Vuonna 1992 lanseeratulla E36-korisella BMW M3:lla oli suuret saappaat täytettävänään. E30-korimallia edustanut edeltäjä oli suunniteltu alun perin A-ryhmän kilpa-auton luokittelumalliksi, mikä näkyi ulospäinkin auton muhkeista levikkeistä ja spoilereista. E36-koppainen M3 muuttui sen sijaan hyvin hillityn näköiseksi GT-autoksi, jonka erottaminen 3-sarjan tavallisista coupéista ja avoista vaati jo todellisen asiantuntijan.
Tekniikkakin koki muutoksia, kun edeltäjän neloskoneesta siirryttiin kolmilitraiseen suoraan kuutoseen. 286-heppainen mylly korvattiin vuoden 1995 lopulla 3,2-litraiseksi kasvaneella kuutosella, josta irtosi jo 321 hevosvoiman huipputeho ja 350 newtonmetrin maksimivääntö. Samalla manuaalilaatikon vaihtoehdoksi tuotiin sekventiaalinen SMG-vaihteisto, jota hyödynnettiin myös M3:n seuraavassa sukupolvessa.
Jenkkimarkkinoilla jouduttiin valitettavasti tyytymään paljon vähempään. Siellä E36 M3:a vauhditti 325i:n koneen pohjalta tehty kolmilitrainen kuutonen, joka tuotti vain 243 heppaa. Moottorin kokoa kasvatettiin myöhemmin, mutta teholukema pysyi ennallaan. USA:ssa tämän korimallin M3:een sai jopa automaattivaihteiston, mikä ei ole ainakaan lisännyt auton haluttavuutta keräilijöiden keskuudessa.
E36 M3:n hinnat olivat muutenkin pitkään aallonpohjassa, ja halvimmat yksilöt vaihtoivat omistajaa vain noin 5000 eurolla. Viime vuosina trendi on kuitenkin kääntynyt, kun markkinoilla on alkanut olla yhä vähemmän alkuperäiskuntoisia ja vähän ajettuja autoja. Tällaisten M3:sten hinnat ovat nousseet esimerkiksi Saksassa jo 30 000 euron paremmalle puolelle, joten E36 M3 on nousemassa kovaa vauhtia tulevaisuuden klassikoksi.
Suosittelemme
Nyt Atlantin toisella puolella olisi tarjolla lähes ajamaton M3 Coupé vuodelta 1995. Valkoisen auton mittarissa on alle 4000 mailin lukema, eli noin 6400 kilometriä. BMW:n iän mukaan laskettuna sillä on ajettu vuosittain vain 278 kilometriä, eli auton kunto on uudenveroinen. M3 on edelleen alkuperäisellä omistajallaan, joka mainostaa Bemariaan parhaaksi tarjolla olevaksi yksilöksi koko maailmassa.
Auto on kuulemma seissyt suurimman osan elämästään alkuperäisen suojapeiton alla ilmastoidussa tallissa. Maalin kerrotaan olevan virheetön, ja harmaasta nahkasisustasta lähtee edelleen uuden auton tuoksu. Ulkokuorta on tuunattu Lightweight-erikoismallin värikkäillä ruutulipputarroilla, jotka voi haluttaessa irrottaa. Myös viisipuolaiset 17-tuumaiset vanteet on joko ruksittu lisävarustelistalta tai lisätty M3:een jälkikäteen.
Muita varusteita ovat mm. sähkökattoluukku, penkinlämmittimet ja vakionopeudensäädin. Valkoisen ulkovärin ja harmaan sisustan yhdistelmä on harvemmin nähty kombinaatio tämän korimallin M3:issa, ja auton mukana tulevat lisäksi kaikki alkuperäiset paperit, kaksi suojapeittoa sekä jopa vanha hintalappu. Nykyisessä hintalapussa lukee 89 999 dollaria, eli yli 80 000 euroa.
Se on paljon rahaa jenkkimallin E36 M3:sta, vaikka auto onkin lähes ajamaton. Saksasta saisi 14 300 kilometriä rullatun euroversion vuodelta 1993 69 000 eurolla, mutta muuten vastaavia yksilöitä ei ole juuri tarjolla. Uuden M4 Coupén hinta on Keski-Euroopassa lähes samaa tasoa, mutta se ei ainakaan nouse kaupan ovesta ulos ajamisen jälkeen.