Nyt on riittävästi kaikkea – tässä Mazdassa on kaksi moottoria, kaksi turboa, 12 sylinteriä ja 900 heppaa

1990-luvun alkupuolella tarjolla ollut Mazda MX-3 on painunut useimpien mielissä jo unholaan. Avokattoisen ja takavetoisen MX-5:n varjoon pahasti jäänyt pikku-coupé oli etuvetoinen, mutta voimanlähde oli sentään mukavan persoonallinen. MX-3:n parempia versioita vauhditti nimittäin V6, jossa oli kuutoskoneelle poikkeuksellisen pieni 1,8 litran iskutilavuus.

Tehoa myllystä irtosi parhaimmillaan reilut 140 hevosvoimaa, joiden voimin kompakti Mazda liikkui suhteellisen iloisesti. Kaikki on kuitenkin suhteellista, minkä Hoonigan Daily Transmission -nimiselle YouTube-kanavalle putkahtanut MX-3 osoittaa. Kanadalaisen harrastajan omistama japsicoupé on nimittäin teholukemaltaan aivan toisissa sfääreissä vakioon nähden, ja lähes kaikki muukin on laitettu uusiksi koria lukuun ottamatta.





MX-3:n nokalla pörisee edelleen K8-koodilla tunnettu 1,8-litrainen pikkukuutonen, jota on kuitenkin piristetty massiivisella turbolla. Ahtimen ansiosta potkua tuli niin paljon lisää, että etupyörillä alkoi olla melkoisia pito-ongelmia. Mazdan omistaja kehitti ongelmaan luovan ratkaisun, ja niinpä hän asensi auton perään toisen voimanlähteen.

Se on etumoottoria isompi, eli 2,5-litrainen turboahdettu V6. MX-3:n alkuperäinen sylinteriluku on siis tuplaantunut kahteentoista, ja kokonaisteholukema kirjataan huimaan 900 hevosvoimaan. Ja tässä ei ollut vielä kaikki. Mazdalla voi nimittäin ajaa kolmella eri tavalla!

Kun käyntiin laittaa vain etumoottorin, auto on alkuperäiseen tyyliin ainoastaan etuvetoinen. Pelkällä takamoottorilla kuski saa puolestaan alleen takavetoisen MX-3:n, joka etenee haluttaessa kahva edellä. Molemmilla voimanlähteillä auto on luonnollisesti nelivetoinen, ja tällöin käytössä on myös kaksi vaihdelaatikkoa. Kaksimoottorisena autolla voi suorittaa myös burnoutin kaikilla neljällä pyörällä, jolloin etu- ja takapyörät pyörivät keskenään eri suuntiin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...