Nyt on klassikkocoupélla hintaa – 35 vuotta vanhasta BMW Alpinasta pyydetään yhtä paljon kuin uudesta superautosta

E24-korikoodilla tunnettu BMW 6-sarja kuuluu baijerilaisvalmistajan ikimuistettavimpiin luomuksiin. E9-edeltäjämallin saappaisiin vuonna 1976 astunut coupé sinnitteli tuotannossa peräti 13 vuoden ajan, kunnes se joutui luksushenkisemmän 8-sarjan korvaamaksi. Kuutosen haikeula ja Paul Bracqin piirtämät muodot ovat kestäneet hienosti aikaa, ja auto on vielä nykyäänkin todella tyylikäs ilmestys. E24:n perusmallien hinnat ovat kuitenkin pysyneet mukavan maltillisella tasolla näihin päiviin asti.

M1-superauton koneella varustetusta M635CSi-huippuversiosta pyydetään sen sijaan jo melkoisia summia, ja sama koskee myös hovivirittäjä Alpinan tekemää luomusta E24:n pohjalta. Alpinan tulkinta tottelee B7 S Turbo Coupé -nimeä, mikä paljastaa jo olennaisimman auton tekniikasta. Virityspaja ruuvasi nimittäin Bemarin suoran kuutosen kylkeen turboahtimen, eli se oli yksi ensimmäisistä tämän tekniikan hyödyntäjistä Euroopassa. Myllystä irtosi pakokaasuahtimen ja muiden viritysten ansiosta peräti 330 heppaa, millä jätettiin M635CSi ja moni muu kilpailija kauas taakse.

Nyt Ohion Cincinnatissa toimiva Enthusiast Auto Group -niminen autokauppa on laittanut myyntilistoilleen metallivihreän B7 S Turbo Coupén vuodelta 1982. Harvinainen auto on entistäkin ainutlaatuisempi ajomääränsä vuoksi. Alpinan mittarissa on nimittäin vain reilun 32 000 kilometrin lukema, ja tämä yksilö on 25. kaikkiaan 30 valmistetusta autosta. Vaikka B7 S on tarjolla USA:ssa, se on kuitenkin jenkkien turvapuskurivillitykseltä säästynyt Eurooppa-versio. Tässä yksilössä on vieläpä erikoinen ruutukuosiverhoilu, joka on asennettu uutena vain kahteen Alpinan coupéen. Verhoilukangas on ulkoväriin sointuvaa vihreää, ja ulkokuoren Alpina-tyyli viimeistellään legendaarisilla monipuolavanteilla, etuspoilerilla ja kultaisilla raidoilla.

Autoa mainostetaan jopa säilytetyn niin, että se ei ole koskaan viettänyt yhtään yötä ulkosalla. Tätä on mahdotonta todistaa, mutta Alpinan kunto puhuu ainakin väitteen puolesta. Auton hintaa ei kerrottu heti kärkeen, ja niinpä Motor1-autosiviston toimittaja soitti liikkeeseen ja tiedusteli siitä perittävää summaa. Se ei ole ihan vaatimatonta tasoa, koska klassikkocoupésta pyydetään peräti 300 000 dollaria. Samalla rahalla saisi Atlantin toisella puolella mm. uuden Ferrari 488 Spiderin, Aston Martin Vanquishin tai McLaren 720S:n, joten Alpinan haikeula on kaikkea muuta kuin halpaa hupia.

Suosittelemme

Auto on toki harvinainen ja upeassa kunnossa, mutta tällainen pyyntihinta vaatii hyvin erityisen ostajan USA:ssakin. Identtiseen tekniikkaan nojautuvasta ja samanvuotisesta neliovisesta B7 Turbosta pyydettiin viime vuonna ”vain” 110 000 taalaa, joten coupén hinnassa saattaa olla melkoisesti ilmaa. Toisaalta vastaavaa autoa ei taida olla tällä hetkellä tarjolla koko maailmassa, joten hullu ei ole se joka pyytää…

Lue lisää