Näihin klassikkoautoihin kannattaa sijoittaa – tässä ovat vuoden 2017 parhaat tärpit

Vanhat harvinaiset klassikkoautot ovat olleet jo vuosikymmeniä melkoisen hyviä sijoituskohteita, mutta viime aikoina yllättävän tuoreetkin mallit ovat päässeet nauttimaan arvonnoususta. Klassikkoautojen vakuutuksiin ja hinta-arvioihin erikoistunut amerikkalainen Hagerty julkaisi nyt alkavalle vuodelle listan 10 autosta, joiden arvostus ja hinnat ovat kovimmassa nousussa.

Listan ykkösenä komeilee 2000-luvun alkupuolella valmistettu E46-korinen BMW M3, jonka pellin alla kiljuu lähes 8000 kierrokseen yltävä, S54-koodilla tunnettu suora kuutonen. Ämmä-Bemarit ovat viime vuosina muuttuneet turboahdetuiksi sekä entistä isommiksi ja painavammiksi, mikä nostaa viimeisten vanhan koulukunnan mallien haluttavuutta. E46 M3:n CSL-erikoismalli on jo nyt huimissa hinnoissa, ja tavallistenkin M3:sten arvostus on kovassa kasvussa.

Kakkossijalle on rankattu puolestaan vuosina 1997-2004 valmistettu Chevrolet Corvette, joka tunnetaan C5-korimallina. Se on urheiluautona huomattavasti edeltäjäänsä parempi, ja tämän sukupolven Vette ei tekniikkansa osalta häpeä edes moninkertaisesti kalliimpia eurooppalaisia kilpakumppaneita. Auto onkin ollut suorastaan alihintainen ominaisuuksiinsa nähden, mutta asia on nyt korjaantumassa.

Kolmos- ja nelostiloilla on kaksi muskeli-Dodgea, eli vuosien 1968-1970 Charger ja 1971-1972-mallinen Challenger. Chargerin haluttavuutta selittää mm. auton esiintyminen elokuvahistorian ehkä kuuluisimmassa takaa-ajossa, eli San Franciscon kaduilla kuvatussa Bullitissa. 1971- ja 1972-mallivuosien Challengerit ovat puolestaan jääneet ensimmäisen, eli muskeliaikakauden huippua edustavan vuoden 1970 Haastajan jalkoihin, mutta nyt niidenkin hinnat ovat nousussa.

Suosittelemme

Viitostilalta löytyy vuosien 2003-2006 Dodge Viper, jossa on lähes hirviömäinen 8,3-litrainen V10. Viperin tuotanto on muutenkin juuri päättymässä, mikä lisää Dodgen superauton haluttavuutta. Kuutossijalla on puolestaan Ferrarin Enzo-hyperauto 2000-luvun alkupuolelta. Se on ollut aina harvinainen ja huippukallis, mutta super-Ferrarin arvostus on näköjään vain kasvamaan päin.

Listan seitsemäs auto on vuosien 1966-1977 Ford Bronco, joka oli aikoinaan hyvin suosittu maasturi Jenkeissä. Bronco on lähivuosina tekemissä uutta tulemista Fordin mallistoon, ja tämä tuntuu nostavan jo nyt vanhojen mallien hintoja. Kahdeksannella sijalla komeilee puolestaan vuoden 1970 Plymouth Superbird, joka tunnetaan aerodynaamisesta keulapalastaan ja huiman kokoisesta takasiivestään. Superbird toimi Nascar-kilpurin luokittelumallina, ja sitä on valmistettu vain pieniä määriä.

Listan toiseksi viimeinen menopeli on vuosien 2007-2011 Porsche 911 GT3 RS, jossa on vielä manuaalivaihteisto. Nykyistä GT3 RS:ää saa pelkästään kaksoiskytkinlaatikolla, mikä on saanut puristit haikailemaan edellisen sukupolven malleja.

Hagertyn listan viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä komeilee vuosina 1993-1998 valmistettu Toyota Supra MK IV Turbo. Se on yksi kaikkien aikojen ikonisimpia japsisportteja, ja myös Supra on tekemässä paluuta Toyotan mallivalikoimaan. Uusi Supra kehitetään muuten yhteistyössä BMW:n kanssa, eli se ei ole aivan puhdasverinen japanilainen. Hagertyn listan autojen hintahaarukka ulottuu 15 000 dollarista 2 300 000 taalaan, joten tarjolla on lähes jokaiselle jotakin.

LähdeCarscoops

Lue lisää