Nyt on riittävästi kaikkea – tässä Mazdassa on kaksi moottoria, kaksi turboa, 12 sylinteriä ja 900 heppaa

1990-luvun alkupuolella tarjolla ollut Mazda MX-3 on painunut useimpien mielissä jo unholaan. Avokattoisen ja takavetoisen MX-5:n varjoon pahasti jäänyt pikku-coupé oli etuvetoinen, mutta voimanlähde oli sentään mukavan persoonallinen. MX-3:n parempia versioita vauhditti nimittäin V6, jossa oli kuutoskoneelle poikkeuksellisen pieni 1,8 litran iskutilavuus.

Tehoa myllystä irtosi parhaimmillaan reilut 140 hevosvoimaa, joiden voimin kompakti Mazda liikkui suhteellisen iloisesti. Kaikki on kuitenkin suhteellista, minkä Hoonigan Daily Transmission -nimiselle YouTube-kanavalle putkahtanut MX-3 osoittaa. Kanadalaisen harrastajan omistama japsicoupé on nimittäin teholukemaltaan aivan toisissa sfääreissä vakioon nähden, ja lähes kaikki muukin on laitettu uusiksi koria lukuun ottamatta.

MX-3:n nokalla pörisee edelleen K8-koodilla tunnettu 1,8-litrainen pikkukuutonen, jota on kuitenkin piristetty massiivisella turbolla. Ahtimen ansiosta potkua tuli niin paljon lisää, että etupyörillä alkoi olla melkoisia pito-ongelmia. Mazdan omistaja kehitti ongelmaan luovan ratkaisun, ja niinpä hän asensi auton perään toisen voimanlähteen.


Se on etumoottoria isompi, eli 2,5-litrainen turboahdettu V6. MX-3:n alkuperäinen sylinteriluku on siis tuplaantunut kahteentoista, ja kokonaisteholukema kirjataan huimaan 900 hevosvoimaan. Ja tässä ei ollut vielä kaikki. Mazdalla voi nimittäin ajaa kolmella eri tavalla!

Kun käyntiin laittaa vain etumoottorin, auto on alkuperäiseen tyyliin ainoastaan etuvetoinen. Pelkällä takamoottorilla kuski saa puolestaan alleen takavetoisen MX-3:n, joka etenee haluttaessa kahva edellä. Molemmilla voimanlähteillä auto on luonnollisesti nelivetoinen, ja tällöin käytössä on myös kaksi vaihdelaatikkoa. Kaksimoottorisena autolla voi suorittaa myös burnoutin kaikilla neljällä pyörällä, jolloin etu- ja takapyörät pyörivät keskenään eri suuntiin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...