Citroën esitteli viime vuonna minikokoisen Amin, joka kuuluu kevyiden nelipyörien luokkaan. Nyt “autoa” voi yksilöidä vähintään persoonallisten tarrojen avulla.
Ranskalaismerkin design-tiimi on kehittänyt täyssähköiseen kevyeen nelipyörään kuusi eri tarrasarjaa, joiden markkinointihenkiset nimet ovat Jungle, Tutti Frutti, British Blobetrotter, Camo, Tribe ja Trendy. Omistajan maun ja budjetin mukaan tarroja voi liimata Amin oviin ja puskureihin tai muuallekin koriin. Halvimmalla pääsee, kun tyytyy vain ovien alareunojen tarroihin. Ne maksavat 29 euroa, kun taas koko oven kattava neljän tarran sarja molemmille puolille kustantaa 69 euroa. Jos mukaan laitetaan vielä puskuritarratkin, hinnaksi kerrotaan 89 euroa.
Jos mieli halajaa vielä jotakin yksilöllisempää, Citroënilla on vastaus tähänkin. Ranskalaismerkin yhteistyökumppanina toimivan Faab Fabricauton avulla Amiin saa nimittäin räätälintyönä tehtyjä tarroja, joihin voi laittaa esimerkiksi yrityksen logon, tekstin tai minkä tahansa kuvan omaa naamataulua myöten. Korin osittain peittävistä tarroista peritään 259-359 euroa, ja koko korin kattavan teippauksen hinnat alkavat 619 eurosta. Jos esimerkiksi yrityksen käytössä on useampi Ami, tästä summasta saa vielä alennusta.
Tarrojen tyylikkyydestä ei tosin ole takeita. Esimerkiksi jutun aloituskuvassa esiintyvä liekitetty Ami on kuin Need for Speed Undergroundista karannut, mutta miniauton muu habitus ei välttämättä anna kovin tulista mielikuvaa. Emme myöskään välttämättä haluaisi näyttäytyä pinkin sävyisillä kissakuvilla höystetyn Amin ratissa, mutta makuja on monenlaisia.
Suosittelemme
Vaikka Ami on oikeisiin autoihin verrattuna todella karu ja hidas, kysyntä Euroopan markkinoilla on yllättänyt Citroënin positiivisesti. Seuraavaksi ylikansalliseen Stellantis-konserniin kuuluva ranskalaismerkki suunnittelee Amin myyntiä myös Atlantin toisella puolella. Tarrojen lisäksi “autoa” voi muutenkin räätälöidä kattavasti, ja tarjolla olevista seitsemästä varustetasosta kuutta pystyy yksilöimään asiakkaan toiveiden perusteella. Citroënin mukaan yli 80 prosenttia asiakkaista käyttää tätä mahdollisuutta hyödykseen, ja melko neutraali harmaa ulkovärikin on suunniteltu toimimaan taustana yksilöllisemmille designeille.