MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Nyt on erikoinen yhdistelmä – pintaruosteista vuoden 1949 Mercurya vauhdittaa Teslan sähkötekniikka

Kaliforniassa toimiva Icon on erikoistunut ulkoisesti alkuperäiskuntoon jätettyjen klassikkojen modernisointiin uudemman tekniikan voimin. Icon on tehnyt jo monta patinoituneen näköistä autoa tällä kaavalla, joka on nimetty derelictiksi. Näissä luomuksissa on useimmiten turvauduttu perijenkkiläiseen veekasitekniikkaan, mutta nyt Icon on lähtenyt voimanlähteen suhteen aivan uusille urille. Kalifornialaispaja esitteli nimittäin Las Vegasin SEMA Show’ssa vuoden 1949 Mercuryn, joka liikkuu sähköllä.

Pintaruosteinen auto löytyi Etelä-Kaliforniasta sen alkuperäisiltä omistajilta, mikä on melkoinen ihme lähes 70 vuoden jälkeen. Perustaltaan hyväkuntoinen klassikko purettiin täysin, ja kovettumaan päässeet tiivisteet korvattiin uusilla osilla. Mercuryyn lisättiin myös erilaisia äänieristeitä ja vaimentavia materiaaleja, minkä jälkeen kori kasattiin jälleen nippuun. Tavoitteena oli, että auto näyttäisi purku- ja uudelleenasentamisoperaation jälkeenkin koskemattomalta.

Sisätiloissa hyödynnettiin puolestaan Iconin päämuotoilijana toimivan Jonathan Wardin ideoimia kankaita ja nahkoja, jotka hankittiin Moore & Giles – ja Relicate Leather -nimisiltä alihankkijoilta. Tavoitteena oli klassinen ja ulkokuoren kanssa yhteensopiva tyyli. Autoon asennettiin lisäksi mm. sähköikkunat, joita käytetään alkuperäisten veivien kautta. Upouudet digitaalimittarit ovat puolestaan Andromedan valmistetta, mutta niiden taustalla piilevää tekniikkaa ei välttämättä huomaa. Mittarit ovat nimittäin fontteja ja taustoja myöten alkuperäisten kaltaiset.

Mercuryyn on asennettu myös moderni sähkötoiminen ilmastointi, ja lukuisia muitakin toimintoja on piilotettu alkuperäisen näköisten katkaisimien taakse. Alustaakin on päivitetty, ja sekä edessä että takana on nyt Art Morrison Enterprises -nimisen firman käsialaa oleva erillisjousitus. Jarruissa on puolestaan luotettu Brembon osiin. Tärkeintä autossa on kuitenkin sen pellin alle piilotettu sähkötekniikka. Icon teki voimanlähteen suhteen yhteistyötä sähköautoihin erikoistuneen Stealth EV:n kanssa, ja klassikossa on nyt kaksi kardaanitunneliin sijoitettua sähkömoottoria. Niistä irtoaa tasan 400 heppaa, ja vääntöä on lähes 640 newtonia.

85 kWh:n akkupaketti on puolestaan lainattu Teslalta. Akut on sijoitettu ympäri autoa paremman painonjakauman nimissä, ja osa sähkötekniikan moduuleista on piilotettu konepellin alla komeilevan alumiinisen feikkimoottorin sisään. Alkuperäistyylistä vaikutelmaa on yritetty tavoitella jopa vanhoja kangaspintaisia johtoja jäljittelevien sähköjohtojen avulla. CHAdeMO-tyyppisen pikalaturin pistoke on piilotettu eturekisterin taakse, ja Teslan Superchargerin pistoke on puolestaan sijoitettu alkuperäisen bensatankinluukun taakse.

Suosittelemme


Akut saa parhaimmillaan ladattua täyteen 1,5 tunnissa, ja toimintasäteeksi kerrotaan noin 240-320 kilometriä. Huippunopeuttakaan ei tarvitse hävetä, koska se on noin 200 km/h. Mercury tehtiin Iconin pitkäaikaisen asiakkaan toimeksiannosta, joka saanee autonsa heti SEMA Show’n jälkeen.

Lue lisää