Nyt on kunnon projekti – 44 vuotta vanha farmari-Volvo saa nokalleen Lamborghinin V10:n

Volvon 140-sarja esiteltiin 1950-luvulla suunnitellun Amazonin manttelinperijäksi vuonna 1966. Autosta tuli yksi ruotsalaismerkin historian pitkäikäisimpiä, koska sen perusrakenteeseen pohjautuvaa kartanomallia valmistettiin vielä 1990-luvun puolellakin. Tuolloin mallimerkintänä oli 240, joka lanseerattiin 140:n evoluutioversioksi jo vuonna 1974. 240:n tunnuspiirteisiin kuuluivat isot turvapuskurit ja muutenkin edeltäjäänsä massiivisemmat muodot, joten autosta tuli ruotsalaisen turvallisuusajattelun symboli.

Tämän voisi ymmärtää myös tylsyydeksi, ja pellin allakaan ei nähty tehtaan jäljiltä kovin tehokkaita voimanlähteitä. Ajo-ominaisuuksiakin haukuttiin traktorimaisiksi, mutta toisaalta Volvo kesti lähes mitä vain. Auton konservatiivinen habitus ja kestävä perusrakenne ovat viime vuosina vetäneet puoleensa myös virittäjiä, jotka ovat survoneet kenkälaatikko-Volvon pellin alle moninkertaisesti alkuperäistä tehokkaampia voimanlähteitä todellisten sleepereiden luomiseksi. Suurin osa tällaisista luomuksista on ollut turboahdettuja, mutta nyt nettiin putkahti astetta erikoisempi tuning-Volvo Ruotsista.

Se on farmarikorinen 245 vuodelta 1975, joka näyttää ulkoisesti pitkälti alkuperäiskuntoiselta kulahtaneen punaista väriä ja peltivanteita myöten. Tarkemmin katsomalla huomaa kuitenkin, että niiden tuumakoko on paljon alkuperäistä suurempi. Konepellin alle kurkkaamalla eroja löytyy lisää, koska tämän farmarin voimanlähde ei ole Volvoa nähnytkään. Kartanoauton nokalle on nimittäin nostettu Lamborghini Gallardosta peräisin oleva vapari-V10, joka muodostaa täydellisen vastakohdan auton ulkokuorelle.

Moottori on palvellut alun perin GT2-luokan ratakilpurissa, joka tuhoutui kolarissa. Voimanlähde on tuotu Ruotsiin Dubaista, ja koneen lohko on valitettavasti halki. Niinpä tilalle tarvitaan uusi, ja Volvon rakentajan täytyy myös saada vielä mm. ohjauksen komponentit, laturi sekä ilmastoinnin kompressori asennettua. Työlistalla ovat lisäksi räätälintyönä tehtävät pakosarjat, ja vaihdelaatikkokin täytyisi saada sovitettua tai uusi ratkaisu luotua Volvon ahtaaseen keskitunneliin.





Jos projekti onnistuu, auton omistaja saa alleen yli 550-heppaisen sleeperin. Ulkokuoreen ja sisustaan ei ole tarkoitus koskea, eli niiden osalta kartanoauto pidetään alkuperäisasussaan. Ennen Lambon konetta Volvon nokalla murisi Toyota Supran viritetty 2JZ-turbokuutonen, joten farmari on liikkunut varsin ripeästi aiemminkin. Myös auton omistajalla on kokemusta nopeista laitteista, koska hänen kokoelmiinsa kuuluvat mm. klassinen Camaro SS, Supra ja peräti kaksi Lambo Gallardoa. Niistä toinen on Jon Olssonin entinen yksilö, joka on Volvon tavoin projektivaiheessa.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...