Nyt ei mennyt ihan putkeen – Ford Ka sai pyöreät nolla tähteä brasilialaisessa törmäystestissä

Autojen turvallisuus on parantanut huimasti viime vuosikymmeninä, mistä saadaan kiittää ennen kaikkea riippumattomien organisaatioiden tekemiä törmäystestejä. Euro NCAP aloitti testinsä vanhalla mantereella jo yli 20 vuotta sitten, ja nykyään sama organisaatio toimii monilla muillakin markkina-alueilla. Etelä-Amerikassa toiminnasta vastaa Latin NCAP -niminen järjestö, joka törmäytti nyt Brasiliassa maan myydyimmän auton.

Kyseessä on Euroopassakin +-lisänimellä tuttu Ford Ka, joka kuuluu täällä miniautoluokkaan. Brasiliassa Kata saa kuitenkin myös konttiperällä, joka nostaa sen ainakin pituutensa puolesta kertaheitolla ylempään autoluokkaan. Brasiliassa valmistettu Ka ylsi kaksi vuotta sitten tehdyssä törmäystestissä mukavaan neljän tähden tulokseen, mutta tuolloin kyseessä oli auton rakenteille armollisempi etutörmäys.

Nyt autolle tehtiin sivutörmäystesti, ja tähtisade jäi näkemättä aikuismatkustajien suojan osalta. Fordin pikkuauto sai nimittäin surkeat nolla tähteä tässä kokeessa. Kun Kan kylkeen törmättiin 50 km/h:n nopeudella, testinuken rintakehän alueelle syntyi oikeassa elämässä vakavia vammoja vastaava rasitus. Tämä johtui siitä, että auton keskipilari työntyi pitkälle matkustamoon, ja kaiken huipuksi ovikin aukesi.

Lapsimatkustajien suojasta ropisi sentään kolme tähteä viidestä mahdollisesta. Tähtiä menetettiin, koska Isofix-kiinnikkeiden merkinnät olivat puutteelliset. Lisäksi etumatkustajan turvatyynystä puuttui poiskytkentämahdollisuus, joka mahdollistaisi selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen etupenkille. Auennut takaovi verotti pisteitä tässäkin testissä, koska se lisäsi takana matkustavan lapsen loukkaantumisriskiä huomattavasti.

Suosittelemme

Tulokset eivät olleet kovin yllättäviä, koska moni muukin Etelä-Amerikassa myytävä pikkuauto on menestynyt todella huonosti näissä testeissä. Testitulokset koskevat Brasiliassa myytävän Kan lisäksi monissa muissa Latinalaisen Amerikan maissa tarjolla olevaa Ford Figoa tai Aspirea, joka on käytännössä sama auto. Euroopan markkinoiden Ka+:ssakin käytetään samaa perusrakennetta ja -koria, mutta sitä on muokattu vanhan mantereen tarpeiden mukaan. Toivottavasti myös törmäysturvallisuus on täkäläisessä miniautossa paremmalla tolalla.

LähdeCarscoops

Lue lisää