Nyt on kunnon projekti – 44 vuotta vanha farmari-Volvo saa nokalleen Lamborghinin V10:n

Volvon 140-sarja esiteltiin 1950-luvulla suunnitellun Amazonin manttelinperijäksi vuonna 1966. Autosta tuli yksi ruotsalaismerkin historian pitkäikäisimpiä, koska sen perusrakenteeseen pohjautuvaa kartanomallia valmistettiin vielä 1990-luvun puolellakin. Tuolloin mallimerkintänä oli 240, joka lanseerattiin 140:n evoluutioversioksi jo vuonna 1974. 240:n tunnuspiirteisiin kuuluivat isot turvapuskurit ja muutenkin edeltäjäänsä massiivisemmat muodot, joten autosta tuli ruotsalaisen turvallisuusajattelun symboli.

Tämän voisi ymmärtää myös tylsyydeksi, ja pellin allakaan ei nähty tehtaan jäljiltä kovin tehokkaita voimanlähteitä. Ajo-ominaisuuksiakin haukuttiin traktorimaisiksi, mutta toisaalta Volvo kesti lähes mitä vain. Auton konservatiivinen habitus ja kestävä perusrakenne ovat viime vuosina vetäneet puoleensa myös virittäjiä, jotka ovat survoneet kenkälaatikko-Volvon pellin alle moninkertaisesti alkuperäistä tehokkaampia voimanlähteitä todellisten sleepereiden luomiseksi. Suurin osa tällaisista luomuksista on ollut turboahdettuja, mutta nyt nettiin putkahti astetta erikoisempi tuning-Volvo Ruotsista.

Se on farmarikorinen 245 vuodelta 1975, joka näyttää ulkoisesti pitkälti alkuperäiskuntoiselta kulahtaneen punaista väriä ja peltivanteita myöten. Tarkemmin katsomalla huomaa kuitenkin, että niiden tuumakoko on paljon alkuperäistä suurempi. Konepellin alle kurkkaamalla eroja löytyy lisää, koska tämän farmarin voimanlähde ei ole Volvoa nähnytkään. Kartanoauton nokalle on nimittäin nostettu Lamborghini Gallardosta peräisin oleva vapari-V10, joka muodostaa täydellisen vastakohdan auton ulkokuorelle.


Moottori on palvellut alun perin GT2-luokan ratakilpurissa, joka tuhoutui kolarissa. Voimanlähde on tuotu Ruotsiin Dubaista, ja koneen lohko on valitettavasti halki. Niinpä tilalle tarvitaan uusi, ja Volvon rakentajan täytyy myös saada vielä mm. ohjauksen komponentit, laturi sekä ilmastoinnin kompressori asennettua. Työlistalla ovat lisäksi räätälintyönä tehtävät pakosarjat, ja vaihdelaatikkokin täytyisi saada sovitettua tai uusi ratkaisu luotua Volvon ahtaaseen keskitunneliin.

Jos projekti onnistuu, auton omistaja saa alleen yli 550-heppaisen sleeperin. Ulkokuoreen ja sisustaan ei ole tarkoitus koskea, eli niiden osalta kartanoauto pidetään alkuperäisasussaan. Ennen Lambon konetta Volvon nokalla murisi Toyota Supran viritetty 2JZ-turbokuutonen, joten farmari on liikkunut varsin ripeästi aiemminkin. Myös auton omistajalla on kokemusta nopeista laitteista, koska hänen kokoelmiinsa kuuluvat mm. klassinen Camaro SS, Supra ja peräti kaksi Lambo Gallardoa. Niistä toinen on Jon Olssonin entinen yksilö, joka on Volvon tavoin projektivaiheessa.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...