Nissan painaa kaasua sähköautostrategiansa suhteen. Vuoteen 2030 mennessä tavoitteena on lanseerata 23 uutta sähköistettyä mallia, joiden joukossa on myös 15 sähköautoa.
Japanilaismerkki kertoi viimeisimmistä suunnitelmistaan Ambition 2030 -nimisen pitkän aikavälin vision julkistamisen yhteydessä. Tavoitteisiin kuuluu myös se, että Nissanista tulee hiilineutraali tuotteidensa koko elinkaaren osalta vuoteen 2050 mennessä. Seuraavien viiden vuoden aikana japanilaiset investoivat kaksi triljoonaa jeniä mallistonsa sähköistämisen vauhdittamiseen ja teknisten innovaatioiden määrän lisäämiseen.
Lähimpien viiden vuoden aikana tarkoituksena on esitellä 20 sähköautoa ja e-POWER-nimisellä sähköistetyllä voimanlähteellä varustettua mallia. Vuoteen 2026 mennessä Nissan odottaa, että 75 prosenttia merkin myynnistä Euroopan markkinoilla muodostuu sähköistetyistä autoista. Japanissa vastaavaksi tavoitteeksi on asetettu 55 prosenttia ja Kiinassakin yli 40 prosenttia. USA:ssa tarkoituksena on puolestaan päästä sähköautojen 40 prosentin osuuteen vuoteen 2030 mennessä.
Suosittelemme
Visionsa saavuttamiseksi Nissan kohentaa akkujen nykyistä litiumioniteknologiaa ja ottaa käyttöön uuden kobolttivapaan tekniikan, jonka pitäisi laskea akkujen kustannuksia 65 prosentilla vuoteen 2028 mennessä. Lisäksi Nissan aikoo lanseerata ns. solid state -akuilla varustetun sähköauton vuoteen 2028 mennessä. Tätä varten rakennettavan pilottitehtaan pitäisi olla pystyssä Japanin Jokohamassa jo kolmen vuoden päästä. Nissanin tavoitteena on laskea solid state -akkujen kustannukset 75 dollariin kilowattituntia kohti vuoteen 2028 mennessä. Kauempana tulevaisuudessa siintää 65 dollarin tavoite, jolloin kustannukset olisivat samaa luokkaa bensa-auton kanssa.
Nissan aikoo myös lisätä maailmanlaajuista akkutuotantokapasiteettiaan 52 GWh:n tasolle vuoteen 2026 mennessä ja 130 GWh:n luokkaan vuoteen 2030 mennessä. Ylevien tavoitteiden konkretisoimiseksi japanilaismerkki lanseerasi myös neljä sähkötoimista konseptiautoa Ambition 2030 -ohjelmansa julkaisun yhteydessä. Tutkielmien nimet ovat Nissan Chill-Out, Max-Out, Surf-Out ja Hang-Out. Ensiksi mainittu on Nissanin CMF-EV-pohjalevyn varaan tehty sulavalinjainen crossover, kun taas Max-Out on erikoisella istuinjärjestelyllä varustettu kaksipaikkainen avoauto.
Surf-Out on puolestaan täyssähköinen pick up ja Hang-Out pyörien päälle nostettu olohuone, jossa on tasainen lattia ja teatterimaiset istuimet. Jäämme odottelemaan, nähdäänkö konseptien muotoilupiirteitä myös Nissanin tulevaisuuden tuotantosähköautoissa.