Porschella on kunniakas historia Le Mansin tarunhohtoisessa 24 tunnin kisassa. Saksalaisten menestystarina Sarthen radalla on kruunattu peräti 19 voitolla, joista kaksi ensimmäistä napattiin 1960-luvun lopulla kehitetyllä 917:lla. Aikanaan radikaalin kilpurin suunnittelusta vastasi Ferdinand Porschen tyttärenpoika Ferdinand Piëch, joka kohosi myöhemmin VW-konsernin ylimmäksi pomoksi ja yhdeksi koko maailman merkittävimmistä autovaikuttajista.
917 ylsi Le Mansissa ykkössijalle vuosina 1970 ja 1971. 12-sylinterisellä bokserikoneella vauhditettua keskimoottoritykkiä valmistettiin kolmen vuoden aikana vajaat 40 kappaletta, joista lähes kaikki päätyivät kilpailukäyttöön. Tähänkin sääntöön on kuitenkin poikkeuksensa. Porschea sponsoroineen Martini-alkoholimerkin omistanut kreivi Rossi onnistui nimittäin rekisteröimään 917:n katukäyttöön jo 1970-luvulla. Nyt saman tempun on tehnyt monacolainen Claudio Roddaro.
Roddaron 917 tunnetaan alustanumerolla 037, ja se on viimeinen valmistunut yksilö. Tällä autolla ei ole koskaan ajettu kilpaa Porschen alkuperäisestä käyttötarkoituksesta huolimatta, joten monacolaismiehen 917 on yksi parhaiten säilyneistä koko maailmassa. Hän ajaa nykyään autollaan säännöllisesti katuliikenteessä, mutta vanhan Le Mans -kilpurin saaminen kilpien väliin oli kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.
Rekisteröinti ja byrokratian kanssa taisteleminen veivät noin kaksi kuukautta. Kilvet saadakseen Roddaron piti todistaa, että hänen 917:nsa on identtinen jo yli neljä vuosikymmentä sitten rekisteröidyn Rossin auton kanssa. Porschen tehdas auttoi asiassa mielellään, ja Roddaro sai sieltä monia tarvittavia dokumentteja. Porsche myös auttoi auton entisöinnissä alkuperäisyyttä kunnioittaen.
Suosittelemme
Vaikka monacolaismiehen Porsche on jo 47-vuotias, se on kaikkea muuta kuin hidas. Noin 600 kilon painoista 917:aa vauhdittaa nimittäin 600 heppaa luovuttava bokseri, joten teho-painosuhde on vähintäänkin kunnossa. Se on itse asiassa samaa luokkaa kuin uusissa Koenigseggeissä ja muissa hyperautoissa, mutta vanha Le Mans -kilpuri on niitä paljon haasteellisempi ajaa. Nostamme siis hattua Claudio Roddarolle, joka luovii lilliputtivaltion katuliikenteessä autohistorian brutaaleimpiin kuuluvalla kilpurilla.