Nappulat tekevät paluun Volkkareihin – myös kovamuovin määrää karsitaan

Volkswagen on saanut kovasti kritiikkiä viime aikojen malliensa käytettävyydestä, joka perustuu vahvasti pelkkään kosketusnäyttöön. Vanhojen hyvien aikojen nappuloita haikaileville on nyt tiedossa hyviä uutisia.

Uudesta suunnasta saatiin vihjeitä jo alkuvuodesta, kun saksalaismerkki toi julkisuuteen sähköautovalikoimansa tulevaa kompaktimallia enteilevän ID.2all-konseptiauton. Varsin tuotantovalmiin oloisen tutkielman pohjalta tehdään todennäköisesti Polon saappaisiin astuva sähköauto, jonka muotoilu on huomattavasti perinteisemmän oloista kuin VW:n tähänastisissa ID-malleissa. Tämä koskee myös sisustaa.

Kuva: Volkswagen

ID.2allin kojelautaan oli nimittäin tuotu ison kosketusnäytön lisäksi muutamia nappuloita, ja käytettävyyttä helpottaa myös keskikonsolin BMW-tyylinen valintapylpyrä. Nyt Volkswagenin sisustamuotoilija Darius Watola kertoi brittiläiselle Autocarille, että konseptiauton sisätiloja suunniteltaessa otettiin huomioon kosketusnäyttökeskeisestä käytettävyydestä vähemmän innostuneiden asiakkaiden antama palaute, joten saksalaiset osaavat ainakin oppia virheistään.

Nappuloita on jälleen odotettavissa myös tuotantoautoihin, ja samassa yhteydessä VW hankkiutuu eroon virhepainalluksille alttiista ratin hipaisukytkimistä. Watolan lisäksi merkin toimitusjohtaja Thomas Schäfer ja uusi päämuotoilija Andreas Mindt ovat lausuneet julkisuuteen vastaavia kommentteja, joten Volkswageneiden käytettävyyden kohentuminen on enää ajan kysymys.

Kuva: Volkswagen

ID-sarjan sähköautot ovat keränneet kritiikkiä myös halvan oloisista kovamuovisista sisustoistaan, mutta tähänkin on luvassa parannusta. Darius Watola kertoi, että kovamuovi saa nahan, kromin ja liiman ohella tehdä tilaa entistä laajemmille kangaspinnoille sekä alcantaralle. Jos ID.2allin tuotantoversioon tulee konseptin kaltaiset sisustamateriaalit, auto jättää laatuvaikutelmansa osalta isoveljensä varjoonsa. Tästä huolimatta kompaktin sähköauton hinnan on luvattu alittavan 25 000 euron rajapyykin. Samalta pohjalta ovat tulossa myös katumaasturi sekä Skodan ja Cupran omat versiot.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat