BMW:n omistuksessa nykyään oleva Rolls-Royce kuuluu automaailman luksusikoneihin, joita vain harva uskaltaa peukaloida. Brittibrändi painottaa tuotteissaan perinteiseen tyyliin absoluuttista mukavuutta ja hiljaisuutta, joten Rollsin tuunaamisessa ei välttämättä ole juurikaan järkeä. Silti muutamat firmat ovat lähteneet tähänkin leikkiin mukaan kilpaillakseen niiden asiakkaiden sieluista, jotka haluavat erottua hinnalla millä hyvänsä.
Tuunattujen Rolls-Roycejen joukko kasvoi nyt saksalaisen Spofecin luomuksella merkin huippumallin, eli massiivisen Phantomin pohjalta. Spofec on vielä varsin tuntematon brändi tällä alalla, mutta sen taustalla vaikuttaa mm. Ferrareita jo vuosikymmenet virittänyt Novitec. Spofec halusi omien sanojensa mukaan jalostaa Phantomin tehdasasua sporttisemmaksi, mikä ei lähtökohtaisesti ole kovin vaikea tehtävä. Kaikenlainen urheilullisuus loistaa nimittäin isosta luksuslimusiinista poissaolollaan, joten saksalaiset yrittivät ainakin kovasti loihtia sitä autoon.
Yksi näyttävimmistä muutoksista on peräti 24-tuumainen vannesarja, joka on kehitetty yhteistyössä jenkkispesialisti Vossenin kanssa. Lisäksi Phantom on saanut hiilikuidusta leivotun korisarjan. Esimerkiksi alkuperäinen etupuskuri on korvattu täysin uudella osalla, johon on integroitu myös etuspoileri aggressiivisemman naamailmeen luomiseksi. Spofec väittää, että Phantom pysyy lisäksi suurilla nopeuksilla tukevammin tiessä spoilerin ansiosta.
Kylkiä koristavat puolestaan helmalevikkeet, joiden etureunojen siivekkeiden sopivuudesta Rolls-Royceen voidaan olla montaa mieltä. Virityspaja on luonut myös erikoiset kehykset etulokasuojissa komeileville Rollsin logoille. Takapuskurikin on korvattu uudella hiilikuituosalla, ja takaluukun kanteen on tuotu lippamallinen spoileri aerodynamiikkaa kohentamaan. Aiemmin mainitut vanteet ovat leveydeltään kymmentuumaiset, ja rengaskoko on miehekkäältä kuulostava 295/30 R 24. Vanteisiin voi valita peräti 72 eri värisävyä, joita täydennetään vielä joko harjatulla tai kiillotetulla pintaviimeistelyllä.
Suosittelemme
Ajodynamiikka on kuulemma kohentunut 40 millillä lasketun jousituksen myötä. Spofecin insinöörit ovat kehittäneet Phantomin mukautuvaan ilmajousitukseen erityisen valvontamoduulin, joka madaltaa ajokorkeutta 140 km/h:n nopeuteen asti. Sen yläpuolella korkeus palautuu automaattisesti alkuperäisasetuksiin.
Kirsikkana kakun päällä toimii 6,75-litraisen tuplaturbo-V12:n virityssarja, joka kohentaa voimavaroja 114 hevosvoiman ja 110 newtonmetrin verran vakioon nähden. Lopputulos kirjataan 685 hepan ja 1010 newtonin lukemiin, joiden turvin massiivinen möhkäle pinkaisee tasan viidessä sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeuteen virityksellä ei ole vaikutusta, eli se säilyy sähköisesti rajoitetussa 250 km/h:n arvossa.