Porschen GT-sarjan autot tunnetaan sen luokan ratapeleinä, että monella kilpa-autollakin on vaikeuksia pysyä niiden perässä. Takamoottorisesta 911:stä on nähty vuosien mittaan sekä GT2- että GT3-versioita, mutta keskimoottorisesta Caymanista tällaista ratatykkiä ei uskallettu tehdä pitkään aikaan. Saksalaisten pelkona oli, että painonjakaumaltaan parempi “pikku-Porsche” astuisi silloin jo liian pahasti isoveljensä varpaille.
Cayman-fanien rukouksiin vastattiin kuitenkin pari vuotta sitten, kun Porsche esitteli Cayman GT4:n, joka on tehty pitkälti samalla kaavalla kuin 911 GT3. Menosta vastaa siis korkealle kiertävä vaparibokseri, ja alusta on säädetty rata-ajoa silmälläpitäen. Cayman GT4:n haluttavuutta on vielä lisännyt siinä vakiona oleva manuaalilaatikko, jota ei saa lainkaan nykyiseen 911 GT3:een.
Nyt Australian Brisbanessa toimiva Porsche-jälleenmyyjä paljasti Instagram-tilillään, että tulossa on vielä kuumempi Cayman GT4 RS. Sen kone on kuulemma nelilitrainen “tavallisen” GT4:n 3,8-litraisen myllyn sijaan, joten potkuakin pitäisi olla enemmän kuin GT4:stä löytyvät 385 heppaa. Teholukema alkaa todennäköisesti nelosella, jolloin GT4 RS ei olisi vielä liian paha uhka 911 GT3:lle ja GT3 RS:lle.
Brisbanen Porsche-kauppa veti postauksensa nopeasti pois Instagramista, mutta kuva jatkaa toki elämäänsä netissä. Australian Porsche-maahantuoja kiirehti pikaisesti toteamaan merkin virallisen kannan, jonka mukaan GT4 RS:ää ei ole suunnitteilla. Autosta on kuitenkin liikkunut jo aiemmin vahvoja huhuja, joten Brisbanen jälleenmyyjä taisi vain lipsauttaa julkisuuteen sisäpiiritiedon vähän turhan aikaisessa vaiheessa.
Suosittelemme
GT4 RS saatetaan siis nähdä jo loppuvuodesta, mutta auton kuorien alla kiljuva nelilitrainen vaparibokseri esitellään jo aiemmin 911 GT3:n facelift-mallissa. Se paljastetaan muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä, ja lisäksi Porschen GT-divisioonalla on kehitteillä vielä 911 GT3 RS:n kasvojenkohotuksen kokenut versio sekä todellinen supertykki, eli lähes 700-heppainen 911 GT2.