Nykyinen BMW 8-sarja ja sen pohjalta kehitetty M8 ovat olleet myynnissä jo muutaman vuoden. Baijerilaisten hovivirittäjä Alpinan tulkintaa Kasista on jouduttu odottamaan näihin päiviin asti, mutta nyt sekin tuotiin vihdoin julkisuuteen.
Alpina tarjoaa ainakin toistaiseksi vain neliovista B8 Gran Coupéa, mutta kaksiovinen coupé ja avoversio voivat hyvin seurata vielä perässä. Kuten tapana on, B8 on paljon hillitymmän oloinen kuin BMW:n oma M8 vastaavasta suorituskyvystä huolimatta. Auton erottaa ”tavallisesta” 8-sarjasta vain Alpinan omaa designia edustavasta etuhelmasta, neljää putkenpäätä reunustavasta diffuusorista sekä lähes huomaamattomasta spoilerilipasta takaluukun kannen kulmassa. Vanteet ovat sentään 21-tuuumaiset, mutta niidenkin design on hyvin perinteinen.
Classic-nimisten kiekkojen takana piilevät vahvistetut jarrut. Levyillä on mittaa lähes 400 milliä, ja Alpinan logoilla varustetut Brembon jarrusatulat ovat edessä nelimäntäiset. Tyylikkään sporttista vaikutelmaa voi alleviivata vaikkapa Alpinan omalla metallivihreällä sävyllä, ja sisätiloista löytyy erityisen pehmeää nahkaa, klassisen tyylin mukaisia jalopuukoristeita sekä kristallilasista työstetty tietoviihdejärjestelmän valintakiekko. Alpina määrittelee vain perusainekset, mutta yksilöllinen räätälöinti jätetään asiakkaan iloksi.
Sisustakin kertoo, että painopiste on mukavuudessa hampaita täristävän kovuuden sijasta. Suorituskyvystä ei silti tingitä, koska B8:n nokalla murisee peräti 621 hevosvoiman huipputehon ja 800 newtonmetrin maksimiväännön tuottava 4,4-litrainen tuplaturbokasi. Radalla jäykempi M8 saattaa mennä menojaan, mutta arkiliikenteessä Alpinalla ei todellakaan tarvitse jäädä jalkoihin. Satasen nopeus on nelivedon ansiosta taulussa vain 3,4 sekunnissa, ja meno päättyy vasta 324 km/h:n vauhdissa. Ainakin viimeksi mainitun osalta M8 jää ihmettelemään B8:n takavaloja, ja veekasin soundienkin pitäisi olla kohdallaan läpillä varustetun sporttiputkiston ansiosta.
Suosittelemme
Alpina on optimoinut myös 8-sarjan pyöränripustusta, ja ajomoodit ulottuvat erityisen mukavuuspainotteisesta Comfort +:sta Sport + -asetukseen. Kahdeksanpykäläisen automaatin toimintaa on terävöitetty uudella momentinmuuntimella, ja lämmönkestävyydenkin pitäisi olla lähtökohtaa parempi vaihteiston uuden öljypohjan ansiosta. Laatikkoa voi vaihtaa myös käsin rattiin integroiduista napeista, ja haluttaessa autoon saa myös kunnon vaihtoläpyskät.
Esimerkiksi Saksassa B8:n tilauskirjat on jo avattu, ja ensimmäiset yksilöt luovutetaan asiakkaille heinäkuussa. Sikäläinen lähtöhinta on reilut 161 000 euroa, eli Alpinan luomus on noin 6000 euroa edullisempi kuin 625-heppainen M8 Competition Gran Coupé.