Nyt on harvinainen ”Mersu” – onko tässä Pohjois-Koreassa valmistettu kopio 190 E:stä?

Mercedes-Benz lähti 1980-luvun alussa aivan uusille urille, kun tähtimerkki esitteli Baby-Benzin lempinimen saaneen 190 E:n perinteisen keskiluokan mallisarjansa alapuolelle. Vuonna 1982 markkinoille lanseerattu auto oli ulkonäkönsä ja takavetotekniikkansa myötä aito Mersu, vaikka sisätilat olivatkin varsin napakat. Status ja mainiot ajo-ominaisuudet olivat kuitenkin ostajille tärkeämpiä, ja niinpä 190 E kohosi suureksi menestykseksi.

W201-koodilla tunnettua autoa valmistettiin vuoteen 1993 asti yli 1,8 miljoonaa, kunnes ensimmäisen sukupolven C-luokka astui Baby-Benzin saappaisiin. Mersu herätti kiinnostusta myös varsinaisen markkina-alueensa ulkopuolella, ja huhujen mukaan autosta innostuttiin jopa Pohjois-Koreassa. Samaiset tietolähteet kertovat, että kommunistidiktatuurissa toiminut Pyonsang Auto Works -niminen valmistaja olisi tehnyt 190 E:stä vuosina 1987-1988 röyhkeän kopion, johon ei todellakaan kyselty lupia Mercedekseltä.





Pohjois-Korean Mersun nimeksi kerrotaan Kaengsaeng 88, mutta auto tunnetaan kuulemma myös Pyongyang 4.10:nä tai Paektusanina. Huhujen mukaan kopiota valmistettiin kahden vuoden aikana vain muutamia prototyyppejä. Kuvia on onnistuttu nappaamaan oranssinkeltaisesta, punaisesta ja tummansinisestä yksilöstä, mutta niistäkin kaksi viimeksi mainittua saattavat olla yksi ja sama auto eri värisenä. Pohjoiskorealaisten luomuksen moottorista tai sisustasta ei ole sen sijaan tallentunut minkäänlaista kuvamateriaalia, joten tältä osin ollaan vain arvailujen varassa.

Tämän artikkelin kuvassa esiintyvä oranssi auto on kuulemma vangittu kameran linssille vuonna 1989. Mersu-kopion perässä luki ilmeisesti Pyongyang 4.10, ja myös maski edusti pohjoiskorealaisten omaa designia. Muuten auto oli ulkonäöltään niin identtinen 190 E:n kanssa, että yhden kuvan perusteella on hankala löytää eroja. Asiasta perillä olevien sisäpiirilähteiden mukaan aito ja alkuperäinen 190 E vietiin 1980-luvulla Pohjois-Koreaan, jossa paikalliset insinöörit purkivat sen palasiksi. Sitten Pyongsang Auto Works alkoi valmistaa omia osiaan Mersun komponentteja kopioimalla.

Moottorina palveli kuulemma nelisylinterinen bensakone. Sen teholukemasta ei ole mitään tietoa, ja sekin on vielä hämärän peitossa, lainattiinko voimanlähde jostakin toisesta autosta vai oliko se Pyongsangin omaa käsialaa. Autojen työn laatu oli kuulemma erittäin heikolla tasolla, mikä ei tule suurena yllätyksenä. Ainoa fakta on kuitenkin nettiin vuotanut kuva, joten täyttä varmuutta Pohjois-Korean Mersu-kopiosta ei valitettavasti ole. Sekin on mahdollista, että auto olikin todellisuudessa Pohjois-Koreaan viety aito 190 E, joka sai vain uuden maskin ja maalipinnan hämäystarkoituksessa.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...