Nyt on erikoinen katuauto – monacolaismies onnistui saamaan legendaarisena Le Mans -kilpurina tunnetun Porsche 917:n kilpien väliin

Porschella on kunniakas historia Le Mansin tarunhohtoisessa 24 tunnin kisassa. Saksalaisten menestystarina Sarthen radalla on kruunattu peräti 19 voitolla, joista kaksi ensimmäistä napattiin 1960-luvun lopulla kehitetyllä 917:lla. Aikanaan radikaalin kilpurin suunnittelusta vastasi Ferdinand Porschen tyttärenpoika Ferdinand Piëch, joka kohosi myöhemmin VW-konsernin ylimmäksi pomoksi ja yhdeksi koko maailman merkittävimmistä autovaikuttajista.

917 ylsi Le Mansissa ykkössijalle vuosina 1970 ja 1971. 12-sylinterisellä bokserikoneella vauhditettua keskimoottoritykkiä valmistettiin kolmen vuoden aikana vajaat 40 kappaletta, joista lähes kaikki päätyivät kilpailukäyttöön. Tähänkin sääntöön on kuitenkin poikkeuksensa. Porschea sponsoroineen Martini-alkoholimerkin omistanut kreivi Rossi onnistui nimittäin rekisteröimään 917:n katukäyttöön jo 1970-luvulla. Nyt saman tempun on tehnyt monacolainen Claudio Roddaro.

-- MAINOS --

Roddaron 917 tunnetaan alustanumerolla 037, ja se on viimeinen valmistunut yksilö. Tällä autolla ei ole koskaan ajettu kilpaa Porschen alkuperäisestä käyttötarkoituksesta huolimatta, joten monacolaismiehen 917 on yksi parhaiten säilyneistä koko maailmassa. Hän ajaa nykyään autollaan säännöllisesti katuliikenteessä, mutta vanhan Le Mans -kilpurin saaminen kilpien väliin oli kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.

-- MAINOS --




Rekisteröinti ja byrokratian kanssa taisteleminen veivät noin kaksi kuukautta. Kilvet saadakseen Roddaron piti todistaa, että hänen 917:nsa on identtinen jo yli neljä vuosikymmentä sitten rekisteröidyn Rossin auton kanssa. Porschen tehdas auttoi asiassa mielellään, ja Roddaro sai sieltä monia tarvittavia dokumentteja. Porsche myös auttoi auton entisöinnissä alkuperäisyyttä kunnioittaen.

-- MAINOS --

Vaikka monacolaismiehen Porsche on jo 47-vuotias, se on kaikkea muuta kuin hidas. Noin 600 kilon painoista 917:aa vauhdittaa nimittäin 600 heppaa luovuttava bokseri, joten teho-painosuhde on vähintäänkin kunnossa. Se on itse asiassa samaa luokkaa kuin uusissa Koenigseggeissä ja muissa hyperautoissa, mutta vanha Le Mans -kilpuri on niitä paljon haasteellisempi ajaa. Nostamme siis hattua Claudio Roddarolle, joka luovii lilliputtivaltion katuliikenteessä autohistorian brutaaleimpiin kuuluvalla kilpurilla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...