Nyt on hurja hinta – vuoden 1998 Toyota Suprasta pyydetään puoli miljoonaa dollaria

Toyota Supra aloitti taipaleensa vuonna 1978 luukkuperäisen Celican arvokkaampana versiona, jossa käytettiin suoraa kuutosta lähtökohdan neloskoneen sijasta. Kolmen vuoden päästä oli toisen sukupolven vuoro, joka tehtiin edelleen Celican pohjalta. Tämä napanuora katkaistiin vasta vuonna 1986 esitellyn kolmannen sukupolven myötä. Suprasta tuli aivan oma mallinsa, jossa oli potkuakin entistä enemmän. Kolmilitraisesta suorasta kuutosesta irtosi jo vaparina 200 hevosvoimaa, ja myöhemmin perässä seurasi vielä tehokkaampi turboversio.

Supra pystyi haastamaan suorituskyvyllään paljon kalliimmat eksoottiset urheiluautot, ja meno sen kuin parani vuonna 1993 päivänvalon nähneen neljännen sukupolven myötä. A80-koodinimellä tunnettu 1990-luvun Supra sai huippumallinsa pellin alle tuplaturbotetun kolmilitraisen kuutosen, jonka 2JZ-GTE-koodinimi nousi vielä moottorilegendojen joukkoon. Myllystä irtosi tehtaan jäljiltä parhaimmillaan 330 heppaa, mutta skaala ei suinkaan päättynyt tähän. Pannu tuli tunnetuksi lähes loputtomasta virityspotentiaalistaan, ja niinpä moottorista on revitty isompien ahtimien avulla helposti nelinumeroisiakin teholukemia.





Tämä teki neljännen sukupolven Suprasta yhden tuning-sukupolven kulttiautoista, joka esiintyi näyttävästi mm. Fast & Furious -leffoissa. Supran maine johti myös siihen, että vain harva yksilö sai pysyä alkuperäiskunnossa. Toyota halusi itsekin hyödyntää Supran statusta, ja niinpä legendaarinen mallinimi palautetiin tänä vuonna markkinoille upouuden kaksipaikkaisen urheiluauton perässä. Viidennen sukupolven Supra on kuitenkin tehty BMW Z4:n sisarmallina baijerilaisen tekniikan pohjalta, mikä ei ole ollut puristien mieleen. Tämä on nostanut neljännen sukupolven mallien hintoja, ja erityisen kalliita ovat täysin räpeltämättömänä säilyneet yksilöt.

Harvinaisempaa erikoismallia edustanut vuoden 1997 Supra myytiin äskettäin amerikkalaisessa huutokaupassa lähes 177 00 dollarin hintaan, mutta tämä summa ei ollut näköjään vielä mitään. Kalifornialaisessa autokaupassa on nimittäin parhaillaan tarjolla vuotta tuoreempi Supra, jonka hintalapussa lukee vaatimaton 499 999 taalan lukema. Auton kerrotaan olevan virheettömässä kunnossa, mutta aivan ajamaton se ei kuitenkaan ole. Supralla on nimittäin rullattu 21 vuoden aikana reilut 37 000 mailia, eli noin 60 000 kilometriä.

Erikoisinta tässä autossa on se, että kyseessä on kuulemma yksi vain 24:stä Quicksilver-nimisellä hopean sävyllä maalatusta Suprasta vuodelta 1998, ja tämän auton maalipinta on kauttaaltaan alkuperäinen. Etupuskurin alalippa ja venttiilikoppa on kuitenkin maalattu jälkikäteen samalla sävyllä. Myös kaikki tehtaan valmistenumerotarrat ovat edelleen alkuperäisillä paikoillaan, ja vaihdelaatikkona palvelee keräilijöiden arvostama kuusipykäläinen manuaali.

Tästä huolimatta auton myynnissä voi olla tekemistä puolen miljoonan dollarin hintaan. Jo puolet tästä summasta olisi myyjäliikkeelle todellinen lottovoitto, mutta ehkäpä Suprasta kiinnostuneet keräilijät tekevät nyt autosta ainakin tarjouksia hurjan hintapyynnön herättämän julkisuuden myötä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...