Norja aikoo kieltää polttomoottoriautot jo kahdeksan vuoden päästä

Norja on varsinainen sähköautojen ihmemaa, jossa on viime vuosina myyty esimerkiksi Tesloja huima määrä väkilukuun nähden. Iso Model S on välillä ollut jopa maan myydyin auto, vaikka Tesla ei ole mikään halpa auto vuonojen maassakaan. Sähköautojen suosiosta saadaan kiittää Norjassa harjoitettua politiikkaa, joka on taannut niille esimerkiksi ilmaiset parkkipaikat ja bussikaistojen käyttöoikeuden Oslon keskustassa.

Sähköautojen yleisyydellä on kuitenkin varjopuolensa, ja niinpä ne ovat välillä tukkineet pääkaupungin bussikaistoja jo liiaksikin. Tästä edusta ollaan ehkä luopumassa lähiaikoina, mutta muuten Norja painaa täysillä eteenpäin autokannan sähköistämisen suhteen. Maan parlamentti on nyt julistanut varsin kunnianhimoisen tavoitteen, jonka mukaan perinteisten polttomoottoriautojen myynti kiellettäisiin jo vuoteen 2025 mennessä.

Vuonojen maassa saisi siis kaupata kahdeksan vuoden kuluttua enää sähkö- ja vetyautoja sekä vähäpäästöisiä pistokehybridejä. Tämä koskisi toki vain uusia autoja, eli käytettyjä polttomoottorimenopelejä saisi myydä entiseen malliin. Sähköautojen markkinaosuus Norjassa on jo nyt kunnioitettavat 37 prosenttia uusien autojen kokonaismyynnistä, mikä johtuu ennen kaikkea niille annetuista huomattavista veroeduista. Ilmaiset parkkipaikat, bussikaistojen käyttöoikeus ja esimerkiksi vapautus tietullimaksuista ovat vain rusinoita pullan päällä.

Isopäästöisiä autoja verotetaan puolestaan sitäkin ankarammin, eli vuonojen maassa annetaan melkoisesti keppiä ja porkkanaa eri suuntiin. Sähköautojen tukemista vähennetään kylläkin asteittain, kun niiden markkinat alkavat kehittyä omalla painollaan. Tukien pienentämisestä huolimatta Norjan parlamentti uskoo, että sähköautojen markkinaosuus on mahdollista nostaa täyteen 100 prosenttiin alle kymmenessä vuodessa.

Viime vuoden lopussa maan teillä liikkui noin 100 000 sähköautoa, ja luvun pitäisi nousta 250 000:een jo vuoteen 2020 mennessä. Silloin latauspisteitäkin kaavaillaan olevan 25 000 kappaletta, jolloin jokaista kymmentä autoa kohti olisi yksi laturi. Norjan suunnitelmat vaikuttavat kyllä edistyksellistä, mutta autoharrastajan korvaan uusien polttomoottoriautojen myyntikielto kuulostaa jo vähän turhan radikaalilta ratkaisulta. Jäämme odottelemaan, ottavatko vuonojen maan parlamentin suunnitelmat todellakin tuulta alleen.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat