Nissan sovitti Leafin sähkömoottorin 1980-luvun Bluebirdiin – näin syntyi Newbird

Brittiläinen Car Magazine listasi aikanaan autot, joita jokaisen autofriikin täytyy päästä ajamaan elämänsä aikana. Listalle päätyi myös 1980-luvun Nissan Bluebird, koska tylsempää autoa ei ollut kuulemma koskaan tehty.

Tästä huolimatta Nissan on kaivanut kasari-Bluebirdin jälleen naftaliinista julkisuuden valokeilaan. Taustalla on merkin Euroopan toimintojen kannalta tärkeä virstanpylväs, eli 35 vuotta autotuotantoa Ison-Britannian Sunderlandin tehtaalla. Tätä juhlistaakseen Nissan teetti siellä alun perin kootusta Bluebirdistä täyssähköisen yksittäiskappaleen, joka on nimetty Newbirdiksi.

Sunderlandin tehtaan linjoilta putkahti tarkalleen 187 178 Bluebirdiä vuosina 1986-1990. Yksi niistä on nyt sähköautoksi muutettu Sinilintu, jonka tekniikasta juoruaa ulospäin ainoastaan puuttuva pakoputken pää. Lisäksi auto on saanut peräänsä Newbird-lätkän, kasarityyliä jäljittelevät ja hyvän maun rajoja koettelevat raidat sekä valaistun Nissanin merkin maskiin.

Vaikka ulkonäkö on lähes ennallaan, kulmikkaan ulkokuoren alla piilee aivan toisenlaista tekniikkaa kuin reilut 30 vuotta sitten. Luupään bensanelonen ja manuaalivaihteisto on korvattu täyssähköisellä voimalinjalla, joka on lainattu toisen sukupolven Nissan Leafista. Muutostyön teki sumujen saaren Durhamissa toimiva Kinghorn Electric Vehicles. Bluebird sai heidän huomassaan käytetystä Leafista napatun sähkömoottorin, invertterin ja 40 kWh:n akkupaketin, joka on jaettu moottoritilan ja peräkontin välille paremman painonjakauman nimissä. Samalla myös tavaratila on menetetty.

Suosittelemme

Bluebirdistä ei ole tullut mitään rakettia sähkömoottorillakaan, koska kiihdytys nollasta sataan vie melkein 15 sekuntia. Toimintasäteeksi kerrotaan puolestaan reilut 200 kilometriä, eli käytetyllä sähkövoimalinjalla varustettu kasariauto ei yllä uuden Leafin lukemiin. Akkupaketin tuoman lisäpainon vuoksi Newbirdin jousitusta on muokattu, ja ohjaustehostin, jarrut sekä lämmityslaite on tehty yhteensopiviksi sähkötekniikan kanssa. Akkujen varaustasoa voi puolestaan seurata alkuperäisestä bensamittarista.

Yksittäiskappale on tehty näyttelykäyttöön, eli sitä ei ole rekisteröity kadulle autossa edelleen kiinni olevista Ison-Britannian kilvistä huolimatta. Newbirdistä on kuitenkin saatu hyvä maskotti Sunderlandin tehtaalle, jossa on valmistettu yli 10,5 miljoonaa Nissania viimeisten 35 vuoden aikana. Tällä hetkellä tehtaalla työskentelee 6000 henkilöä, eli kasvua on tullut melkoisesti verrattuna vuoden 1986 430 työntekijään.

LähdeCarscoops

Lue lisää