Nyt lapset eivät enää unohdu takapenkille – Nissan tööttää kuskille muistutuksen

Vaikka kotimaan kamaralla on vietetty kaikkea muuta kuin hellekesää, uutisissa on kuitenkin kerrottu kuumaan autoon unohtuneista lapsista. Sama voi koskea tietysti myös koiria ja muita lemmikkejä, jotka uhkaavat nääntyä auton sisätilojen muodostamaan pätsiin. General Motors tiedosti tämän ongelman jo jonkin aikaa sitten, kun amerikkalaisjätti kehitti Cadillacin, Chevroletin, Buickin sekä GMC:n joihinkin malleihin asian havaitsevan varoittimen.

GM:n Rear Seat Reminder -niminen systeemi tunnistaa, jos takaovi avataan ennen ajoon lähtöä. Kun auton moottorin sammuttaa matkan päätteeksi, kuskin korviin kantautuu heti varoitusääniä ja takaistuimen vahti ilmoittaa asiasta myös tekstin muodossa. Nyt Nissan on päättänyt hyödyntää samaa ideaa, mutta japanilaismerkin järjestelmä menee vielä astetta pidemmälle.





Myös Nissanin Rear Door Alert valvoo takaoven avaamista ennen auton käynnistämistä. Jos ovea ei avata uudestaan virtojen katkaisun jälkeen, mittaristoon tulee ensin asiasta kertova varoitusteksti. Mikäli kuski ei vieläkään avaa takaovea, auto tuuttaa vielä muistutuksen äänitorvella. Jos järjestelmä tuntuu liian ärsyttävältä tai autolla ei kuljeteta lapsia tai lemmikkieläimiä, systeemin voi poistaa käytöstä joko väliaikaisesti tai pysyvästi. Se voi kuitenkin osoittautua hyödylliseksi myös silloin, jos esimerkiksi läppärilaukku unohtuu takapenkille turhan usein.

Nissanilla insinöörinä työskentelevä Marlene Mendoza on yksi järjestelmän kehittäjistä. Hän kertoo, että systeemi ei hosu, vaan se jättää kuskille riittävästi aikaa takapenkin tarkastamiseen. Se on kuitenkin hyvä tsekata, koska auton tekemä tööttäys ei varmasti jää huomaamatta ulkopuolisiltakaan. Japanilaismerkin Rear Door Alert tulee ainakin USA:n markkinoilla vakiovarusteeksi mallivuoden 2018 Pathfinder-katumaasturiin, joka saapuu myyntiin syyskuussa.

Järjestelmä tulee pian saataville Nissanin muihinkin malleihin. Toivottavasti se ei jää pelkästään hajamielisten jenkkien yksinoikeudeksi, vaan siitä päästään nauttimaan myös täällä peräpohjolassa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...