Nyt on harvinainen ”Mersu” – onko tässä Pohjois-Koreassa valmistettu kopio 190 E:stä?

Mercedes-Benz lähti 1980-luvun alussa aivan uusille urille, kun tähtimerkki esitteli Baby-Benzin lempinimen saaneen 190 E:n perinteisen keskiluokan mallisarjansa alapuolelle. Vuonna 1982 markkinoille lanseerattu auto oli ulkonäkönsä ja takavetotekniikkansa myötä aito Mersu, vaikka sisätilat olivatkin varsin napakat. Status ja mainiot ajo-ominaisuudet olivat kuitenkin ostajille tärkeämpiä, ja niinpä 190 E kohosi suureksi menestykseksi.

W201-koodilla tunnettua autoa valmistettiin vuoteen 1993 asti yli 1,8 miljoonaa, kunnes ensimmäisen sukupolven C-luokka astui Baby-Benzin saappaisiin. Mersu herätti kiinnostusta myös varsinaisen markkina-alueensa ulkopuolella, ja huhujen mukaan autosta innostuttiin jopa Pohjois-Koreassa. Samaiset tietolähteet kertovat, että kommunistidiktatuurissa toiminut Pyonsang Auto Works -niminen valmistaja olisi tehnyt 190 E:stä vuosina 1987-1988 röyhkeän kopion, johon ei todellakaan kyselty lupia Mercedekseltä.

Pohjois-Korean Mersun nimeksi kerrotaan Kaengsaeng 88, mutta auto tunnetaan kuulemma myös Pyongyang 4.10:nä tai Paektusanina. Huhujen mukaan kopiota valmistettiin kahden vuoden aikana vain muutamia prototyyppejä. Kuvia on onnistuttu nappaamaan oranssinkeltaisesta, punaisesta ja tummansinisestä yksilöstä, mutta niistäkin kaksi viimeksi mainittua saattavat olla yksi ja sama auto eri värisenä. Pohjoiskorealaisten luomuksen moottorista tai sisustasta ei ole sen sijaan tallentunut minkäänlaista kuvamateriaalia, joten tältä osin ollaan vain arvailujen varassa.

Tämän artikkelin kuvassa esiintyvä oranssi auto on kuulemma vangittu kameran linssille vuonna 1989. Mersu-kopion perässä luki ilmeisesti Pyongyang 4.10, ja myös maski edusti pohjoiskorealaisten omaa designia. Muuten auto oli ulkonäöltään niin identtinen 190 E:n kanssa, että yhden kuvan perusteella on hankala löytää eroja. Asiasta perillä olevien sisäpiirilähteiden mukaan aito ja alkuperäinen 190 E vietiin 1980-luvulla Pohjois-Koreaan, jossa paikalliset insinöörit purkivat sen palasiksi. Sitten Pyongsang Auto Works alkoi valmistaa omia osiaan Mersun komponentteja kopioimalla.

Moottorina palveli kuulemma nelisylinterinen bensakone. Sen teholukemasta ei ole mitään tietoa, ja sekin on vielä hämärän peitossa, lainattiinko voimanlähde jostakin toisesta autosta vai oliko se Pyongsangin omaa käsialaa. Autojen työn laatu oli kuulemma erittäin heikolla tasolla, mikä ei tule suurena yllätyksenä. Ainoa fakta on kuitenkin nettiin vuotanut kuva, joten täyttä varmuutta Pohjois-Korean Mersu-kopiosta ei valitettavasti ole. Sekin on mahdollista, että auto olikin todellisuudessa Pohjois-Koreaan viety aito 190 E, joka sai vain uuden maskin ja maalipinnan hämäystarkoituksessa.

Suosittelemme

LähdeAuto Bild

Lue lisää