Nyt on härski farmari – ABT tekee uudesta Audi RS 6:sta vieläkin aggressiivisemman ilmestyksen

Audin RS-divisioona polkaistiin käyntiin vuonna 1994 Porschen kanssa yhteistyössä kehitetyn RS 2 Avantin myötä. Supernopeat farmarit ovat siitä lähtien olleet kiinteä osa Audin DNA:ta, ja rinkulamerkin farkkuvalikoiman huippua on edustanut jo vuodesta 2002 A6 Avantin pohjalta tehty RS 6. Alun perin tuplaturbokasin voimin startannut sporttifarmari luotti välillä myös kymmenen ahdetun sylinterin voimaan, mutta sen jälkeen palattiin taas tupla-ahdettuun veekasiin.

RS 6:n uusin, eli neljäs sukupolvi esiteltiin muutama kuukausi sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. Viimeisin RS 6 on kaukana sleeperistä, koska pellin alla piilevästä voimasta juoruavat parhaimmillaan 22-tuumaisten pyörien lisäksi massiiviset lokasuojanlevitykset, isoilla ilmanottoaukoilla varustettu etupuskuri ja taatusti erottuva diffuusori kahta ovaalia putkenpäätä reunustamassa. Uudessakin RS 6:ssa luotetaan edeltäjän tavoin nelilitraiseen tuplaturbo-V8:aan, mutta pannu on täysin uusi ja siinä käytetään myös kevythybriditekniikkaa.

Maksimiteho kirjataan tasan 600 hevosvoiman lukemaan, ja vääntöä riittää 800 newtonmetrin verran. Maailman nopeimpiin kuuluva farmari pinkaisee näillä voimavaroilla 3,6 sekunnissa nollasta sataan, ja 250 km/h:n arvoon normaalisti rajoitettu huippunopeus voidaan lisähinnasta nostaa parhaimmillaan 305 km/h:n lukemaan. Auto ei siis välttämättä kaipaisi tuunausta, mutta VW-konsernin hovivirittäjiin kuuluva ABT Sportsline julkaisi jo ensimmäiset tiiserikuvat uudesta RS6-R:stä Ingolstadtin viimeisimmän superfarmarin pohjalta.


ABT:n edellisessä RS6-R:ssä oli muhkeat 730 hevosvoimaa, ja myöhemmin virityspaja esitteli vieläkin tehokkaamman sähköavusteisen yksittäiskappaleen auton pohjalta. Uutuuden voimavaroista ei ole vielä tietoa, mutta tehoa lienee vähintään yhtä paljon kuin edeltäjässä. Tekniikan ja ABT:n omien vanteiden lisäksi tarjolle tulee korisarja, joka tekee RS 6:sta todellisen automaailman Darth Vaderin. Etupuskurin alle sovitetaan iso spoilerilippa, ja puskurin kulmatkin saavat omat ilmanohjaimensa. Kylkilinjaa koristavat puolestaan vastaavaa designia edustavat sivuhelmat, ja takadiffuusori on vielä vakiotakin muhkeampi.

Lisäksi etulokasuojiin on integroitu ABT:n tavaramerkkeihin lukeutuvat kidukset, ja takapuskurin reunoistakin löytyy omat ilma-aukkonsa. Vakiomallin ovaalit putkenpäät on puolestaan korvattu neljällä erillisellä röörillä. ABT:n vanteiden koosta ei ole vielä varmuutta, mutta tarjolle saattaa tulla jopa 23-tuumaiset kiekot. Auto on luvattu paljastaa koko komeudessaan huhtikuun loppupuolella, mutta tekniikan päivitykset ja tuning-pajan omat vanteet lanseerataan jo helmikuun puoleenväliin mennessä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...