Nissanin katumaasturi jätti Koenigseggin taakseen – 2000-heppainen Qashqai ylsi yli 382 km/h:n huippuihin

Katumaastureilla ei ole juuri juhlittu tapahtumissa, joissa auton huippunopeutta pääsee testaamaan vapaasti. Tällaiset koitokset ovat useimmiten olleet huippuunsa viritettyjen tuning-laitteiden ja tehdastekoisten hyperautojen reviiriä. Moni hieraisi kuitenkin silmiään Englannissa äskettäin järjestetyssä Vmax 200 -tapahtumassa. Kiihdytysbaanalle asettui nimittäin vanhakorinen Nissan Qashqai, joka tunnetaan kaikkea muuta kuin nopeana autona.

Tämä yksilö on kuitenkin eri maata. Brittiläisen Severn Valley Motorsportin virittämä SUV on enää ulkoisesti Qashqai, koska auton tekniikka on laitettu täysin uusiksi. Nissania vauhdittaa merkin GT-R-superautosta lainattu 3,8-litrainen tuplaturbo-V6, josta irtoaa vakiovireessään tätä nykyä 570 hevosvoimaa. Pannun virityspotentiaali on kuitenkin lähes legendaarista luokkaa, ja sitä on hyödynnetty tässäkin tapauksessa.

Severn Valley Motorsport on asentanut koneeseen mm. monia taottuja osia sekä uudet turbot, ja moottorinohjaussoftaakin on luonnollisesti peukaloitu. Lopputulos on uskomatonta luokkaa, koska GT-R:n myllystä irtoaa näiden toimenpiteiden seurauksena lähes järjettömät 2000 heppaa.

Steroidi-Qashqai haastoi brittien huippunopeustapahtumassa maailman nopeimman tuotantoauton valtikkaa kantavan Koenigsegg Agera RS:n. Ruotsalainen hyperauto ylsi tässä koitoksessa 356 lm/h:n huippunopeuteen, mikä on kaikkea muuta kuin huono suoritus. Tällä kertaa auto jäi kuitenkin kakkoseksi viritetylle Qashqaille.

SVM:n tuunaamalle katumaasturille mitattiin nimittäin toisella yrittämällä 382,7 km/h:n huiput, eli Koenigsegg jäi sitä selvästi hitaammaksi. Viritetty Qashqai nappasi samalla itselleen maailman nopeimman maasturin tai katumaasturin tittelin. Se kuului aiemmin myöskin 2000-hevosvoimaiselle Toyota Land Cruiserille, jolla on päästy ”vain” 370 km/h:n huippunopeuteen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...