksalaiset saattavat mennä jopa niin pitkälle, että seuraavan sukupolven A8:aa tarjotaan enää täyssähköisillä voimanlähteillä.