Nivuksesta tulee Taigo – VW:n pieni coupé-kattoinen crossover saapuu Eurooppaan vielä tämän vuoden aikana

Volkswagen esitteli jo jonkin aikaa sitten viistoperäisen version pienten katumaasturien luokkaan kuuluvasta T-Crossista. Coupé-henkisellä kattolinjalla varustettu crossover lanseerattiin aluksi Etelä-Amerikan markkinoille Nivus-nimen alla, mutta jo tuolloin oli selvää, että auto saapuisi myöhemmin myös vanhalle mantereelle.

Nyt VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat Euroopan mallista, joka saa myös uuden nimen. Ainakin Suomen Volkswagen-myyjät lienevät tästä mielissään, koska Nivus ei olisi välttämättä ollut kovin myyvä nimi näillä leveysasteilla. Vanhan mantereen versio on päätetty ristiä Taigoksi, ja auto on luvattu esitellä täällä vielä tulevan kesän aikana. Taigo valmistetaan Espanjan Pamplonan tehtaalla samoilla linjoilla kuin Polo ja T-Cross, joiden kanssa auto jakaa monia yhteisiä komponentteja.



Uutuuden myynti starttaa ilmeisesti syksyn mittaan. Valmistajan mainoslauseiden mukaan odotus on pian ohi heille, jotka ovat etsimässä korkeammalla ajoasennolla ja urheilullisella coupé-silhuetilla varustettua crossoveria. Tällaisia autoja löytyy toki jo useita muitakin, mutta suurin osa niistä sijoittuu selvästi Taigoa kalliimpiin segmentteihin. Uutuus lanseerataan markkinoille TSI-bensakoneiden voimin, ja vakiovarustelistalle kuuluvat ledivalojen ohella mm. täysin digitaalinen mittaristo sekä monet ajoavustimet.

Autossa on myös moderniksi kehuttu käyttöjärjestelmä, mutta ainakin muissa Volkkareissa se on ollut ennemminkin askel taaksepäin vanhempien mallien helppokäyttöisyyteen verrattuna. Euroopan versiosta ei ole vielä julkaistu minkäänlaisia sisäkuvia, mutta Etelä-Amerikan Nivuksessa digitaalimittaristo on 10,25-tuumainen, kun taas tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kymmenentuumainen. Kojelauta ja oviverhoilut ovat T-Crossin tapaan lähes suoraa lainaa Polosta.





Etelä-Amerikan Nivusta vauhdittaa litran kokoinen TSI-kolmipytty, joka löytänee tiensä myös Taigoon. Tehokkaampi vaihtoehto lienee 1,5-litrainen turbonelonen, joka tuottaa 150 hevosvoimaa. Pistokehybridejä ei tämän luokan autosta valitettavasti nähdä, ja sama koskee nelivetoakin. Taigon ominta ympäristöä on kuitenkin urbaani asfalttiviidakko röykkyisten maastotaipaleiden sijasta, joten pelkän etuvedon lasketaan riittävän useimmille ostajakandidaateille.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.