Nissan esitteli jo viime syksynä takavetoisen Z-urheiluauton seuraavasta sukupolvesta esimakua antaneen konseptin. Nyt japanilaismerkki toi julkisuuteen uuden Zetan tuotantoversion, joka on lähes identtinen vuoden takaisen tutkielman kanssa.
Konseptiauto sai todella positiivisen vastaanoton, joten muutoksia ei ole lähdetty tekemään turhan takia. Aerodynamiikkaa on kuitenkin hienosäädetty takaluukun kanteen lisätyn spoilerilipan myötä, ja etupuskurin ilmanottoaukon ritiläkin on muuttanut hieman muotoaan. Uuden Z:n linjat kunnioittavat vuonna 1969 esiteltyä ensimmäistä sukupolvea kulmikasta maskin aukkoa myöten, mutta designissa on myös sopivasti modernia otetta.
Pitkän keulan sekä lyhyen perän dominoimat mittasuhteet ovat puolestaan hyvin klassiset. Zetan ulkonäköä voi piristää kuudella tarjolla olevalla kaksiväriyhdistelmällä, mutta saatavilla on myös kolme yksiväristä vaihtoehtoa. Sisustastakin löytyy retrohenkeä kojelaudan päälle sovitettujen analogisten lisämittarien myötä, mutta itse mittaristona palvelee nykytyyliä edustava 12,3-tuumainen digitaalinäyttö. Sisätilojen teemaväriksi saa tummanpuhuvan grafiitin lisäksi punaisen sekä sinisen, ja tummaa sisustaakin on piristetty kontrastivärisillä tehosteilla.
Suosittelemme
Toisin kuin 370Z-edeltäjämallissa, uuden Zetan nokalla möyryää kahdella turbolla terästetty V6. Minkäänlaista sähköapua voimanlähteessä ei kuitenkaan ole, eli tässä suhteessa uutuuskin edustaa vielä perinteistä koulukuntaa. Myllystä irtoavat 400 hevosvoimaa ja 475 newtonia välitetään takapyörille kuusipykäläisen manuaalin ja hiilikuitukomposiittisen kardaaniakselin välityksellä, mutta haluttaessa autoon saa myös yhdeksänvaihteisen automaatin. Launch control -lähtöjärjestelmä löytyy jo manuaaliversiostakin, ja kierroksia tasataan rev-matching-toiminnon avulla.
Uusi Z on tehty saman pohjalevyn varaan kuin edeltäjänsä, mutta iskunvaimentimia ja jousitusgeometriaa on kehitetty sekä korin jäykkyyttä kohennettu ajettavuuden parantamiseksi. Automaattimallissa on myös erityinen sporttimoodi, joka vaikuttaa alustan sekä ohjauksen lisäksi myös kuutoskoneen ääniin. Sport-nimisen perusversion lisäksi tarjolla on myös Performance-malli, joka tuo mukanaan leveämpien 19-tuumaisten takapyörien lisäksi mm. mekaanisen tasauspyörästön lukon.
Z-sarjan pitkän historian parhaaksi mainostettu uutuus tulee esimerkiksi USA:ssa myyntiin ensi keväänä, ja lähtöhinnaksi povaillaan noin 40 000 dollaria. Vanhalla mantereella uutta Zetaa ei valitettavasti kuitenkaan nähdä Euroopan tiukkojen päästömääräysten vuoksi.