Nyt on tyyli hukassa – kiinalaisen Great Wall Motorsin uusi sähkösedan on kuin tuning-auton parodia

Kiinan Guangzhoussa parhaillaan järjestettävässä autonäyttelyssä on nähty monia paikallisille markkinoille suunnattuja uutuuksia. Yksi niistä on Kiinan merkittävimpiin omiin valmistajiin kuuluvan Great Wall Motorsin uusi sähkösedan, joka on kuin kauhujen kabinetista.

Great Wall lanseerasi näyttelyssä Saloon-nimisen premium-brändin, jonka ensimmäisenä mallina saa kunnian toimia Mecha Dragoniksi ristitty luomus. Sitä mainostetaan nelioviseksi coupéksi, joka tarjoaa premium-luokan sisustan sekä täyssähköisen voimalinjan. 5,2 metrin mittaisen sähköauton ulkomuodon on puolestaan tarkoitus muistuttaa valmistajan omien sanojen mukaan mekaanista haarniskaa, mikä ei kuulosta kovin hyvältä lähtökohdalta coupé-maista eleganssia tavoiteltaessa.

Coupé tarkoittaakin tässä tapauksessa vain viistolla perällä varustettua sedania, jonka linjat on kuin kirveellä veistetty. Ehkäpä Great Wallin tavoitteena on ollut luoda Teslan Cybertruckin kaltainen kilpailija jenkkimerkin Model S:lle, mutta ainakin designin osalta tässä on menty pahasti metsään. Cybertruckin brutaalin yksinkertaisuuden sijasta Mecha Dragonin kori on täynnä keskenään ristiriitaisia kulmia, taitoksia ja hieman pyöreämpiä linjoja peräpäässä.

Kauheus viimeistellään tuning-tyylisillä yksityiskohdilla, jotka ovat kuin takavuosien Fast & Furious -leffasta. Nokkapeltiä koristaa kulmikas skuuppi, ja ympäri autoa on viljelty hiilikuitukoristeiden ja kirkkaanpunaisten tehosteiden sekamelskaa. Tähän tyyliin kuuluvat myös päällepultatut lokasuojanlevikkeet ja jo koomisia mittasuhteita lähestyvä diffuusori takapuskurin alla. Sen keskeltä työntyy ulos kaksi pakoputkenpäätä imitoivaa koristetta, joilla ei ole sähköautossa mitään virkaa.

Suosittelemme

Autossa on kuitenkin käytetty Michelinin renkaiden sekä Brembon jarrujen kaltaisia laatuosia, ja pinnan alla piilee Great Wall Motorsin itse kehittämä täyssähköautojen perusrakenne. Neljästä sähkömoottorista revityn 551 hevosvoiman kokonaistehon ja parhaimmillaan 750 newtonmetrin väännön ansiosta satasen nopeus saavutetaan 3,7 sekunnissa. Akkukapasiteetiksi kerrotaan puolestaan 115 kWh, ja latauksessa hyödynnetään 800 voltin teknologiaa esimerkiksi Porsche Taycanin tavoin. Kiinan oman CLTP-syklin mukaiseksi toimintasäteeksi kerrotaan peräti 802 km.

Ristiriitaista vaikutelmaa korostaa sisusta, joka on täysin eri paria ulkokuoren kanssa. Materiaalit ovat kuulemma premium-luokkaa, ja tarjolla on viimeisin arsenaali varusteita turvallisuuden, tietoviihdejärjestelmän sekä liitettävyyden osalta. Lisäksi kiinalaisluomus on maailman ensimmäinen auto, jossa käytetään neljää lidar-valotutkaa 38 erilaisen sensorin parina. Mecha Dragonin pitäisi siis kyetä melko pitkälle ulottuvaan autonomiseen ajamiseen. Hintalapussa lukee Kiinan markkinoilla vajaata 68 000 euroa vastaava summa, ja kaikkien esteetikkojen onneksi autoa valmistetaan ainakin aluksi vain 101 kappaleen erä.

LähdeCarscoops

5 KOMMENTIT

  1. Hei! Kulmikasta. Onkohan turvallisuus kunnossa, 90 luvulla GreatWallista meni ncap testissä ohjausakseli testinukesta läpi😥, joten se maihinnousu loppui lyhyeen, nyt varmaan parempaa😁

  2. Nyt oli jostain syystä kovin puolueellinen kirjoitus, antaa lapsellisen kuvan “ansioituneesta autotoimittajasta”.
    Tsemppaas vähän Turo.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat