Nappulat tekevät paluun Volkkareihin – myös kovamuovin määrää karsitaan

Volkswagen on saanut kovasti kritiikkiä viime aikojen malliensa käytettävyydestä, joka perustuu vahvasti pelkkään kosketusnäyttöön. Vanhojen hyvien aikojen nappuloita haikaileville on nyt tiedossa hyviä uutisia.

Uudesta suunnasta saatiin vihjeitä jo alkuvuodesta, kun saksalaismerkki toi julkisuuteen sähköautovalikoimansa tulevaa kompaktimallia enteilevän ID.2all-konseptiauton. Varsin tuotantovalmiin oloisen tutkielman pohjalta tehdään todennäköisesti Polon saappaisiin astuva sähköauto, jonka muotoilu on huomattavasti perinteisemmän oloista kuin VW:n tähänastisissa ID-malleissa. Tämä koskee myös sisustaa.

Kuva: Volkswagen

ID.2allin kojelautaan oli nimittäin tuotu ison kosketusnäytön lisäksi muutamia nappuloita, ja käytettävyyttä helpottaa myös keskikonsolin BMW-tyylinen valintapylpyrä. Nyt Volkswagenin sisustamuotoilija Darius Watola kertoi brittiläiselle Autocarille, että konseptiauton sisätiloja suunniteltaessa otettiin huomioon kosketusnäyttökeskeisestä käytettävyydestä vähemmän innostuneiden asiakkaiden antama palaute, joten saksalaiset osaavat ainakin oppia virheistään.

Nappuloita on jälleen odotettavissa myös tuotantoautoihin, ja samassa yhteydessä VW hankkiutuu eroon virhepainalluksille alttiista ratin hipaisukytkimistä. Watolan lisäksi merkin toimitusjohtaja Thomas Schäfer ja uusi päämuotoilija Andreas Mindt ovat lausuneet julkisuuteen vastaavia kommentteja, joten Volkswageneiden käytettävyyden kohentuminen on enää ajan kysymys.

Kuva: Volkswagen

ID-sarjan sähköautot ovat keränneet kritiikkiä myös halvan oloisista kovamuovisista sisustoistaan, mutta tähänkin on luvassa parannusta. Darius Watola kertoi, että kovamuovi saa nahan, kromin ja liiman ohella tehdä tilaa entistä laajemmille kangaspinnoille sekä alcantaralle. Jos ID.2allin tuotantoversioon tulee konseptin kaltaiset sisustamateriaalit, auto jättää laatuvaikutelmansa osalta isoveljensä varjoonsa. Tästä huolimatta kompaktin sähköauton hinnan on luvattu alittavan 25 000 euron rajapyykin. Samalta pohjalta ovat tulossa myös katumaasturi sekä Skodan ja Cupran omat versiot.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää