N niin kuin Nürburgring – Hyundailta on tulossa omia sporttimalleja

Hyundai ilmoitti jo jokin aikaa sitten kehittävänsä oman sporttisen alabrändinsä, joka tunnetaan N-kirjaimella. N ei ehkä kuulosta erityisen urheilulliselta, mutta kirjaimen valintaan on syynsä. Sillä viitataan nimittäin legendaariseen Nürburgringin rataan, jonka lähistöllä Hyundain tutkimus- ja kehityskeskus sijaitsee.

Korealaismerkin kunnianhimoisena tavoitteena on nostaa N-osasto samaan sarjaan, jossa ostajien huomiosta kilpailevat mm. Bemarin M-autot, Mercedes-AMG:t ja Audin RS-mallit. Hyundain varapresidentti Woong-Chul Yang vahvisti nyt englantilaiselle Auto Express -lehdelle, että merkki on kehittämässä kolmea N-tehomallia.

Seuraavan sukupolven i30:sta tulee Yangin mukaan etuvetoinen N-malli, jossa on alle 300 heppaa. Se kuulostaa lähinnä VW Golf GTI:n kilpailijalta, kun alkuperäisenä tavoitteena oli haastaa BMW M ja kumppanit. Huhut kertoivat ensin, että i30:n pohjalta olisi tehty yli 300-hevosvoimainen nelivetoinen turbotykki, joten etuvetoversio on kieltämättä lievä pettymys.

Hyundain N-mallit eivät kuitenkaan jää tähän. Hyundai erotti vähän aikaa sitten Genesis-merkin omaksi luksusbrändikseen Toyotan Lexuksen tavoin, ja nyt myös pienestä Genesiksestä ollaan tekemässä sporttista N-versiota. Siinä on kuulemma neliveto, joten tehoakin voidaan ottaa vähän enemmän pidon suuremmin kärsimättä. Lisäksi Yang vahvisti, että putkessa on kolmas N-auto, mutta siitä ei suostuttu antamaan vielä mitään virallisia tietoja.

Amerikkalainen Car & Driver kertoi, että jompikumpi näistä autoista tehdään tulevan Genesis G70 coupén pohjalle. Jo G70:n vakiomallin pitäisi olla sporttinen auto ajaa, joten luvassa voi olla todellista herkkua tehotykkien ystäville. Tavoitteena on nimittäin haastaa BMW M4 kunnolla, joten Genesiksen N-mallissa kehutaan olevan hieno käsiteltävyys ja reilusti tehoa. Bemarissa on kolmelitrainen ja yli 430-heppainen tuplaturbotettu suora kuutonen, kun taas Genesikseen huhutaan tulevan 3,3-litrainen V6 myöskin kahdella turbolla. Teholukeman pitäisi olla samaa luokkaa kuin M4:ssa. Tämä ei ole muuten ainoa yhtäläisyys Hyundain N-brändin ja BMW:n M-osaston välillä, koska N:n pomona toimiva Albert Biermann on BMW M:n entinen johtaja.

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat