Nissanilla oli ennen muinoin Euroopassakin varsin kattava valikoima perinteisiä henkilöautoja, mutta niiden viimeiseksi mohikaaniksi on käytännössä jäänyt pikkuautoluokan Micra. Japanilaismerkin lähes koko muu mallisto koostuu erilaisista katumaastureista tai crossovereista, joiden suosituin edustaja on ollut Suomenkin myyntitilastojen piikkipaikalla pitkään viihtynyt Qashqai. Sen alapuolella on tarjottu pienempää ja sporttisempaa Jukea, kun taas X-Trail on vastannut isompaa katumaasturia tarvitsevien asiakkaiden huutoon.
Alun perin varsin radikaali Juke on juuri siirtynyt toiseen sukupolveensa, jonka pitäisi vedota entistä laajempaan ostajakuntaan. Nissanin Euroopan pomo Gianluca de Ficchy kertoi nyt Autonews Europe -julkaisulle, että uusi Qashqai ja X-Trail seuraavat pian perässä. Tämän kaiken pitäisi tapahtua seuraavien 18 kuukauden aikana, eli Nissanin koko ydinmallisto vanhalla mantereella menee uusiksi 1,5 vuoden sisällä.
Ensimmäisenä vuorossa on täysin uusi X-Trail, joka esitellään Nissania lähellä olevan sisäpiirin lähteen mukaan jo ensi vuoden alkupuoliskon aikana. Sama lähde tietää kertoa, että kolmannen sukupolven Qashqai näkee päivänvalon syyskuussa 2020. Sukupolvenvaihdos tarkoittaa myös melkoista muutosta tekniikkaan, koska kaikki dieselit korvataan bensahybrideillä. Uuden Qashqain muodoista saatiin esimakua jo maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä paljastetun IMQ-nimisen konseptin myötä, eli Nissanin bestsellerin linjoista pitäisi tulla huomattavasti nykymallia terävämmät.
X-Trailin ja Qashqain lisäksi tulossa on täyssähköinen SUV, josta etiäisenä toimi puolestaan Ariya-niminen tutkielma. Ariyan etuakselilla käytetään kahta sähkömoottoria, kun taas takana luotetaan yhden moottorin voimaan. Ariyassa hyödynnetään myös Nissanin ProPILOT 2.0 -nimistä autonomisen ajamisen avustinta, jonka pitäisi mahdollistaa itsenäinen meno valitulla kaistalla rattiin koskematta.
Suosittelemme
Japsimerkin sähköinen katumaasturi debytoi Autonews Europen lähteen mukaan joko ensi vuoden lopussa tai vuoden 2021 alkupuolella. Toisesta lähteestä on puolestaan herunut tietoja, joiden perusteella auto asemoitaisiin SUV-markkinoiden premium-kategoriaan. Tämä tarkoittaisi noin 50 000 – 70 000 euron hintalappua, eli uutuus olisi myös hintansa puolesta melko suora kilpailija esimerkiksi hiljattain paljastetulle Ford Mustang Mach E:lle. Nissanin myynnin ei pitäisi ainakaan kaatua vanhentuneisiin malleihin, koska sillä on yksi Euroopan markkinoiden tuoreimmista valikoimista jo lähitulevaisuudessa.