Nissan Micra on kuulunut jo 40 vuoden ajan japanilaismerkin valikoimaan. Aikoinaan hyvinkin suositun pikkuauton myyntilukemat ovat olleet viime aikoina kovin alavireiset, joten nyky-Micran seuraaja lähtee aivan uusille urille.
Nissan kertoi nyt, että Micran paikan Euroopan mallistossa ottaa täyssähköinen hatchback, jonka kehitystyöstä ja valmistuksesta vastaa allianssikumppani Renault. Uutuuden pohjana toimii Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin sähköautoja varten suunnittelema CMF B-EV -niminen perusrakenne. Vaikka tekniikka on pääosin ranskalaisten käsialaa, muotoilusta vastaa Nissanin oma väki.
Nyt julkaistujen ensimmäisten tiiserikuvien perusteella Micran sähköseuraaja saa niin eteen kuin taaksekin ovaalinmuotoiset ledivalorinkulat. Etuvalorinkuloiden keskeltä löytyvät vielä toiset ledit, ja puskuriakin on höystetty pystysuuntaisilla ledivaloilla. Jopa Nissanin keulamerkki on valaistu, joten sähköauton pitäisi olla helposti tunnistettava myös pimeässä.
Suosittelemme
Sivusta erottuvat puolestaan melko lyhyt konepelti, perinteiset sivupeilit, ilmeisesti korin pintaan upotetut ovenkahvat sekä aerodynamiikan ehdoilla muotoillut vanteet. Auton kylkiprofiili vaikuttaa sähkötekniikasta huolimatta melko tavanomaiselta, ja siinä on tarkemmin ajateltuna jotakin kovin tuttua. Ainakin kattolinja näyttää lähes identtiseltä Renaultin vielä tutkielmana esittelemän uuden sähkö-Viitosen kanssa, mikä ei ole mikään ihme. Autot tehdään nimittäin saman perusrakenteen varaan.
Uutuus toimii Micran tavoin Nissanin aloitusmallina Euroopan markkinoilla, joten luvassa pitäisi olla sähköautoksi edullinen hinta. Tuotannosta vastaa Renaultin ElectriCity-keskus Pohjois-Ranskassa, jossa ainakin uuden sähkö-5:n valmistuksen pitäisi käynnistyä vielä tämän vuoden aikana. Micran seuraajan lanseerausaikaa ei ole vielä kerrottu, mutta senkin luvataan saapuvan jo pian Nissanin neljänneksi täyssähkömalliksi Leafin, Ariyan ja Townstar-pakettiauton rinnalle.