Nyt on riittävästi kaikkea – tässä Mazdassa on kaksi moottoria, kaksi turboa, 12 sylinteriä ja 900 heppaa

1990-luvun alkupuolella tarjolla ollut Mazda MX-3 on painunut useimpien mielissä jo unholaan. Avokattoisen ja takavetoisen MX-5:n varjoon pahasti jäänyt pikku-coupé oli etuvetoinen, mutta voimanlähde oli sentään mukavan persoonallinen. MX-3:n parempia versioita vauhditti nimittäin V6, jossa oli kuutoskoneelle poikkeuksellisen pieni 1,8 litran iskutilavuus.

Tehoa myllystä irtosi parhaimmillaan reilut 140 hevosvoimaa, joiden voimin kompakti Mazda liikkui suhteellisen iloisesti. Kaikki on kuitenkin suhteellista, minkä Hoonigan Daily Transmission -nimiselle YouTube-kanavalle putkahtanut MX-3 osoittaa. Kanadalaisen harrastajan omistama japsicoupé on nimittäin teholukemaltaan aivan toisissa sfääreissä vakioon nähden, ja lähes kaikki muukin on laitettu uusiksi koria lukuun ottamatta.

MX-3:n nokalla pörisee edelleen K8-koodilla tunnettu 1,8-litrainen pikkukuutonen, jota on kuitenkin piristetty massiivisella turbolla. Ahtimen ansiosta potkua tuli niin paljon lisää, että etupyörillä alkoi olla melkoisia pito-ongelmia. Mazdan omistaja kehitti ongelmaan luovan ratkaisun, ja niinpä hän asensi auton perään toisen voimanlähteen.

Se on etumoottoria isompi, eli 2,5-litrainen turboahdettu V6. MX-3:n alkuperäinen sylinteriluku on siis tuplaantunut kahteentoista, ja kokonaisteholukema kirjataan huimaan 900 hevosvoimaan. Ja tässä ei ollut vielä kaikki. Mazdalla voi nimittäin ajaa kolmella eri tavalla!

- Mainos -




Kun käyntiin laittaa vain etumoottorin, auto on alkuperäiseen tyyliin ainoastaan etuvetoinen. Pelkällä takamoottorilla kuski saa puolestaan alleen takavetoisen MX-3:n, joka etenee haluttaessa kahva edellä. Molemmilla voimanlähteillä auto on luonnollisesti nelivetoinen, ja tällöin käytössä on myös kaksi vaihdelaatikkoa. Kaksimoottorisena autolla voi suorittaa myös burnoutin kaikilla neljällä pyörällä, jolloin etu- ja takapyörät pyörivät keskenään eri suuntiin.

LähdeCarscoops

Uusimmat

Tämä on ikämiesten aito ylellisyysvaunu: 1980 Lincoln Continental Mark VI

Priimakuntoinen Lincoln Continental on luksusta neljän vuosikymmenen takaa. Lähes ajamattomalla yksilöllä on vuosistaan huolimatta melkoisen mojova hintalappu tuulilasissa. Vuosimallin 1980...

Myynnissä kaunis pieni Bemari tyyliin sopivalla peräkärryllä

Jos juttumme julkaistaisiinkin ”Jokanainen.fi”-sivustolla voisi otsikko olla juuri nähdyn kaltainen. Lienee kuitenkin rehellistä sanoa, että myös miehen silmään BMW...

Tesla kutsuu 15 000 Model X –mallia tarkastukseen ohjaustehostinongelmien takia

Tesla takaisinkutsuu vuosimallin 2016 Model X –autojaan, jotka ovat valmistuneet ennen kyseisen vuoden lokakuun puoltaväliä. Valmistajan huoli koskee ohjaustehostimen...

Volvo XC40 Recharge täyssähköauton ensimaistiaiset

Vuosi 2020 on täynnä kiinnostavia sähköautojulkistuksia. Volvon ensimmäinen täyssähköauto Volvo XC40 Recharge esiteltiin virallisesti suomalaisille 10.2.2020 ja olimme tietysti...

Kaikkien aikojen hurjin V8-Citroen: 10-tonnin painoinen Michelin DS ”Tuhatjalka”!

Michelin kehitti 70-luvulla melkoisen erikoisen liikkuvan rengastesterin, jonka tarjoituksena oli testata raskaan kaluston renkaita suurissa nopeuksissa. Vuonna 1972 ranskalaisella rengasvalmistaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...