Uusi Audi RS 6 kuuluu jo tehtaan jäljiltä maailman nopeimpiin farmareihin 600-hevosvoimaisen ja 800 newtonmetrin väännön tuottavan tuplaturbo-V8:nsa myötä. Tämä on kuitenkin vasta alkua virityspajoille.
Audin superfarkkuun ovat jo aiemmin iskeneet kyntensä mm. ABT Sportsline sekä Mansory, ja nyt vuorossa on myöskin saksalainen Wheelsandmore. Tuning-paja tarjoaa RS 6:een nimensä mukaisesti ensinnäkin vanteita, jotka tunnetaan hieman kryptisillä 6Sporz²-, F.I.W.E.- ja Atom-nimillä. Näistä viimeisin on aivan uusi malli, ja kiekkojen koko on samat 22 tuumaa kuin tehtaan lisävarustelistalta.
Renkaina palvelevat 295/30/22-kokoiset Continental SportContact 6:t molemmilla akseleilla, mutta haluttaessa taakse saa myös 11,5 tuuman levyiset kiekot. Tällöin eturenkaiden profiili on 285/30/22, kun taas takana turvaudutaan peräti 335/25/22-kokoisiin kumeihin. Kaikki vannemallit saa minkä värisenä haluaa, ja alustaakaan ei jätetä ennalleen. Pelkkien madallusjousien lisäksi tarjolla on KW:n Variante 4 -nimeä totteleva säädettävä alusta.
Tekniikan osalta Wheelsandmore tarjoaa peräti viittä eri tasoa. Stage 1:ssä tyydytään pelkkään uuteen moottorinohjaussoftaan, joka sekin nostaa huipputehon 710 hevosvoimaan ja maksimiväännön 920 newtonmetriin. Stage 2 tuo mukanaan Capriston läppäputkiston, jolloin voimavarat kirjataan 725 hepan ja 930 newtonin lukemiin. Kolmostasolla lisäpanoksia suunnataan puolestaan ilmanottoon, jolloin potkua irtoaa 786 hevosvoiman ja 1060 newtonmetrin edestä.
Suosittelemme
Stage 4:ssä vakioturbot vaihdetaan isompiin ahtimiin, jolloin farmari-Audissa on jo 965 pollea ja 1250 newtonia. Tällöin RS 6:n pitäisi olla vielä katulaillinen, mutta skaala ei pääty tähän. Tarjolla on nimittäin vielä Stage 5, jolloin katalysaattorit, hiukkassuodatin ja äänenvaimentimet takapönttöjä lukuun ottamatta heivataan autosta kokonaan pois. Tällaisella RS 6:lla ei ole enää asiaa katsastuskonttorille lähivuosina, mutta ehkäpä autolla saa ajella laillisesti ainakin jossakin päin maailmaa.
Stage 5 -tasoisen Audin voimavarat ovat jo melkein hyperautoluokkaa 1010 hevosvoiman ja 1250 newtonmetrin myötä. Viritys keventää tässä tapauksessa kukkaroa lähes 50 000 euron verran, kun taas ykköstason moottorinohjaussoftasta täytyy pulittaa vaivaiset 2500 euroa. Vannesarjojen hinnat alkavat puolestaan 7500 eurosta, ja säädettävä alusta maksaa noin 5200 euroa. Kovin edullista virittäminen ei siis ole, mutta eipä RS 6:kaan ole mikään perusfarmari.