Nämä neljä sähköautoa onnistuivat ylittämään ilmoitetun toimintamatkan käytännön testissä

Autobest-tuomaristo järjesti #realrangeEV –testin, jossa kymmenen uuden sähköauton akut ajettiin normaaliliikenteessä tyhjiksi ja katsottiin kuinka pitkälle nykypäivän sähköautoilla todellisuudessa pääsee.

Testissä vain neljä sähköautomallia onnistui ylittämään odotukset, eli ilmoitetun WLTP-toimintamatkan. Parhaiten testissä pärjäsivät Kia Soul, Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq EV ja BMW i3. Yllättävintä testissä oli, että uuden WLTP-mittauksen mukaiset toimintamatkat näyttivät pääsääntöisesti osuvan kohdalleen, eli toisin kuin aiemman NEDC-mittauksen mukaan. Negatiivinen yllätys oli Nissan Leaf, jonka kulutus osoittautui arveltua reilusti suuremmaksi.

AutomalliKahden testin keskiarvoNEDC1*WLTP2*AUTOBEST EV 1

Real Range/WLTP

KulutusAUTOBEST EV 2

Real Range/kwh

BMW             i3 

231,745 km

 

300 km

 

Suosittelemme

225 KM

 

103%

 

14,8 kw/h

 

6.98

Hyundai Ioniq EV 

211,900 km

 

280 km

 

204 KM

 

103,8%

 

12,2 kw/h

 

6.95

Jaguar          I-Pace 

313,560 km

 

ND

 

480 KM

 

65,3%

 

27,5 kw/h

 

3.48

Kia             Soul 

218,425 km

 

250 km

 

185 KM*

 

118%

 

13,6 kw/h

 

6.62

Nissan Leaf 

227,990 km

 

378 km

 

285 KM

 

80%

 

16,3 kw/h

 

5.70

Opel Ampera-e 

377,200 km

 

520 km

 

380 KM

 

99,3%

 

16,1 kw/h

 

6.29

Renault

Zoe 40

 

284,270 km

 

400 km

 

300 KM

 

94,7%

 

14,6 kw/h

 

6.93

Tesla Model S 

422,650 km

 

632 km

 

461 KM*

 

91,6%

 

20,6 kw/h

 

4.23

Tesla Model X 

400,070 km

 

565 km

 

430 KM*

 

93%

 

23,4 kw/h

 

4.00

VW             e-Golf 

231,760 km

 

300 km

 

219 KM

 

105,8%

 

12,4 kw/h

 

6.47

Taulukon Real Range/WLTP -sarake kuvaa todellisen toimintamatkan ja ilmoitetun WLTP-toimintamatkan suhdetta. 100% = testattu kulutus vastaa ilmoitettua, ja suurempi luku on parempi.

Aihepiirin uusimmat

Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Maailman suurin autonvalmistaja kamppailee yhä vaikeuksien kanssa

”Emme ole enää kilpailukykyisiä”, on Volkswagenin toimitusjohtajan viesti, kun yhtiö vähentää henkilöstöä osana 10 miljardin euron säästökuuria.

Tyyliniekan uusimmat