MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Nopein farkku-Golf esiteltiin – uudessa R Variantissa on 320 heppaa ja haluttaessa jopa driftausmoodi sekä 270 km/h:n huiput

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin R-huippuversio on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa. Ärrän farmarimallia on saatu vielä odotella, mutta nyt sekin tuotiin julkisuuteen.

Auto on tehty tutulla kaavalla, eli tekniikka on identtistä hatchbackin kanssa. Nokalla murisee siis kaksilitrainen turbonelonen, joka tuottaa 320 hevosvoiman huipputehon ja 420 newtonmetrin maksimiväännön. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle Haldex-tyyppisen nelivedon kautta, ja vaihteistona palvelee seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko.

Suorituskyvyn osalta tulee hienonhienoista takapakkia hatchbackiin nähden 79 kilon lisäpainon vuoksi. Satasen nopeus saavutetaan nimittäin 4,9 sekunnissa 4,7 sekunnin sijasta, mutta huippuja riittää samat sähköisesti rajoitetut 250 km/h. Jos lisävarustelistalta valitsee R Performance Packagen, meno katkeaa vasta 270 km/h:n kohdalla. Sama paketti tuo mukanaan myös 19-tuumaiset vanteet ja kaksi spesiaalia ajomoodia, joista ensimmäinen on optimoitu Nürburgringin Nordschleifelle ja toinen driftaukseen.

Tällä perhefarkulla pystyy siis ajamaan suljetulla alueella myös kahva edellä kuivalla asfaltilla, mutta tehokkaiden takavetoisten kaltaiset donitsit kannattaa kuitenkin unohtaa. Käytännöllisyys on ennallaan perus-Variantiin nähden, eli tavaratilan vetoisuus on jo perusmuodossaan muhkeat 611 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee 1642 litraan, ja vetopainoksikin kerrotaan 1900 kiloa. VW on hienosäätänyt Ärrän jousitusta kasvaneen massan ja muuttuneen painonjakauman ehdoilla, joten ajettavuuden pitäisi olla hyvin lähellä hatchbackia.

Suosittelemme


Edeltäjäänsä verrattuna uusi Variant on 349 milliä pidempi, mikä tuntuu erityisesti takapenkkiläisten jalkatiloissa. Sisustan tyyli ja varustelu vastaavat uutta hatchback-korista Golf R:ää, eli tarjolla on sininen tunnelmavalaistus, hiilikuitujäljitelmää, kuppimaiset etupenkit, alareunastaan litistetty sporttiratti sekä R:n omat grafiikat ja toiminnot täysin digitaaliseen mittaristoon. Käytettävyydessä on valitettavasti otettu takapakkia edeltäjään verrattuna, koska jo liiankin monia toimintoja hallinnoidaan kosketusnäytön tai hankalakäyttöisten slidereiden avulla.

Uuden farkku-Ärrän myynnin pitäisi käynnistyä syksyn mittaan. Suomen taksoja ei ole vielä julkistettu, mutta hintalapussa pitäisi lukea karvan verran alle 60 000 euron summa ilman lisävarusteita.

LähdeCarscoops

Lue lisää