Muutoksen tuulet puhaltavat – kaikki tulevat AMG-Mersut ovat joko pistokehybridejä tai täyssähköautoja

Mersun sporttidivisioona Mercedes-AMG on tullut tunnetuksi ukkosen lailla jylisevistä veekaseistaan. Pelkät bensakoneet ovat kuitenkin pian historiaa, koska AMG on siirtymässä pistokehybrideihin ja täyssähköautoihin.

Tulevat hybridi-AMG:t tunnetaan E Performance -nimellä, ja isompien mallien nokalla on jatkossakin bensalla toimiva tuplaturbokasi. Se saa kuitenkin apua sähkömoottorista, jolloin esimerkiksi tulevassa neliovisessa GT 73:ssa on peräti 816 hevosvoiman kokonaisteho ja 1000 newtonmetrin maksimivääntö. Vastaava voimalinja nähdään myös uudessa S 73:ssa ja tulevan SL-malliston huipulle asettuvassa SL 73:ssa.



Pelkästä sähkömoottorista saadaan reilut 200 heppaa, ja AMG:n hybridimalleihin tulee myös Porsche Taycanin kaltainen kaksipykäläinen vaihteisto sähkömoottorin yhteyteen. Toinen vaihde menee päälle vasta 140 km/h:n nopeudessa, ja sähkömoottorin voima ohjataan suoraan takapyörille. Tarvittaessa etuakselikin saadaan mukaan kardaaniakselin avulla, jolloin neliveto toimii myös ilman polttomoottorin käyttöä.





Mercedes-AMG:n hybridimalleissa myös akuilta vaaditaan suorituskykyä, joten niiden kehitystyö on otettu omiin käsiin. Mercedes-AMG HPB (High Performance Battery) hyödyntää 400 voltin tekniikkaa ja koostuu perusmuodossaan 560 kennosta. Suora jäähdytys mahdollistaa suorituskyvyn hyödyntämisen nopeasti ja usein. 14 litran jäähdytysnestemäärä pitää akkukennot optimaalisessa 45 asteen lämpötilassa, ja akkujen kapasiteetti on ainakin aluksi 6,1 kWh. Pistokehybridien sähköistä toimintamatkaa ei sen sijaan vielä kerrota.

A-luokan pohjalta tehdyissä malleissa ja uudessa C 63:ssa hyödynnetään neloskonetta taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin parina, joten C-luokan huippuversion veekasi on pian menneen talven lumia. Suorituskyky ei kuitenkaan laske nykymalleihin verrattuna, ja niinpä uuden hybridi-C 63:n kokonaisteho on 650 hevosvoiman luokkaa. Nelipyttyinen bensaturbo luovuttaa noin 450 hevosvoimaa, joten polttomoottorinkin viritysaste on kohdallaan.

M 139 -koodilla tunnettu kone saa sähköisesti toimivan ahtimen, jonka ansiosta turboviiveen pitäisi olla historiaa. Myös sähköturbon tarvitsema virta tulee auton 400 voltin järjestelmältä. Lisäksi kaikissa AMG:n uusissa polttomoottoreissa on hihnatoiminen starttigeneraattori, joka antaa 14 hepan lisäpotkun liikkeellelähdöissä ja auttaa osaltaan myös pienentämään kulutusta. Energiaa pystytään puolestaan ottamaan hidastuksissa talteen parhaimmillaan 90 kW:n teholla.

Hybridien lisäksi Mercedes-AMG esittelee vielä tänä vuonna ensimmäiset täyssähköautonsa Mersun EQ-mallien pohjalta. Lisätehon ohella luvassa on sporttiherkkuja niin ulkokuoreen kuin sisustaankin, ja satasen nopeus on parhaimmillaan taulussa alle neljässä sekunnissa. Sähköautot asemoidaan samalle tasolle nykyisten 45- ja 53-mallien kanssa, ja luvassa on myös AMG:n oma sporttisoundi, joka tulee tietysti kaiuttimista.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.