Toyota Supra aloitti taipaleensa vuonna 1978 luukkuperäisen Celican arvokkaampana versiona, jossa käytettiin suoraa kuutosta lähtökohdan neloskoneen sijasta. Kolmen vuoden päästä oli toisen sukupolven vuoro, joka tehtiin edelleen Celican pohjalta. Tämä napanuora katkaistiin vasta vuonna 1986 esitellyn kolmannen sukupolven myötä. Suprasta tuli aivan oma mallinsa, jossa oli potkuakin entistä enemmän. Kolmilitraisesta suorasta kuutosesta irtosi jo vaparina 200 hevosvoimaa, ja myöhemmin perässä seurasi vielä tehokkaampi turboversio.
Supra pystyi haastamaan suorituskyvyllään paljon kalliimmat eksoottiset urheiluautot, ja meno sen kuin parani vuonna 1993 päivänvalon nähneen neljännen sukupolven myötä. A80-koodinimellä tunnettu 1990-luvun Supra sai huippumallinsa pellin alle tuplaturbotetun kolmilitraisen kuutosen, jonka 2JZ-GTE-koodinimi nousi vielä moottorilegendojen joukkoon. Myllystä irtosi tehtaan jäljiltä parhaimmillaan 330 heppaa, mutta skaala ei suinkaan päättynyt tähän. Pannu tuli tunnetuksi lähes loputtomasta virityspotentiaalistaan, ja niinpä moottorista on revitty isompien ahtimien avulla helposti nelinumeroisiakin teholukemia.
Tämä teki neljännen sukupolven Suprasta yhden tuning-sukupolven kulttiautoista, joka esiintyi näyttävästi mm. Fast & Furious -leffoissa. Supran maine johti myös siihen, että vain harva yksilö sai pysyä alkuperäiskunnossa. Toyota halusi itsekin hyödyntää Supran statusta, ja niinpä legendaarinen mallinimi palautetiin tänä vuonna markkinoille upouuden kaksipaikkaisen urheiluauton perässä. Viidennen sukupolven Supra on kuitenkin tehty BMW Z4:n sisarmallina baijerilaisen tekniikan pohjalta, mikä ei ole ollut puristien mieleen. Tämä on nostanut neljännen sukupolven mallien hintoja, ja erityisen kalliita ovat täysin räpeltämättömänä säilyneet yksilöt.
Suosittelemme
Harvinaisempaa erikoismallia edustanut vuoden 1997 Supra myytiin äskettäin amerikkalaisessa huutokaupassa lähes 177 00 dollarin hintaan, mutta tämä summa ei ollut näköjään vielä mitään. Kalifornialaisessa autokaupassa on nimittäin parhaillaan tarjolla vuotta tuoreempi Supra, jonka hintalapussa lukee vaatimaton 499 999 taalan lukema. Auton kerrotaan olevan virheettömässä kunnossa, mutta aivan ajamaton se ei kuitenkaan ole. Supralla on nimittäin rullattu 21 vuoden aikana reilut 37 000 mailia, eli noin 60 000 kilometriä.
Erikoisinta tässä autossa on se, että kyseessä on kuulemma yksi vain 24:stä Quicksilver-nimisellä hopean sävyllä maalatusta Suprasta vuodelta 1998, ja tämän auton maalipinta on kauttaaltaan alkuperäinen. Etupuskurin alalippa ja venttiilikoppa on kuitenkin maalattu jälkikäteen samalla sävyllä. Myös kaikki tehtaan valmistenumerotarrat ovat edelleen alkuperäisillä paikoillaan, ja vaihdelaatikkona palvelee keräilijöiden arvostama kuusipykäläinen manuaali.
Tästä huolimatta auton myynnissä voi olla tekemistä puolen miljoonan dollarin hintaan. Jo puolet tästä summasta olisi myyjäliikkeelle todellinen lottovoitto, mutta ehkäpä Suprasta kiinnostuneet keräilijät tekevät nyt autosta ainakin tarjouksia hurjan hintapyynnön herättämän julkisuuden myötä.