Myös Mercedes-Maybach sähköistyy – EQS-konsepti enteilee akkukäyttöistä luksuskatumaasturia

Mercedes-Maybachin mallien nokalla on totuttu näkemään superluksusstatukseen sopiva V12 tai vähintään kahdeksanmukinen bensamoottori. Ajat ovat kuitenkin muuttumassa myös Stuttgartin luksusbrändin kohdalla.

Tulevasta antaa esimakua Münchenin autonäyttelyssä esitelty EQS-konsepti, jonka tuotantoversiota voidaan odotella markkinoille parin vuoden kuluttua. Suuria muutoksia ei ole enää luvassa, koska tutkielmaa kuvaillaan jo lähes tuotantovalmiiksi. Zircon Red -punaisella ja Obsidian Black Metallic -mustalla maalattu konseptiauto toistaa viime aikojen Maybacheissa hyödynnettyä kaksiväriteemaa, ja auton tunnistaa Stuttgartin superluksusbrändin edustajaksi myös pystyrivoitetusta maskista.

Tarkemmin katsomalla huomaa, että se on umpinainen paneeli Mersun muiden sähköautojen tapaan. Litteät ledivalot liittyvät muotoilullisesti samaan kokonaisuuteen, ja niissä on hyödynnetty koriste-elementteinä timantteja sekä Maybachin logoja. Keulalla komeilee puolestaan perinteinen Mersun tähti. Katumaasturihenkeä löytyy mustista lokasuojanreunoista sekä helmoista, ja pyörätkin ovat peräti 24-tuumaiset. Designiin kuuluvat myös aerodynaamisesti optimoidut astinlaudat, täysleveä takavalopaneeli ja korin pintaan upotetut ovenkahvat.

Itse ovet toimivat täysin automaattisesti, ja kahvat tulevat esiin niitä lähestyttäessä. Kuskin ovessa automatiikka on aina päällä, ja takaovetkin saa haluttaessa avattua kaukosäädöllä. Tutkielman ohjaamokin vaikuttaa melko tuotantovalmiilta Mersun muista sähköautoista tuttua jättimäistä Hyperscreen-näyttöä myöten, mutta futuristinen ratti saa varmasti tehdä vielä tilaa perinteisemmälle ratkaisulle. Luksustunnelmaa on luotu ruusukultaisilla koristeilla, valkoisilla pianolakatuilla pinnoilla sekä erityisen paksuilla lattiamatoilla.

Suosittelemme

Tässäkin Maybachissa tärkeintä on kuitenkin takamatkustamo. Erillisistuinten väliin on sijoitettu tyylikäs keskikonsoli, jonka erikoisuuksiin kuuluvat kukkavaasi sekä drinkkilasien pidikkeet. Infotainment-järjestelmä on puolestaan integroitu kyynärnojaan. Takamatkustajille löytyy myös oma viihdejärjestelmänsä, ja yksilöllisesti valittavien varusteiden joukkoon voisivat kuulua esimerkiksi esiin taittuvat pöydät, samppanjalasit tai jääkaappi. Sen pitäisi kuulua myös tuotantomallin varustetarjontaan.

Tekniikasta ei ole annettu vielä tarkempia tietoja. Mercedes vahvisti kuitenkin, että konsepti on tehty tähtimerkin uuden sähköautoperusrakenteen varaan. Tältä pohjalta markkinoille lanseerataan ensin ”tavallinen” EQS-katumaasturi jo ensi vuonna. Tarkkoja voimanlähdevaihtoehtoja ja teholukemia saadaan vielä arvailla, mutta WLTP-standardin mukaisen toimintasäteen pitäisi olla 600 kilometrin luokkaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää