Ford Focus RS on kuulunut hot hatchien hauskimpaan päähän jo kolmen sukupolven ajan. Tällä hetkellä potentiaaliset ostajat odottelevat neljännen sukupolven RS:ää, mutta jo tuotannosta poistunut kolmannen sukupolven mallikaan ei häpeä uudempien kilpailijoiden rinnalla. Vuonna 2015 lanseerattu Focus RS sai ensimmäistä kertaa historiansa aikana nelivedon, jonka driftausmoodi toimi ainutlaatuisena piirteenä kompaktiluokan hot hatchien joukossa.
Kolmoskorisen Focus RS:n pellin alla murisee 2,3-litrainen turbonelonen, joka tuottaa tehtaan jäljiltä mukavat 350 hevosvoimaa ja 470 newtonmetrin väännön. Monet virityspajat ovat houkutelleet pannusta paljon kovempiakin lukemia, vaikka ainakin alkupään autojen koneissa oli tyyppivikoja. Yksi tunnetuimmista ovaalimerkkiin keskittyneistä tuning-firmoista on brittiläinen Mountune, joka on tarjonnut miedompia virityksiään jopa Fordin tehdastakuulla. Mountune on kehittänyt virityssarjoja myös Focus RS:ään, johon suunnitellut m400X- sekä m400R-nimiset tuotteet ovat käyneet mukavasti kaupaksi.
Niinpä Mountune laittaa nyt lisää pökköä pesään. Tarjolle tulee kaksi entistäkin järeämpää virityssarjaa, jotka on nimetty M450:ksi ja M520:ksi. Focus RS:n tehdasturbo korvataan molemmissa tapauksissa BorgWarnerin EFR-sarjan ahtimella, joka nostaa reilusti sekä tehoa että vääntöä. Uudet virityssarjat on suunniteltu asiakkaille, joiden autoissa on jo m400X- tai m400R-tason palikat kiinni.
M450 nostaa huipputehon nimensä mukaisesti 450 heppaan, ja vääntö kasvaa 580 newtonin lukemaan. Virityssarja sisältää uuden turbon lisäksi mm. ahtimen valetun adapterin, sporttikatalysaattorin ja downpipen, turbon tiivistesarjan sekä vakiota tukevampia letkuja ja niiden kiinnikkeitä. M520 tuo puolestaan mukanaan vielä tehokkaamman bensapumpun, uudet nokka-akselit ja venttiilikoneiston sekä tietysti päivitetyn moottorinohjaussoftan. Näillä keinoilla potkua irtoaa jo huimat 520 hevosvoimaa, ja vääntöäkin riittää peräti 700 newtonmetrin verran.
Suosittelemme
Focus RS:n suorituskyvyn nostaminen lähes superautotasolle kuulostaa yllättävän edulliselta ainakin Isossa-Britanniassa. M450:stä peritään 2950 puntaa, kun taas M520 keventää kukkaroa 5975 punnan verran. Täytyy kuitenkin muistaa, että autossa täytyy tällöin olla jo m400X- tai m400R-virityssarja asennettuna.