Volkswagen Polo tunnetaan lähinnä järkevänä kauppakassina, mutta autolla on sporttisempikin puolensa. Polon valikoimaan on kuulunut jo pitkään ahdettu GTI-versio, ja edellissukupolven malli sai antaa kuorensa myös Volkkarin menestyksekkäälle WRC-rallitykille. Kilpa-auto oli luonnollisesti nelivetoinen, mutta joka nurkasta raapivaa versiota ei valitettavasti saatu koskaan siviilipuolelle. VW teki kuitenkin kilpurin kunniaksi 2500 kappaletta R WRC:ksi nimettyä erikoismallia, jota vauhditti kaksilitrainen turbonelonen.
Siitä irtosi 220 heppaa ja 350 newtonin maksimivääntö, jotka ohjattiin kuusipykäläisen manuaalin kautta vain etupyörille. Pidon kanssa riitti siis haasteita, mutta auton sai kiihtymään nappisuorituksen jälkeen 6,4 sekunnissa nollasta sataan. R WRC pitää muuten edelleen hallussaan tehokkaimman tehdas-Polon valtikkaa, koska nykyisen GTI:n kaksilitrainen turbokone tuottaa ”vain” 200 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä.
Ärrän moottorista saa taiottua vielä paljon enemmänkin tehoa, jos auton vie esimerkiksi saksalaisen Wimmerin käsittelyyn. Virityspaja asentaa autoon isomman turbon lisäksi mm. optimoidun välijäähdyttimen, alkuperäistä tehokkaamman ilmanoton ja bensapumpun, metallikennokatalysaattorin, uuden pakoputkiston sekä päivitetyn moottorinohjaussoftan. Lopputulosta kelpaa esitellä, koska pannusta irtoaa näiden toimenpiteiden jälkeen peräti 420 heppaa ja 651 newtonia. Alkuperäiset lukemat ovat kasvaneet siis 200 hevosvoiman ja 301 newtonmetrin verran, joten kaasua saa annostella todella tarkkaan.
Etuvedolla riittää näiden voimavarojen kanssa sen verran tekemistä, että Wimmer ei ole edes kertonut kiihtyvyysaikaa nollasta sataan. Huippunopeus on sen sijaan tiedossa, ja se on pikkuautolle hulppeat 280 km/h. Tehonlisäys ei tule aivan halvaksi, koska siitä joutuu Saksassa pulittamaan 10 200 euroa, eli suunnilleen uuden VW Upin perusmallin hinnan verran.
Suosittelemme
Wimmer tarjoaa tehokuurin lisäksi muitakin sporttiherkkuja Polo R WRC:hen. Niiden joukkoon kuuluvat K&N:n ilmansuodatin 97 eurolla, 2200 euron arvoinen KW:n säädettävä alusta ja BBS:n 18-tuumaiset vanteet. Ulkonäköä voi puolestaan piristää mattapintaisella teippauksella sekä taatusti erottuvilla raidoilla ja logoteksteillä.