Nissan julkaisi jo toissa vuonna Nissan Ambition 2030 -nimisen strategian, jonka piti tuoda mukanaan koko liuta uusia sähköautoja. Nyt niiden määrä on kasvanut vielä neljällä.
Japanilaismerkki kertoi päivitetystä strategiastaan, jonka mukaan vuoteen 2030 mennessä on tulossa peräti 27 sähköistettyä mallia. Niistä 19 on täyssähköautoja ja loput e-Power-nimisiä hybrideitä. Erityisesti Kiinan markkinoita varten kehitetty uusi sähköauto debytoi jo ensi vuonna, kun taas Euroopassa Nissan luottaa enemmän Renaultin ja Mitsubishin kanssa muodostetun allianssin tuottamiin yhteistyön hedelmiin.
Japanilaiset eivät tällä kertaa antaneet tarkempia tietoja uusista malleistaan, mutta osasta on jo päätynyt ennakkotietoja tai tiisereitä julkisuuteen. Uusien sähköautojen joukossa on esimerkiksi Nissan Leafin seuraava sukupolvi, joka muuttuu crossoveriksi. Toinen sähköuutuus on Micran täyssähköinen seuraaja, joka on läheistä sukua tulossa olevalle täyssähköiselle Renault 5:lle. Lisäksi Juken, Qashqain ja X-Trailin sähköisiä seuraajia odotetaan markkinoille vuosina 2025-2027.
Allianssi on myös vahvistanut, että Etelä-Amerikan markkinoita varten kehitteillä on kaupunkikäyttöön suunnattu Nissanin sähköauto ja sen sisarmalli Renaultin merkeillä. Nissanin mukaan päivitetyllä sähköistymisstrategialla vastataan asiakkaiden tarpeissa ja liiketoimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Osuutensa sähköautojen määrän kasvattamiseen saattaa myös olla Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssissa tapahtuneilla muutoksilla, joiden myötä Renaultin ja Nissanin asema on entistä tasa-arvoisempi.
Täyssähköautojen määrän lisääminen 15:stä 19:ään on yksi strategian tärkeimmistä päivityksistä, mutta myös sähköistetyille autoille kaavailtuja myyntiosuuksia on kasvatettu. Maailmanlaajuisesti niiden kontolle kaavaillaan yli 44 prosentin osuutta vuoteen 2026 mennessä, kun aiemmin tavoitteena oli 40 %.
Euroopan osalta kasvua on vielä paljon enemmän, koska nyt tavoitteena on peräti 98 prosenttia aiemman 75 prosentin sijasta. Pienimmillään sähköistettyjen autojen osuuden arvellaan olevan Kiinassa, eli 35 % vuoteen 2026 mennessä. Neljä vuotta myöhemmin 55 prosenttia Nissanin ja Infinitin maailmanlaajuisesta myynnistä pitäisi puolestaan tulla sähköistetyistä autoista.