Nyt on hot hatchissa voimaa – Posaidonin virittämästä Mercedes-AMG A45:stä irtoaa 550 heppaa

Mercedes-AMG:n virittämä A 45 tunnettiin vielä hetki sitten hot hatchien tehokuninkaana. Nelivetoisen kompaktiauton kaksilitraisesta turbonelosesta on irrotettu jo muutaman vuoden ajan 381 hevosvoiman teholukema, mutta 400-heppaiseksi voimistunut Audi RS 3 meni hetki sitten Mersun ohi ainakin potkun suhteen. A-luokan uusi sukupolvi on kuitenkin jo esitelty, ja AMG:n seuraavan kompaktitykin pitäisi jättää Audi jälleen taakseen.

Nykyisen A 45:n seuraaja lanseerataan todennäköisesti vasta ensi vuonna, mutta lisätehoa kaipaavien ei välttämättä tarvitse odotella sinne asti. Saksalainen tuning-paja Posaidon on nimittäin kehittänyt nykyiseen A 45:een virityssarjan, joka nostaa tehot aivan uusille satalukemille. Posaidon asentaa AMG:n M133-koodinimellä tunnettuun myllyyn uuden turboahtimen, entistä tehokkaamman jäähdytyksen ja ilmanoton, kisamalliset sytytystulpat ja täysin uuden pakoputkiston.


Se on valmistettu ruostumattomasta teräksestä, ja ääniä säädellään sähköisesti ohjatun läpän avulla. Lisäksi turbonelonen on saanut vesi- ja metanoliruiskutuksen, ja moottorinohjaussofta on säädetty uudelleen viritysten ehdoilla. Homma ei ole mennyt hukkaan, koska AMG:n kompaktisportin turbokone luovuttaa nyt kaksilitraiselle moottorille hurjan 550 hevosvoiman tehon. Maksimivääntö on kasvanut puolestaan 660 newtoniin alkuperäisestä 475 newtonmetristä. Potku välitetään 4Matic-nelivedon kautta kaikille neljälle pyörälle, mutta vääntöä on pitänyt jopa rajoittaa elektronisesti voimansiirron komponenttien suojelemiseksi.

Seitsemänvaihteista kaksoiskytkinlaatikkoakin on peukaloitu vaihteiston kestävyyden takaamiseksi. Sitä pystytään kuulemma modifioimaan enemmänkin, jos vääntöä kaivataan vielä 660 newtonia reilummin. Posaidonin pikkumersu jättää teho- ja vääntöarvoillaan esimerkiksi Mitsubishin nelisen vuotta sitten Ison-Britannian markkinoille lanseeraaman Lancer Evolution X FQ-440 MR:n kirkkaasti taakseen. Mitsun kaksilitraisesta nelosturbosta irrotettiin ”vain” 440 heppaa ja 558 newtonin maksimivääntö, eli kehitys on edennyt huimasti vain muutamassa vuodessa.





Nykyisen A45:n seuraajan pohjalta on muuten tulossa vielä perusmalliakin tehokkaampi hybridiversio, joka saattaa rikkoa 500 hevosvoiman rajapyykin jo tehtaan jäljiltä. Sähkömoottorien luoma lisäteho lienee myös hot hatchien ystävien mieleen, vaikka puhtaat sähköautot aiheuttavatkin vielä päänpudistuksia monen autofriikin kohdalla. Viritettynä tällaiset hybridit voivat yltää jo 600 hepan paremmalle puolelle, jolloin kompaktiauton teho-painosuhde alkaa olla jo enemmän kuin kunnossa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...