Nyt on vähintään riittävän kokoiset munuaiset – BMW 7-sarja saa hurjan näköisen naamailmeen faceliftissä

BMW:n 7-sarja on vastannut baijerilaisten luksussedanien tarjonnasta jo yli 40 vuoden ajan. Seiska toimi pitkään sporttisen linjakkaana vaihtoehtona S-luokan Mersulle, mutta 2000-luvun alussa lanseeratun möhkälemäisen E65:n myötä asetelma alkoi kääntyä päälaelleen. 7-sarjan linjat ovat sittemmin muuttuneet jälleen helpommin hyväksyttäviksi, mutta menneiden vuosikymmenten sporttityyliin ei ole enää ollut paluuta.

Tämä johtuu siitä, että luksusluokan ostajat erityisesti USA:ssa, Kiinassa, Lähi-idässä ja Venäjällä odottavat autoltaan ennen kaikkea näyttävyyttä ja sen mukanaan tuomaa statusta. Nykyisen G11-korisen Seiskan munuaismaskia pidettiin mahtipontisen isona vielä muutama vuosi sitten, mutta vuonna 2015 lanseerattu malli on alkanut näyttää jo liian vaatimattomalta baijerilaisten viimeisimpien uutuuksien rinnalla. Tämä koskee erityisesti massiivista X7-katumaasturia, jonka keulaa dominoivat suorastaan jättimäiset munuaiset.





Niinpä ne tuodaan myös 7-sarjaan auton faceliftin yhteydessä. Kasvojenkohotuksessa käyneen luksussedanin naamioituja prototyyppejä on bongattu jo moneen kertaan, ja nyt nettiin vuosi ensimmäinen kuva uuden Seiskan nokasta ilman minkäänlaista naamiointia. Tyyli on tuttua X7:stä, eli munuaismaski on kasvanut XL-koosta vähintään XXXL:ään. Massiivista vaikutelmaa tehostetaan vielä entistä litteämmillä ja kulmikkaammilla etuvaloilla, jotka saavat maskin näyttämään vielä todellista kokoaan suuremmalta.

Valoihin tulee laserteknologiaa, ja myös etupuskuri laitetaan uusiksi. Sitä koristavat monenlaiset kromilistat X7:n tavoin, mutta tarjolle tulee myös M Sport -paketin isommilla ilmanottoaukoilla varustettu vaihtoehto. Korin muut muutokset jäänevät melko pieniksi, mutta takavalotkin saavat todennäköisesti uutta grafiikkaa ja takapuskuriin tulee hieman uusia muotoja.

Myös moottorivalikoimaa päivitetään. Tärkein uudistus on uusi 745e-pistokehybridi, joka tarjoaa nykyistä 740e:tä pidemmän sähköisen toimintasäteen. M760Li-huippuversion jatko jää sen sijaan nähtäväksi, koska bensa-V12:t alkavat olla kovin uhanalaisia otuksia tämän hetken asenneilmapiirissä. Uusitun Seiskan tuotannon pitäisi alkaa maaliskuussa, joten auton viralliset kuvat julkaistaneen pian. Varsinainen esittely tapahtuu todennäköisesti maaliskuussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...