Nissanin bestseller laitettiin uusiksi – Qashqain kolmas sukupolvi tarjoaa terävämpiä linjoja ja sähköistettyä tekniikkaa

Nissan Qashqai on kuulunut jo vuosikausia Suomen myydyimpien autojen joukkoon. Nyt crossover siirtyy kolmanteen sukupolveensa, joka viitoittaa tietä tulevaisuuteen niin muotoilun kuin tekniikankin osalta.

Muutoksen erottaa heti varsinkin auton keulasta. Nissanin V-Motion-linjaa edustava maski on kasvanut kokoa, kun taas etuvaloumpiot ovat litistyneet kapeiksi ledinauhoiksi. Niitä täydentävät bumerangimaiset päiväajovalot, joten Qashqaissakin on nyt ”kaksikerroksiset” etuvalot Juke-pikkuveljen tyyliin. Valojen kulmikkaat muodot saavat jatkoa kyljen terävissä pokkauksissa, ja etupuskurin ilmanottoaukotkin ovat kuin veitsellä leikatut.

Takaa uudistukset erottuvat vähemmän, vaikka yksikään osa ei ole identtinen edeltäjän kanssa. Uutta tyyliä saadaan myös haluttaessa kontrastivärisestä katosta ”leijuvine” D-pilareineen. Qashqain pituus on kasvanut sukupolvenvaihdoksessa 35 millillä, kun taas leveyttä on 32 ja korkeutta 25 milliä entistä enemmän. Akseliväli on puolestaan venähtänyt 20 millillä, ja entistä tukevampaan ulkonäköön vaikuttavat myös parhaimmillaan 20-tuumaiset pyörät.

Ulkoväriksi on tarjolla 11 eri vaihtoehtoa ja viisi kaksiväriyhdistelmää. Sisällä on puolestaan panostettu entistä korkealuokkaisempiin materiaaleihin ja liitettävyyteen. Mittaristona palvelee 12,3-tuumainen konfiguroitava ruutu, jota voi täydentää luokkansa suurimmaksi mainostetulla 10,8-tuumaisella heijastusnäytöllä. Tietoviihdejärjestelmää käytetään puolestaan yhdeksäntuumaiselta kosketusnäytöltä, joka tarjoaa mm. NissanConnectin palveluja, Android Auto -yhteensopivuuden ja langattoman Apple CarPlayn. Auton omaan WiFiin voi liittää seitsemän eri laitetta, ja USB-pistokkeet löytyvät niin edestä kuin takaakin.

Suosittelemme

Suuremmat ulkomitat tarkoittavat myös entistä väljempiä sisätiloja, ja tavaratilan volyymikin on kasvanut 50 litralla 20 milliä entistä matalammalla sijaitsevan tavaratilan pohjan ansiosta. Lisäksi takaovet aukeavat 90 asteen kulmaan, jolloin esimerkiksi turvaistuimen asennuksen pitäisi helpottua merkittävästi. Moottorivalikoiman osalta Qashqain uusi sukupolvi tarjoaa pelkästään sähköistettyjä voimanlähteitä, ja kirsikkana kakun päällä toimii itselataava e-Power-hybridi.

Lähtötason moottorina toimii 1,3-litrainen Dig-T-bensaturbo. Mietoon hybridijärjestelmään yhdistettyä neloskonetta saa 140- ja 158-hevosvoimaisena versiona. Isomman pariksi on tarjolla myös portaaton CVT-automaatti ja neliveto. Uusi e-Power käyttää puolestaan polttomoottoria pelkästään generaattorina, joten bensakonetta ei ole yhdistetty vetäviin pyöriin. Sähkömoottorista irtoaa 190 heppaa, kun taas 1,5-litraisen muuttuvapuristeisen bensamoottorin teholukemaksi kerrotaan 157 hevosvoimaa. Ajokokemuksen luvataan olevan hyvin sähköautomainen, ja yhdellä polkimella ajamisenkin pitäisi onnistua.

Ajoavustinpuolella tarjolla on puolestaan ProPILOT-niminen järjestelmä, jonka saa kuitenkin vain CVT-vaihteistolla varustettuihin malleihin. Se pystyy itsenäisiin kiihdytyksiin sekä jarrutuksiin, ja tutkien avulla systeemi osaa korjata myös ohjausliikkeitä, lukea liikennemerkkejä ja säätää auton nopeutta navigaattoritietojen perusteella. Uuden Qashqain myynnin pitäisi alkaa kesällä, joten Suomenkin hinnat julkaistaneen jo lähiaikoina.

LähdeCarscoops

Lue lisää