BMW:n kilpailutoiminnasta vastannut Motorsport GmbH perustettiin jo vuonna 1972. M-katuautojen vuoro koitti kuitenkin vasta vuosikymmenen loppupuolella, kun baijerilaisten ensimmäinen keskimoottorinen malli esiteltiin. Se on tietysti legendaariseen maineeseen kohonnut M1, jota valmistettiin ainoastaan kolmen vuoden ajan 1978-1981. Giorgetto Giugiaron muotoileman keskimoottorisportin piti valmistua alkuperäisen suunnitelman mukaan Lamborghinin tehtaalla, mutta BMW otti tuotannon omalle kontolleen monien vaikeuksien jälkeen.
Kaikki M1:t ovat harvinaisia, koska autoa ehdittiin tehdä kolmen vuoden aikana vain reilut 450 kappaletta. Saksalainen BMW-jälleenmyyjä AHG laittoi kuitenkin vielä paremmaksi. AHG valmisti nimittäin vain 10 yksilön sarjan tuunaamiaan M1:iä, jotka saivat monenlaisia herkkuja niin ulkokuoreen kuin tekniikkaankin. Superautoihin asennettiin taatusti erottuva widebody-henkinen korisarja, ja myös peräpäätä koristi iso siipi. Vanteina palvelivat puolestaan BBS:n legendaariset RS:t, ja kuorten allekin tehtiin monenlaisia muutoksia.
Vakioalusta korvattiin säädettävällä mallilla, ja lisäosien listalle kuului mm. öljynjäähdytin. Nokka-akselitkin vaihdettiin alkuperäistä jyrkempiin versioihin. Tekniikkapuolen muutoksiin haettiin mallia M1:illä ajetun Pro Car -sarjan kilpureista, joita ulkonäkökin muistutti spoilereineen ja levikkeineen. AHG:n johtaja Peter Gartemannin käyttöön valmistettiin aivan erityinen yksilö, jonka sininen motiivimaalaus ei ole välttämättä kestänyt kovinkaan hyvin aikaa. Toisaalta se teki tästä autosta vielä muitakin AHG-M1:iä ainutlaatuisemman.
Suosittelemme
Nyt juuri tämä yksilö on tullut myyntiin saksalaiselle Henke-Classicsille. Auto on ollut koko ikänsä Peter Gartemannin omistuksessa, eli se on yksi harvoja yhdellä omistajalla olleita M1:iä koko maailmassa. Superauton mittarissa on ainoastaan 34 000 kilometrin lukema, mutta se on silti entisöity viime ja tämän vuoden aikana. Ainutlaatuiseen maalaukseen ei koskettu muuten, mutta pieniä kiveniskemiä jouduttiin sentään korjailemaan. Tekniikan puolella vaihdelaatikko on käyty läpi, ja lisäksi öljynerotin sekä bensatankki on laitettu uusiksi. Myös vesipumppu ja monet letkut on vaihdettu, ja jousituskin on rakennettu uudestaan.
Autolla on ehditty ajaa kunnostustöiden jälkeen vain muutamia kymmeniä kilometrejä. Uniikin M1:n saisi omakseen 750 000 eurolla, mikä on melkoinen summa 1980-luvun alun tyylisuuntaa edustavasta tuning-autosta. Toisaalta AHG:n rakentamat keskimoottoribemarit ovat kovassa kurssissa keräilijöiden keskuudessa, joten tämäkin aikakautensa kuva päätynee pian uudelle omistajalle.