Honda Civic Type R tuli Japanin markkinoilla tarjolle jo 1990-luvulla, ja Eurooppaan japsisportti rantautui Civicin seitsemännen sukupolven myötä 2000-luvun alussa. Tuolloinen Type R oli ulkoisesti vielä hyvin hillitty, mutta pellin alla kirkui noin 200-heppainen vaparinelonen. Saman tekniikan voimin jatkettiin myös seuraavassa sukupolvessa, joka muuttui muotoilultaan paljon futuristisemmaksi. Type R:n sporttilisäkkeet olivat kuitenkin edelleen niin hillittyjä, että ne eivät erottuneet tavallisen kadunmiehen silmään.
Tämä muuttui perusteellisesti, kun yhdeksännen sukupolven Civicin pohjalta kehitetty Type R tuli Euroopassakin tarjolle vajaat neljä vuotta sitten. Auto oli niin täynnä erilaisia spoilereita ja ilmanottoaukkoja, että hillitymmän tyylin ystäviä alkoi jo hirvittää. Type R sai samalla myös yli 300-hevosvoimaisen turbokoneen peltinsä alle ensimmäistä kertaa historiansa aikana. Ahdetusta kaksilitraisesta nelosesta ja överiksi vedetystä sporttityylistä on pidetty kiinni myös viimeisimmässä Type R:ssä, joka tuli myyntiin pari vuotta sitten.
Voisi siis luulla, että nykyisessä Type R:ssä ei ole enää paljon tuunattavaa ainakaan ulkoisesti. Hondan hovivirittäjänä tunnettu Mugen on kuitenkin asiasta eri mieltä, ja niinpä se toi parhaillaan käynnissä olevaan Tokyo Auto Salon -näyttelyyn oman tulkintansa viimeisimmästä Type R:stä. Mugen Radical Type R RC20GT:ksi ristitty luomus nähtiin jo viimevuotisessa show’ssa konseptin statuksella, ja nyt kyseessä on kuulemma esituotantoyksilö. Auto näyttää kuitenkin identtiseltä tutkielman kanssa päivitettyä väritystä lukuun ottamatta.
Mugenin Type R:n hurjan näköinen korisarja koostuu puskurien ja helmojen ohella vielä vakiotakin isommasta takasiivestä, ja lisäksi myös konepelti ja jopa peilinkotelot on laitettu uusiksi. Nokkaa dominoi hieman Audi-henkinen maski, jota on täydennetty monilla muillakin ilma-aukoilla ympäri autoa. Kauneus on katsojan silmässä, mutta tällä kaikella on myös toiminnallinen tarkoituksensa. Mugen kertoo nimittäin, että korisarja parantaa auton suorituskykyä rata-ajossa. Virityspaja on peukaloinut myös Type R:n moottoria ja jäähdytystä, mutta tarkkoja teknisiä tietoja ei ole vielä annettu.
Suosittelemme
Tuotantoversion pitäisi tulla pian saataville Japanin markkinoilla. Jos se näyttää jo liian hurjalta, Mugen on kehittänyt myös astetta hillitymmän korisarjan nousevan auringon maan Type R -kuskeille. Tässä vaihtoehdossa esimerkiksi maski on edelleen tehtaan jäljiltä, mutta peilinkotelot, isot vanteet ja takaspoileri ovat samoja osia kuin extreme-tyylisessä Radical Type R RC20GT:ssä.