Nyt on pullea perä – uuden BMW M3:n ensimmäinen kuva vuosi julkisuuteen

BMW 3-sarjan seitsemäs sukupolvi, eli G20-koodinimellä tunnettu mallisarja esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä melko tasan vuosi sitten. Autosta on ehditty lanseerata myös M Performance -linjaa edustava M340i, mutta M3-huippuversio on jäänyt vielä odottelemaan vuoroaan. Uutta M3:a on kuitenkin testattu jo ahkerasti, ja bongasimme auton itsekin Nürburgringin Nordschleifella viime kuussa. Ikonin uusin sukupolvi taipui mutkiin nätisti ja pörisi kumeasti, mutta etu- ja takapään muodot olivat vielä paksun naamioinnin peitossa.

Linjoista on kuitenkin saatu jo viitteitä testiprotoista otettujen salavalokuvien avulla. Eniten mielipiteitä tulee jakamaan uutuuden nokka, koska M3 saa keulalleen Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyssä 4-sarjan konseptissa nähdyt jättimunuaiset. Ne ulottuvat puskurin alareunaan asti, ja rekisterikilpikin sijoitetaan munuaismaskin keskelle. Muuten etupuskuria höystetään M-designiin kuuluvilla massiivisilla ilmanottoaukoilla, ja konepellissäkin lienee jo E46-sukupolvesta lähtien käytetty pahka.

-- MAINOS --

Muihin M-tunnusmerkkeihin lukeutuvat etulokasuojien kidukset, perusmalleja aerodynaamisemmat ulkopeilinkotelot ja hiilikuituinen katto, jos lisävarustelistalta ei ruksi kattoluukkua. Luonnollisesti myös lokasuojat saavat tuntuvat pullistukset, jotka erottuvat erityisen hyvin auton perästä. Uuden M3:n takapään linjoja ei tarvitse enää arvailla, koska nettiin vuosi nyt kuva täysin naamioimattoman auton perästä. Otos on ilmeisesti onnistuttu nappaamaan tehtaan omalla tuotantolinjalla tai muissa tiloissa, joiden pitäisi olla ulkopuolisilta suljettuja.

Kirkkaanpunaisessa autossa ei näy hiilikuitukattoa, joten se on kaikesta päätellen kattoluukulla varustettu versio. Kylkilinjasta erottuvat leveät mattamustat helmat, mutta niitäkin enemmän huomio kiinnittyy takalokasuojien massiivisiin pullistuksiin. Takavalot ja takaluukun kansi ovat sen sijaan samaa tavaraa kuin 3-sarjan perusmalleissa, mutta takaluukun reunaa koristaa hillitty spoilerilippa. Takapuskurissa on puolestaan käytetty monista nykyisistä M-malleista tuttuja pystysuuntaisia heijastimia, mutta diffuusoria kiertävän mattamustan helman kulmikas design on uutta.

-- MAINOS --




Lisäksi itse diffuusori on korinvärinen, mutta sen tilalle saa varmasti myös hiilikuituisen vaihtoehdon. Putkenpäitä on tuttuun tyyliin neljä, ja ne ovat M3:n perinteiden mukaisesti melko keskellä autoa. M-divisioonaa luotsaava Markus Flasch on jo vahvistanut, että uuden M3:n pellin alla käytetään nykyisistä X3 ja X4 M:stä tuttua kolmilitraista tuplaturbokuutosta. Se on täysin uusi mylly edeltäjäsukupolven M3:n voimanlähteeseen nähden, ja jo perusmallissa pitäisi olla 480 heppaa. Competition pistää vielä paremmaksi 510 pollen voimin.

Tekniikan puolella suurin uudistus on kuitenkin neliveto, joka on M5:n tavoin pois kytkettävää mallia driftailun mahdollistamiseksi. Huhujen mukaan tulossa saattaa olla myös traditionalisteihin vetoava pelkästään takavetoinen versio kuusipykäläisellä manuaalilla, mutta tämän mallin tulo jää vielä nähtäväksi. Jäämme odottelemaan uuden M3:n virallista lanseerausta, jonka pitäisi tapahtua viimeistään ensi vuoden alkupuolella.

-- MAINOS --

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Autot kehittyvät ja muuttuvat, mutta yksi asia on pysynyt yli sata vuotta samanlaisena

Vaikka autot ovat kehittyneet huimasti viimeisen sadan vuoden aikana, yksi asia on pysynyt samanlaisena: polkimet. Ohjauspyörän lisäksi, polkimet lukeutuvat auton...

Volvo esitteli ensimmäisen pelkästään sähköautoksi suunnitellun mallinsa – C40 on nykymuodin mukainen coupé-kattoinen crossover

Volvo on tarjonnut jo jonkin aikaa kompaktin XC40-crossoverin Recharge P8 -täyssähköversiota. Nyt se saa seuraa vauhdikkaammalla kattolinjalla varustetusta sisarmallista. Tämä...

Hintava vuoden 2004 Corvette C5 on tehty näyttämään C1-mallilta

Oletko aina haaveillut autosta, joka näyttää 50 vuotta vanhemmalta, mitä oikeasti onkaan? Emme mekään, mutta nyt sellainen olisi myynnissä,...

Toyota sai kovan luokan tunnustuksen – uusi Yaris on vuoden auto 2021 Euroopassa

European Car of the Year, eli vuoden auto Euroopassa on valittu jo vuodesta 1964 lähtien. Useimmiten vahvoilla ovat olleet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.