Nyt on erikoinen katuauto – monacolaismies onnistui saamaan legendaarisena Le Mans -kilpurina tunnetun Porsche 917:n kilpien väliin

Porschella on kunniakas historia Le Mansin tarunhohtoisessa 24 tunnin kisassa. Saksalaisten menestystarina Sarthen radalla on kruunattu peräti 19 voitolla, joista kaksi ensimmäistä napattiin 1960-luvun lopulla kehitetyllä 917:lla. Aikanaan radikaalin kilpurin suunnittelusta vastasi Ferdinand Porschen tyttärenpoika Ferdinand Piëch, joka kohosi myöhemmin VW-konsernin ylimmäksi pomoksi ja yhdeksi koko maailman merkittävimmistä autovaikuttajista.

917 ylsi Le Mansissa ykkössijalle vuosina 1970 ja 1971. 12-sylinterisellä bokserikoneella vauhditettua keskimoottoritykkiä valmistettiin kolmen vuoden aikana vajaat 40 kappaletta, joista lähes kaikki päätyivät kilpailukäyttöön. Tähänkin sääntöön on kuitenkin poikkeuksensa. Porschea sponsoroineen Martini-alkoholimerkin omistanut kreivi Rossi onnistui nimittäin rekisteröimään 917:n katukäyttöön jo 1970-luvulla. Nyt saman tempun on tehnyt monacolainen Claudio Roddaro.


Roddaron 917 tunnetaan alustanumerolla 037, ja se on viimeinen valmistunut yksilö. Tällä autolla ei ole koskaan ajettu kilpaa Porschen alkuperäisestä käyttötarkoituksesta huolimatta, joten monacolaismiehen 917 on yksi parhaiten säilyneistä koko maailmassa. Hän ajaa nykyään autollaan säännöllisesti katuliikenteessä, mutta vanhan Le Mans -kilpurin saaminen kilpien väliin oli kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.

Rekisteröinti ja byrokratian kanssa taisteleminen veivät noin kaksi kuukautta. Kilvet saadakseen Roddaron piti todistaa, että hänen 917:nsa on identtinen jo yli neljä vuosikymmentä sitten rekisteröidyn Rossin auton kanssa. Porschen tehdas auttoi asiassa mielellään, ja Roddaro sai sieltä monia tarvittavia dokumentteja. Porsche myös auttoi auton entisöinnissä alkuperäisyyttä kunnioittaen.





Vaikka monacolaismiehen Porsche on jo 47-vuotias, se on kaikkea muuta kuin hidas. Noin 600 kilon painoista 917:aa vauhdittaa nimittäin 600 heppaa luovuttava bokseri, joten teho-painosuhde on vähintäänkin kunnossa. Se on itse asiassa samaa luokkaa kuin uusissa Koenigseggeissä ja muissa hyperautoissa, mutta vanha Le Mans -kilpuri on niitä paljon haasteellisempi ajaa. Nostamme siis hattua Claudio Roddarolle, joka luovii lilliputtivaltion katuliikenteessä autohistorian brutaaleimpiin kuuluvalla kilpurilla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...