Nyt on arvokas Esko – tämän ykköskorisen Ford Escortin hinta voi nousta 70 000 euron paremmalle puolelle

Ford Escort juhlii tänä vuonna tärkeää merkkipaaluaan. Auto lanseerattiin nimittäin markkinoille tasan 50 vuotta sitten juustohöylä-Anglian seuraajaksi. Escort oli aluksi takavetoinen kahden sukupolven ajan, kunnes 1980-luvulle tultaessa siirryttiin tilankäytön kannalta edullisempaan etuvetoon. Edestä raapivien Eskojen aikakausi kesti lähes 20 vuotta, kunnes Ford Focus korvasi vuonna 1998 lähes legendaariseen maineeseen kohonneen mallinimen.

Takavetoiset Escortit ovat olleet aina haluttuja ralliautojen aihioina, mutta viime vuosina myös niiden status museo- ja harrasteautoina on kohonnut huimasti. Tämä on heijastunut myös Escortien hintatasoon, joka alkaa hipoa jo pilviä ainakin harvinaisempien versioiden osalta. Nyt nettiin putkahti vuoden 1972 Esko, joka edustaa himoittua RS1600-mallia. Tämä auto kehitettiin alun perin ralliautojen luokittelua varten, ja sen moottori on lähempänä aikansa Formula 3 -kilpuria kuin tavallista perheautoa.


Autoa voidaan siis pitää nykyisen Focus RS:n edeltäjänä suoraan alenevassa polvessa. RS1600:aa vauhdittaa mallimerkinnän kertoma 1,6-litrainen nelonen, joka on Cosworthin käsialaa. Koneessa on jopa 16 venttiiliä myöhempien aikojen sporttien tavoin, ja auton alustan säädöistä vastasi puolestaan ovaalimerkin maineikas Advanced Vehicle Operations -osasto, eli AVO.

Suurin osa RS1600:ista päätyi kisakäyttöön jo uutena, joten vain harva yksilö on pysynyt lähes virheettömässä kunnossa näihin päiviin asti. Silverstone Auctions -huutokauppakamarin listoille päätynyt Esko on kuitenkin juuri tällainen tapaus. Le Mans Green -nimisellä vihreän sävyllä maalattu auto on entisöity täysin, ja autolla on ajettu sen jälkeen alle 5700 kilometriä. Vihreä Escort on yksi vain 1137 valmistetusta RS1600:sta, ja Englannin kilvissä niitä on tätä nykyä alle 50.





Niinpä myös auton hinta on melkoista tasoa. Escort tulee tarjolle Ison-Britannian Southamissa syyskuun lopussa järjestettävään huutokauppaan, ja sen hinnan arvellaan nousevan 60-70 000 punnan tuntumaan. Meidän valuutassamme summa on parhaimmillaan lähes 78 000 euroa, joten hyvät RS1600:t ovat tätä nykyä arvokkaita autoja.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...