Nyt on Fiatilla hintaa – paavin entisestä menopelistä pyydetään lähes 400 000 euroa

Keskellä Roomaa sijaitseva Vatikaani ei tule aivan ensimmäisenä mieleen erikoisista autoista puhuttaessa, mutta katolisen kirkon päämiehen käytössä on ollut varsin ainutlaatuista kalustoa vuosien saatossa. Esimerkiksi Mercedes on räätälöinyt paavin käyttöön yksilöllisiä limusiineja jo vuosikymmenten ajan. Niistä monet ovat olleet katon takaosasta avoimia landauleteja tai eräänlaisella lasikopilla varustettuja paraatiautoja, jotta paavi on päässyt heiluttamaan näkyvästi kaikelle kansalle.

Toki myös italialaisia autoja on nähty katolisen kirkon mahtimiehen kuljettimina. Paavin auton mainosarvoa on haluttu hyödyntää saapasmaassakin, ja niinpä Fiatin ja monen muun italialaisen suuryrityksen taustalla vaikuttanut Agnellin suku päätti 1950-luvun lopulla lahjoittaa Vatikaaniin upouuden Fiatin luksuslimusiinin. Kyseinen vuoden 1959 auto pohjautui juuri lanseerattuun 1800-/2100-mallisarjaan, mutta paavin auto oli silti räätälintyönä tehty yksittäiskappale.

Vuosina 1958-1963 paavina toimineelle Johannes XXIII:lle luotua mustaa Fiatia vauhdittaa 2,1-litrainen rivikuutonen, josta irtoaa 82 heppaa. Vaihteistona palvelee manuaali, ja sisusta on lähes syntisen punaista nahkaa. Erikoisuuksiin lukeutuu tavallista prameamman nelivaloilmeen ja kromikylläisen maskin lisäksi panoraamakatto, joka tuo takapenkille mukavasti valoa. Lisäksi takaovien aukkoja on avarrettu yläreunoistaan, jotta paavi on päässyt kömpimään takatuhdolle vaivattomammin.

Suosittelemme

Autoa käytettiin Vatikaanin virallisiin ajoihin 10 vuoden ajan, ja sen jälkeen Fiat luovutettiin Rooman piispalle. Paavillisen limusiinin virkaura jatkui vielä monta vuotta, kunnes auto päätettiin huutokaupata hyväntekeväisyyteen. Uudeksi omistajaksi ilmaantui kuuluisa italialainen aatelissuku, joka on nyt päättänyt luopua autosta suvun edustajan kuoleman jälkeen. Fiat on saanut kirkollisen käytön jälkeen tavalliset paperit, joten se voidaan myydä kenelle tahansa ja rekisteröidä tieliikenteeseen.

Auto on tarjolla Saksan Mobile.de:ssä, joka on Nettiauton keskieurooppalainen vastine. Hintapyyntö on tarkalleen 395 476 euroa ja 28 senttiä, eli summa on laskettu suorastaan paavillisen täsmällisesti. Fiatin mittarissa on vain reilut 51 000 kilometriä, mutta myyntihinta kuulostaa silti lähes utopistiselta. Ehkäpä jostakin löytyy silti tarpeeksi varakas keräilijä, joka haluaa paavillisen Fiatin kokoelmiinsa.

LähdeMobile.de

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat