Hevosvoimasota riehuu myös hot hatchien luokassa kuumempana kuin koskaan. Kategorian kunkkuna häärii tällä hetkellä 400-hevosvoimainen Audi RS 3, jonka voimavaroista vastaa 2,5-litrainen turboviitonen. Alumiinilohkoisessa koneessa on mainio virityspotentiaali, joten tehoja on helppo kasvattaa kymmenillä hevosvoimilla pelkän softan avulla. Muiden muutosten avulla päästäänkin jo aivan uusille sataluvuille, kuten seuraava esimerkki osoittaa.
VW-konsernin tuotteisiin erikoistunut saksalainen tuning-paja HGP Turbo on saanut käsiinsä uusimman RS 3 Sportbackin, joka on luonnollisesti päässyt kunnon käsittelyn kohteeksi. Audiin on asennettu mm. alkuperäistä isompi turbo, uusi ilmanotto, K&N:n ilmansuodatin, modifioitu pakoputkisto ja uusi moottorinohjaussofta. Lisäksi auton DSG-kaksoiskytkinautomaattia on päivitetty, jotta se pystyy ottamaan vastaan reilusti kasvaneet voimavarat. Viritys ei tule varsinaisesti halvaksi, koska pelkistä osista pyydetään jo 15 500 euroa. Asennus maksaa vielä 1400 euroa päälle, mutta hinnan ja tehon välinen suhde on silti kunnossa ainakin paljon kalliimpiin superautoihin verrattuna.
HGP:n peukaloimaa RS 3:a voi verrata niihin myös voimavarojensa puolesta, koska viitosturbosta irtoaa peräti 606 hevosvoimaa ja 710 newtonmetrin maksimivääntö. Nelivetoinen kompakti-Audi pinkaisee virityksen jälkeen vain 3,1 sekunnissa nollasta sataan, eli esimerkiksi Ferrari 458 Italia jää tällä matkalla rinkulamerkin hot hatchin taakse. Uusin tuplaturbotettu 488 GTB:kin kiihtyy satasen nopeuteen ainoastaan 0,1 sekuntia Audia nopeammin.
Kahdensadan nopeus on puolestaan RS 3:n taulussa 9,7 sekunnissa, ja myös varttimaililla tehdään selvää jälkeä. 400 metriä on nimittäin takana vain 11,01 sekunnin jälkeen, mikä ei jää enää kauas tuplaturbokasilla ryyditetystä 488 GTB:stä. Parasta tässä Audissa on kuitenkin sen huomaamattomuus tavallisen tielläliikkujan silmään. Auto on nimittäin ulkoisesti täysin vakio lukuun ottamatta 19-tuumaisia OZ:n vanteita, jotka on kääräisty 235/35-kokoa oleville Continental SportContact 6 -renkaille.
Tämän suden lampaiden vaatteissa saa Saksassa omakseen vajaalla 78 000 eurolla. Summasta noin 56 000 euroa muodostuu perusauton hinnasta, ja loppu on HGP:n viritysten osuutta. Hillityn näköinen hatchback voi aiheuttaa monelle superautokuskille karvaan yllätyksen, ja se on lisäksi paljon aitoja urheiluautoja käytännöllisempi, joten tässä suhteessa autoa voi pitää jopa edullisena. Täytyy kuitenkin muistaa, että tuunattu RS 3 jäisi radalla melko varmasti ihmettelemään Ferrarien ja muiden superautojen takavaloja.