Suomen myydyimpien autojen joukkoon kuuluva Nissan Qashqai siirtyy pian kolmanteen sukupolveensa. Crossoverin sisustasta on jo julkaistu ennakkotietoja, ja nyt Nissan valotti uutuuden tekniikkaa.
Ainakin Euroopan markkinoilla uutta Qashqaita saa pelkästään jonkinasteisina hybrideinä. Pistokehybridiä tarjontaan ei kuitenkaan kuulu, vaan malliston erikoisuutena palvelee toimintamatkan pidentäjällä varustettu e-Power-versio. Se on lajinsa ensimmäinen Nissanilla, ja toimintaperiaate on täysin erilainen kuin ladattavissa hybrideissä. Qashqaissa nähtävässä ratkaisussa polttomoottorilla ei ole nimittäin yhteyttä vetäville pyörille, vaan se lataa sähkömoottorin akkuja.
Nissanin mukaan tällä ratkaisulla saavutetaan sähköautomainen ajokokemus sekä erittäin pieni kulutus ja päästöt. Qashqain e-Power-voimalinja on kehitetty juuri tätä autoa varten. Toimintamatkan pidentäjänä käytetään 157-hevosvoimaista 1,5-litraista bensakonetta, jossa on muuttuva puristussuhde. Etupyöriin on puolestaan yhdistetty sähkömoottori, joka tuottaa auton viralliseksi tehoksi kerrottavat 190 heppaa.
Qashqai e-Poweria saa pelkästään kaksivetoisena, mutta auton mainostetaan silti kiihtyvän hybridikilpailijoitaan nopeammin. Lisäksi range extender -polttomoottorin kierrosluvun pitäisi pysyä miellyttävän matalalla tasolla, jolloin auto ei kärsi portaattomilla CVT-automaatilla varustettujen hybridien kuminauhamaisesta voimantuotosta ja moottorin huutamisesta. Nissan on tuonut Qashqain e-Power-versioon myös Leaf-sähköautosta tutun e-Pedalin, joka mahdollistaa yhdellä polkimella ajamisen lähes jarruun koskematta.
Suosittelemme
Asiaan liittyy kuitenkin myös yksi huono uutinen. Lupaavalta kuulostava tekniikkapaketti tulee nimittäin uuteen Qashqaihin vasta vuonna 2022, joten myynnin alkuvaiheessa täytyy tyytyä muihin voimanlähteisiin. Aloitusmallina toimii 1,3-litraisen DiG-T-bensaturbon päivitetty versio, joka on yhdistetty 12 voltin mietoon hybridijärjestelmään. Se tuo kuulemma mukanaan vain 12 kilon lisäpainon, ja tehoa tässä mallissa on 140 hevosvoiman verran.
Lisäksi samasta voimanlähteestä tulee tarjolle 158-heppainen versio. Sen pariksi saa myös nelivedon ja uutta sukupolvea edustavan CVT-automaatin, joka tottelee Xtronic-nimeä. 140-hevosvoimaisen perusmallin ostajien täytyy puolestaan tyytyä etuvetoon ja kuusivaihteiseen manuaaliin. Uuden Qashqain tiiserikampanja alkaa olla jo niin pitkällä teknisine tietoineen ja virallisine naamiokuvineen, että odottelemme crossoverin virallista esittelyä jo pikapuoliin.